Forum > Geluid

DJM-800 digitaal aansluiten op CD Recorder?

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
10-3-2008 13:19
Nu is het inderdaad al heel wat duidelijker.
Want vond het zo vreemd dat ik het signaal niet hard genoeg kreeg ingestuurd in mijn cd recorder.
En vroeger had ik al eens een cd digitaal overgenomen van cd speler naar cd recorder en toen was me niks opgevallen van een te zwak signaal.
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
10-3-2008 13:40
Dat komt omdat die CD al gemasterd is en dus op 0dB digitaal staat, die kan niet oversturen want daar zit geen gebruiker tussen die het niveau omhoog helpt. dan krijg je inderdaad perfecte uitsturing
wat een onzin in dit vak
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-3-2008 14:05
Inderdaad. Bij een CD-Speler is er geen ruimte nodig boven het plafond (het plafond is immers al gedefinieerd EN bepaald nog vóór het eerste bitje naar de CD master wordt geschreven (milde "duh" in achterhoofd)).

Overigens was er bij de CD-Standaard afgesproken dat de uitsturing tot -6dB zou plaatsvinden (dus 1 bit onder maximum). Helaas heeft die afspraak alleen de eerste 5 jaar stand gehouden (en daarna ontstond de "race voor de heetste CD" met als gevolg dat de kwaliteit van CD's nog niet een fractie is van wat het KAN zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
7-5-2009 15:03
Dag mensen,

Ik wilde even inhaken op dit bestaande topic.
Alleen wil ik mijn djm 800 niet aansluiten op een cd recorder maar op mijn pc met digitale s/pdif ingang.

Dit is het geval:
Ik wil een zo goed mogelijke opname maken van mijn mix.
Dit wil ik doen d.m.v. mijn dj set (duh) digitaal te verbinden met mijn geluidskaart.

ik heb 2 x cdj 1000 mk3 digitaal aangesloten op mijn djm 800.
Deze is weer digitaal aangesloten op mijn geluidskaart (m-audio delta 1010 lt)
ik wil gaan opnemen met de software audacity.

Nu is het zo dat als ik ga opnemen ik maar een heel zacht signaal krijg in mijn pc.
als ik een kanaal afregel op 0 db en ook de master dan krijg ik slechts een signaal binnen op mijn geluidskaart en audacity van gemiddeld - 42 db.
alle softwarematige schuiven staan open.
Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het signaal niet harder.
Behalve als ik alles vol gas zet op de djm 800 dan kom ik max rond de -24 db.

nu weet ik dat ik achteraf de opname softwarematig kan versterken maar dan komt er een storende hoeveelheid ruis bij.
iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
7-5-2009 15:26

Dré] schreef:

met als gevolg dat de kwaliteit van CD's nog niet een fractie is van wat het KAN zijn).
hmm, ik was me hier geheel niet van bewust!

Als iemand een interssant stukje heeft (of wil/kan neertikken) over kennis van digitale muziek tbv de hedendaagse tijdcode/digitale DJ, is dat hier ERG welkom!
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2009 16:45

climax schreef:

alle softwarematige schuiven staan open.
Vergewis je er daarbij wel van dat je kijkt naar de OPNAME mixer en niet naar de weergave mixer!!! (een veel voorkomende valkuil).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2009 16:50

voltcontrol schreef:

Als iemand een interssant stukje heeft (of wil/kan neertikken) over kennis van digitale muziek tbv de hedendaagse tijdcode/digitale DJ, is dat hier ERG welkom!
Ik hoop niet dat je de illusie hebt dat het daar beter gesteld is (zo ja, laat die illusie varen). De gemiddelde mp3 luisteraar is al volledig gewend aan het kapot gecomprimeerde (vaak clippende) signaal (chips, zelfs volledig valse nummers halen met gemak de Top-40).

Op DVD gebied is het voorlopig nog koek en ei (houden zo). Maar audio CD's (en derivaten!!!): Het gros (zeker waar het gaat om commerciële muziek) is stuk, kapot, jammer maar helaas.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
7-5-2009 16:53

Dré schreef:

Ik hoop niet dat je de illusie hebt dat het daar beter gesteld is (zo ja, laat die illusie varen). De gemiddelde mp3 luisteraar is al volledig gewend aan het kapot gecomprimeerde (vaak clippende) signaal (chips, zelfs volledig valse nummers halen met gemak de Top-40).

Op DVD gebied is het voorlopig nog koek en ei (houden zo). Maar audio CD's (en derivaten!!!): Het gros (zeker waar het gaat om commerciële muziek) is stuk, kapot, jammer maar helaas.
En ik vind het zo zonde.. het lijkt alleen ( bij de kleine hoeveelheid cd's die ik heb ) dat de cd's met 60's 70's en 80's er wat minder erg aan toe is..?
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-5-2009 17:04
De dB race ontstond ook pas in de jaren 90. Daarom val je van schrik van je bank als je een Hitzone in je speler drukt nadat je net lekker naar Dark Side of the Moon geluisterd hebt of zo.

Voor mp3 bestanden (maar ook bijvoorbeeld wma (al dan niet lossless), Ape en Flac bestanden) is er gelukkig een systeem waarbij piek en gemiddelde waardes van een track/album als een getal in de tags opgeslagen wordt (google Replay-Gain). Een compatible speler zorgt er dan voor dat de waargenomen luidheid voor nummers hetzelfde is. Helaas helpt zoiets niet een kapot gecomprimeerde opname te redden. Maar het helpt wel te voorkomen dat je de conussen van de vloer kunt rapen als je van een "eerlijke" CD naar een "ikbendehardste" CD switcht.

Overigens ben ik GEEN fan van het normaliseren van bestanden (tenzij de opslag meer bits bevat dan het origneel). Dit omdat elke normalisatie afrondfouten met zich meebrengt (dus verlies).

Bij het opslaan van gemiddelde waardes van een track/album (zoals het geval is bij Replay-Gain en de soortgelijke implementatie van Microsoft in WMP en VMC) wordt er aan de data niets veranderd. Sterker nog... Als de rest van de stream in 24 bits uitgevoerd wordt (en de DAC een resolutie heeft die hoger is dan 16 bits) verlies je zelfs bij het normaliseren van de stream (dus NIET de data van het bestand) helemaal NIETS (en da's altijd fijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
7-5-2009 18:15
Op een Cd staat een digitale weergave van een Analoog signaal. Bij het omzetten van een analoog signaal naar een digitaal signaal moet je 2 dingen doen.
1) Op een vast interval de waarde van het signaal meten. (bij cd wordt dit met een frequentie van 44,1 kHz gedaan.
2) De gemeten analoge waarde moet omgezet worden naar een digitale waarde.

Over punt 1 ga ik niet heel veel vertellen. 44,1 kHz is gekozen omdat het menselijk gehoor geen frequenties hoger dan 20 kHz kan horen. Een samplingfrequentie van 44,1 kHz is dan genoeg, zeker ook omdat in praktijk mensen nog een stuk minder horen dan de 20 kHz. Voor meer informatie over waarom 44,1 kHz goed is zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nyquist-frequentie

Punt 2 is lastiger.
Om een analoge waarde om te zetten in een digitale waarde moet er afgerond worden.
Stel dat het analoge signaal tussen 0 en 1 Volt inzit en we een 1 bits digitaal systeem beschouwen. Voor de digitale waardes hebben we dan 0 en 1.
De analoge waardes 0 tot 0.5 zullen digitaal de waarde 0 krijgen, en de analoge waardes 0.5 tot 1, worden digitaal 1. Als we het digitale signaal dan gaan afspelen moet er terug geschaald worden naar analoge waardes. Echter is alleen nog maar de digitale informatie beschikbaar. Als er digitaal een 0 staat, lag de orginele analoge waarde tussen 0 en 0.5. Een mogelijkheid zou dus zijn om een digitale 0 bij afspelen overeen te laten komen met de waarde 0.25 V.
Echter word er nu een fout gemaakt. De afgespeelde waarde wijkt tussen de 0 en de 0.25 V af van de originele waarde. Dit uit zich dus in Ruis geïntroduceerd door het digitaliseren van het originele signaal.
Uiteraard is het 1 bit systeem uit dit voorbeeld een beetje simpel. Op het moment dat er meer bits gebruikt worden, zal de ruis geïntroduceerd door het digitaliseren afnemen.

Meer informatie is hier te vinden : https://en.wikipedia.org/wiki/Quantization_error

Afhankelijk van je oorspronkelijke signaal zal er uiteindelijk een uitdrukking voor de ruis geïntroduceerd door het samplen uitkomen die er ongeveer zo uitziet :
(6b - 1,25) dB
Hierin is “b” het aantal bits -1

Voor een 16 bits AD omzetting is theoretisch een SNR(signal to noice ratio) van 88,75 dB haalbaar.

Waarom is dit nu genoeg?

In een stille ruimte is een achtergrondruis van ongeveer 30 dB aanwezig. Om de ruis, geïntroduceerd door het digitaliseren, te kunnen horen moet je de cd uitversterkt worden tot 120 dB. Op dat moment is de ruis van de ruimte namelijk gelijk aan de ruis veroorzaakt door de Quantization error.
Echter is 120 dB geen normaal luistervolume, en bij toepassingen waar dat soort geluids-drukken wel gehaald worden, is de achtergrondruis een stuk hoger. *iets met een publiek dat een hoop lawaai maakt.

We kunnen dus concluderen dat 16 bits theoretisch genoeg is om geen last van digitaal geïntroduceerde ruis te krijgen. In praktijk zal de SNR ratio echter iets slechter zijn. Een opname maken op 16 bits is tegenwoordig perfect mogelijk. (Masteren op 24 bit en als 16 bit op Cd zetten.) Echter bij het afspelen en de terugconversie van Digitaal naar Analoog worden fouten gemaakt.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)