Forum > Geluid

Zekering knalt er steeds uit met LEM Procon 1500

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-2-2008 14:13

Dré schreef:

Maar versterkers zijn soms al erg gevuld met allerhande dingetjes die een hekel hebben aan warmte.
Klopt, je zal aandacht aan de inbouw moeten besteden (en eerst kijken of dat ín de versterker wel netjes mogelijk is, uit de buurt van andere componenten). Aan de andere kant: die NTC is echt maar een klein dingetje, moet toch meestal wel een plek voor te vinden zijn, lijkt me. En het is de enige "aftermarkt" inbouwoplossing die de gemiddelde persoon zónder HTS elektrotechniek nog kan aanbrengen.

Als het ín de versterker niet lukt kan je hem natuurlijk ook inbouwen in een simpele metalen behuizing buiten de versterker (snoertje in, snoertje uit en er tussen in de NTC in serie).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-2-2008 19:26
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-2-2008 20:45
pff wat een werk.
Ik denk dat de inschakelvertraging van de versterker stuk is,
of als je hem altijd op het zelfde stopkontakt heb zitten, de zekering gewoon te snel afvalt.
Waarschijnlijk een automatische zekering met een "b" karakterestiek.
Simpel voor 2 tientjes op te lossen door er een C voor in de plaats te zetten.
Als je niet weet hoe, laat het dan doen door iemand met verstand van zaken.

Toch denk ik eerder dat je het moet zoeken in een fout in je versterker.
Mijn Bose twee 1800's schakel ik achterelkaar aan,
daar zit geen inschakelvertraging in, en die trekken een beste bult uit het net bij het inschekelen.
En zelfs daarvan schakeld een B stop niet af.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2008 20:32

Tom schreef:

Toch denk ik eerder dat je het moet zoeken in een fout in je versterker.
Mijn Bose twee 1800's schakel ik achterelkaar aan,
daar zit geen inschakelvertraging in, en die trekken een beste bult uit het net bij het inschekelen.
En zelfs daarvan schakeld een B stop niet af.
Vergeet niet dat de Bose 1800 versterkers nog ouderwetse blikpakket trafo's hebben. Deze trafo's hebben 2x zo veel koper dan de huidige ringkern trafo's, dus ook ca 2x zo hoge inwendige gelijkstroom weerstand, ofwel 2x zo lage inschakel stroom piek.

Een vrij botte maar wel redelijke effectieve methode is ene parallel schakeling van 2 weerstanden van 1,5 Ohm 17 Watt in serie te zetten met de primaire leiding. De weerstanden moeten wel ver weg liggen van kabels etc, want ze worden behoorlijk heet tijdens volcontinu bedrijf.

TCMC
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
5-2-2008 00:42
Zoals ik heb al enkele malen heb toegepast:

NTC in serie met de trafo, en een relais met maakcontact parallel over de NTC. De spoel van het relais hang je via twee diodes parallel over de output-relais van de versterkermodules. De NTC zal de inschakelstroom nu fijn begrenzen, en na 1-3sec netjes overbrugd worden door het relais om onnodige warmteontwikkeling te voorkomen.
Grote continu stromen door de NTC kunnen immers pas gaan lopen wanneer minstens één uitgangsrelais bekrachtigd is.

In alle gevallen: NTC goed monteren, liefst (zoals Dré al aanhaalde) draden vastschroeven en niet solderen. Bij een defect aan de voeding kan een NTC vrij heftig ter ziele gaan.

Begin er overigens enkel aan als je er voldoende kennis van hebt, anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Ben je er niet goed in thuis, pas dan gewoon de "10m oranje tuin-verlengkabel"-methode toe.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-2-2008 01:53

JVS schreef:

Ben je er niet goed in thuis, pas dan gewoon de "10m oranje tuin-verlengkabel"-methode toe.
En laat dat er nu net een zijn zonder randaarde.

Martin.
kvm entertainment
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
5-2-2008 02:59

JVS schreef:

NTC in serie met de trafo, en een relais met maakcontact parallel over de NTC. De spoel van het relais hang je via twee diodes parallel over de output-relais van de versterkermodules. De NTC zal de inschakelstroom nu fijn begrenzen, en na 1-3sec netjes overbrugd worden door het relais om onnodige warmteontwikkeling te voorkomen.
Grote continu stromen door de NTC kunnen immers pas gaan lopen wanneer minstens één uitgangsrelais bekrachtigd is.
Lijkt een beetje op de oplossing zoals ik die voor mijn mission 1500's gebruik. Het voordeel van deze schakeling is onder andere dat je de doorschakel-tijd vrij precies kunt bepalen door de juiste condensator te kiezen.
Maar dat is MIJN mening...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-2-2008 08:11
Als je dat allemaal wil gaan proberen zeg ik: neem dan liever die kant en klare inschakelstroombegrenzer voor 5 tientjes bij C*nrad. Geen gekloot, keurige begrenzing (ook als de versterker al aanstond, even uitgaat en meteen weer aan) en geen geknoei met relais die stuk kunnen gaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
5-2-2008 16:56
Weet waar je aan begint met het uitwisselen van B en C automaten hoor sneaky :V
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
5-2-2008 19:47

Roytje schreef:

....de oplossing zoals ik die voor mijn mission 1500's gebruik. Het voordeel van deze schakeling is onder andere dat je de doorschakel-tijd vrij precies kunt bepalen door de juiste condensator te kiezen.
Zet wel even een dikke zenerdiode over de elco's....! Mocht de relaisspoel defect raken of losgaan (bij 't experimenteren) dan heb je met een beetje pech twee elco's in het rond vliegen of erger..
TropexsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2004
Laatste: 2-7-2012
Berichten: 50
29-2-2008 11:44

Victor schreef:

Bij iedere elektronicazaak. Bijvoorbeeld Conrad: kant-en klare inschakelstroombegrenzer in behuizing € 53,50 (bestelnummer 510044 - 89).
Ik heb ondertussen de kant en klare inschakelstroombegrenzer besteld ,binnen gekregen en gestest. Het probleem is verholpen en ik ben tevreden.Nogmaals bedankt
Life music is the real thing

Terug naar forum Reageer (zonder quote)