Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
3-1-2008 10:38
Wat ook nog veel uitmaakt, is waar je de speakers kan hangen en hoe hoog.
Je hebt nog niet aangegeven of het geluid voor het publiek langs de lijn is, of voor het veld zelf is.
Dit maakt heel veel uit voor de opstelling van de speakers.

Al te grote afstanden geeft zeer hoorbare echo.
Geluid gaat met 343 meter per seconde door de lucht
De afstand van een voetbalveld (wat zelden 100x50 meter is) geeft dus al een vertraging van 0,3 seconden op je geluid. waardoor spraak schier onmogelijk word om te verstaan. Je word er ook doodmoe van omdat je hersenen continue proberen uit de brij iets te onderscheiden. (Net zoiets als een slechte leesbril voor je ogen)
Je hoort de speakers achter elkaar naar je toe klinken als je te weinig speakers ophangt.

Nu bestaan er allerlei elektronische truuken om de vertraging op te vangen maar dan word alles alleen maar duurder.
Goedkoper is om meer speakers op te hangen.

Een goede wat zwaardere 100 volt hoorn hoeft niet meer dan ongeveer 75 euro nieuw te kosten per stuk.

Bekabeling is zoals reeds aangegeven geen sinecure waar je op moet besparen.
De bekabeling is meestal vast, dus krijgt veel te voorduren als hij boven de grond hangt.
Een goedkope vinylkabel zal na een jaar of twee van ellende uiteen vallen. (weer, wind en uv)
Tweelingsnoer is helemaal uit den boze vanwege veiligheid zoals reeds aangegeven.
100 volt wisselspanning prikt.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
3-1-2008 12:19
Je ziet inderdaad vaak zat dat er bij zo'n systeem maar gewoonweg vanuit de 4 hoeken gewerkt wordt, waardoor je op verschillende plaatsen in het veld behoorlijke looptijdsverschillen krijgt en dus een zeer slechte verstaanbaarheid. Denk dus goed na over je opstelling, waarbij je grofweg de volgende 2 regels kunt aanhouden:
1. Minimaliseer looptijdverschillen zoveel mogelijk.
2. Op plekken waar looptijdverschillen niet te vermijden zijn zorg je ervoor dat de ene luidspreker (in de meeste gevallen degene het dichtst bij) de andere ruimschoots overstemt, zonder weer nieuwe problemen te creeëren. Dit komt volgens mij overigens redelijk overeen met wat Tom hierboven al noemt (veel speakers ophangen).

Om een zo goed mogelijke opstelling te krijgen probeer je problemen zoveel mogelijk met de eerste regel op te lossen, aangezien je bij de tweede nog steeds (een klein beetje) last zal hebben van het echo-effect. (aan het einde van een zin bijvoorbeeld)

De beste opstelling die ik heb gezien was een hele rij luidsprekers zijdelings langs de lange kant. De speakers die er hingen waren echter niet de eerste de beste want je hebt dan wel speakers nodig die het hele veld (nouja, atletiekbaan in dit geval) in de breedte redelijk kunnen overbruggen. Ook hebben ze het liefst een vrij kleine horizontale spreiding. Mogelijkheid is groot dat het daar vanwege de prijzige opstelling om een semi-vaste installatie ging waarbij bekabeling en ophangpunten voorzien zijn, maar versterkers en speakers bij elk evenement worden ingehuurd. (op een atletiekbaan heb je nou eenmaal niet zo frequent wedstrijden als op een voetbalveld)
Mario@m-proStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-12-2007
Laatste: 16-11-2008
Berichten: 5
5-1-2008 23:08
Als ik even terugscroll naar de originele vraag van de topicstarter: voor de 'plaatselijk' voetbalclub ... 2 luidsprekers...enz...

Dus keep it simple, budget is er blijkbaar niet, dus looptijdverschillen enz..whatever...het gaat hier duidelijk niet over een Olympisch stadium.

Ofwel ga je voor 2 ijskar hoorns...ofwel kies je iets dat verrekkes hard en ver gaat, weerbestendig is,en..en...en...
Kijk eens naar de Community R-Series...daar kan je afhankelijk van je budget al heel wat doen met 2 stuks, voor een eenvoudig voetbalplein...

Succes!
Mario
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2008 01:05
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-1-2008 18:19
ah, jij hebt er verstand van... sneaky :V
doe maar een heel voetbalveld met twee boxjes......

8 hoorntjes kost je de kop niet, en een 240 watt 100 volt versterker kost ook de wereld niet, zeker niet als je tweede hands in de rondte zoekt.

Ik weet dat je dan afhankelijk hoe mooi je het wilt hebben ergens tussen de 500 en de 1000 euro uit komt voor alles bij elkaar.

En als je het echt te goedkoop maakt, kom je er achter dat je te zwakke boxen binnen een of twee evenementen opgeblazen zijn omdat niemand het kon verstaan, en de goedkope bekabeling na een jaar uit elkaar valt en een lekkere kortsluiting veroorzaakt in je pas nieuwe versterker....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
6-1-2008 04:23

martyndegraaf schreef:

Een veel voorkomend probleem, vaak uit onwetenheid, maar 100V geluidsbekabeling is een wisselstroom met een spanning boven de 50V.
Nou pabien! laugh :D
De uitgangs spanning van veel ohmse PA versterkers zijn al boven de shocked 8O 50 Volt.
Dus de uitgangspanning is veel hoger immers, we praten over 70-100V systemen toch?
Gelukkig is het wisselstroom sneaky :V want anders gaan de trafo's en de speakers protesteren!

Trouwens de uitgang spanning van 70-100V versterkers kunnen wel oplopen tot shocked 8O 140V!

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
6-1-2008 12:17
Het gaat erom dat je je bmt de bekabeling gewoonaan de NEN1010 moet houden en tweelingsnoer lekker links moet laten liggen.

Wij maken vaste installaties, of het nu 100V of Ohms is vrijwel altijd met YMvK bekabeling.

Mijn speakerkabel voor on-the-road is ook allemaal gewoon 2,5mm H07RN-F
Makkelijk, soepel, oersterk en genoeg op voorraan (owja..en 70% korting sneaky :V )
Mario@m-proStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-12-2007
Laatste: 16-11-2008
Berichten: 5
6-1-2008 16:49
@Tom. Al een R-Serie aan het werk gehoord?

De topic starter zal z'n gepaste oplossing wel vinden.
Veel succes!

Mario
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2008 18:22
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-1-2008 21:48
Als ik twee hifi boxjes zet op de kop van een voetbalveld, kan ik het zeker zo hard zetten (bij goed weer) dat het "hoorbaar" is aan de andere kant van het veld, maar verstaanbaar is iets heel anders.
En nu gaat het waaien of regenen,
of nog leuker,
waaien en regenen.
En nu maken we het nog spannender:
Er staan 500 mensen om het veld heen te praten, klappen, en aanmoedigen.......

Wens ik je veel succes met twee boxen op een voetbalveld.

Om maar niet te spreken van dat de mensen die dichtbij de boxen staan hartstikke doof worden, en ver weg men amper iets hoort.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Marcel@m-proStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2007
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 19
6-1-2008 19:56
Beste Tom,

Je hebt blijkbaar de R-series nog nooit gezien of gehoord ??
Wil je ze wel eens laten zien of horen wink ;) of in 2008 o.a. effe naar de Zwarte Cross gaan kijken en luisteren want daar zullen ze ook dit jaar wel weer hangen.
R-series:
-15 jaar garantie op behuizing
-5 jaar op techniek
-100% weerbestendig....
-retestrak en luid
-zeer helder en duidelijk
-2-en 3 weg systemen
-zelfs in staat om muziek weer te geven, met een sub eronder kun je zelfs een bandje erover laten spelen shocked 8O
-geen "toetergeluid"
-levels van 143db continu en 150Db peak zijn geen probleem

Zie de link voor afstanden die je makkelijk kunt bereiken met een SPL van 96db:
www.loudspeakers.net/files/brochures/Throw%20Dist%20Chart%20final-10-15-07_.pdf

Marcel
143dB Plus ? Yep, Amptec Thunderbolt !
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2008 21:49
Blijkbaar lees je niet,
waarom ik,
en velen met mij,
vind dat je het niet moet doen met slechts enkele speakers.

Nog maar een extreem voorbeeld:
Als ik mijn auto openzet, het volume lekker hoog, kan je het ook nog een kilometer verder horen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)