Forum > Zelfbouw Speakers

BR subs bouwen

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2008 09:58
Je hebt én een boormachine gesloopt (ik neem tenminste aan dat een rokende boormachine nooit goed is voor het apparaat in kwestie) EN boorgaten die duidelijk verbrand zijn. Daar hoef ik verder niets negatiefs aan te doen behalve dat te constateren. Dus de door jou geconstateerde ondertoon is wellicht het resultaat van de oorzaak. En aangezien ik er niet bij was kan ik onmogelijk deel zijn van de oorzaak... wink ;)

Zelfs met een machine die een te hoog toerental draait (hoewel je je dan gelijk op voorhand al af moet vragen of het wel slim is een machine te pakken die het gewenste toerental niet kan draaien) kun je een netjes resultaat krijgen zonder de machine te slopen. Is wel het nodige geduld voor nodig...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
8-4-2008 10:21
De boormachine is niet gesloopt, aangezien ik op tijd in de gaten hield dat ik te veel vraag. En ik heb hier nu eenmaal niet de luxe van een werkplaats waar alleen maar goed gereedschap voorhanden is.
Afijn, laten we het over de boxen hebben! Ik wil ze denk ik met tapijt bekleden. Wordt dit het zgn speakervilt genoemd? Of kan ik ook gewoon normaal tapijt gebruiken? Of iemand nog tips voor een andere bekledingwijze?

En hoe kan ik de speakers het beste vastzetten? Kan het met gewone zelftappers doen, maar na een aantal keren is het hout ook uitgevreten. Tips?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-4-2008 11:09
Inslagmoertjes.

Normaal tapijt lijkt mij in veel gevallen te stug om mooi rond de hoeken te krijgen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2008 15:38

TB schreef:

Ik wil ze denk ik met tapijt bekleden. Wordt dit het zgn speakervilt genoemd?
Klopt.
Of kan ik ook gewoon normaal tapijt gebruiken? Of iemand nog tips voor een andere bekledingwijze?
Kan, maar zou ik niet doen. Speakervilt is ca. 1-1,5mm dik, vloerbedekking meestal VEEL dikker.
En hoe kan ik de speakers het beste vastzetten?
Inslagmoeren inderdaad.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-4-2008 22:32
In hemelsnaam waar haal ik speakervilt vandaan? Ik ben heel Zwolle langsgeweest maar nergens geslaagd.
Heb wel inslagmoeren gehaald en de speakon chassisdelen. Ik heb voor het eerst even kunnen luisteren en heb er langere basspoorten ingezet om wat lager te komen, wat denk ik gelukt is. Ik moet nog uitgebreid gaan luisteren op een zware versterker, hij hing nu even aan een Denon Hifi-versterker, dus veel vermogen heb ik er nog niet op kunnen krijgen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2008 22:36

TB schreef:

In hemelsnaam waar haal ik speakervilt vandaan? Ik ben heel Zwolle langsgeweest maar nergens geslaagd.
Ik heb nog ca. 15 strekkende meter (1,83 meter breed) liggen (de nette, van Penn). Staat zelfs nog in de webshop.

Overigens vouwen we dat wel op vóór verzenden (dus even uitleggen en laten rusten vóór gebruik; zeker als je niet volledig gaat verlijmen (wat je trouwens beter WEL kunt doen)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
11-4-2008 20:17
Ik denk dat je dan een bestelling tegemoet kan zien :) Dat spul is nergens te vinden in de buurt, dus dan maar via internet! Even inventariseren wat ik nog meer nodig ben (lampjes e.d.).

Ondertussen vordert de bouw aardig:

Klik
Klik

Ik heb ze even aangesloten op een Denon hifi-versterker en hebben ong 100 watt voor hun kiezen gehad, maar de boel trilt hier volledig uit elkaar (werkelijk waar alles in dit hok trilt). Binnenkort even de speakonchassisdelen aansluiten, de PA-versterkers uit de aanhanger halen en een ruimte zoeken die minder trilt. Ik ben zeer hoopvol! Tot 35 hz blijft hij ongeveer op hetzelfde volume doorgaan, daaronder wordt het snel minder.
Nu nog even op zoek naar speakergaas (met daarvoor speakerschuim). Speakerschuim kan ik goedkoop in de buurt krijgen, maar hoe kom ik aan goedkoop speakergaas? Of moet ik werkelijk de hoofdprijs betalen, mijn god wat is dat spul duur!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
13-4-2008 18:38
Heb inmiddels via marktplaats een geperforeerde plaat gevonden (met genoeg ruimte voor "lucht") 2 m2 gepoedercoat voor 20 eurootjes :) Genoeg voor deze subs en eventuele toekomstige projecten happy :)
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
13-4-2008 18:41
Hellaas geen rekening gehouden met de grill en het foam bij de bouw op het front.
Je heb minstens 5cm nodig tussen je front en voorkant kast, 3,5cm naar de gril en 1,5cm grill en foam.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
13-4-2008 20:01
Jawel! Als ik foam neem van 1 cm, komt het precies uit! op de milimeter nauwkeurig :)

Zit 3 cm tussen: 18 mm balkjes, 2 mm grill en 10 mm foam!

Of is dit te weinig tussenruimte??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)