Forum > Algemeen Forum

Apparatuur aansluiten en beschermen

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Anoniem131028Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2007
Laatste: 27-10-2013
Berichten: 7
24-12-2007 10:09
Ja ik heb in de keuken geaarde stopcontacten. De keuken zit echter aan de achterkant van het huis en de computer staat helemaal aan de voorkant. Dat zou betekenen dat ik een behoorlijk eind kabel moet leggen en ook door muren moet gaan boren.. niet zo veel zin in, maar goed. Ik wil toch wel graag mijn apparatuur op de pc aansluiten (opnemen van mixen etc). Dus ik zal toch op zoek moeten naar een dergelijke oplossing.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
25-12-2007 00:10
of je maakt de centraal doos open kijkt of je daar aarde hebt. kijkt welke buis er naar jou wcd gaat waar nu je spullen opzitten en je trekt er een aarde draad bij. geen verlengkabels, wel meer werk maar het is dan ook meteen goed.
wel nog even wcd met randaarde erinschroeven wink ;)
9/10 keer kom je namelijk gewoon aarde tegen in je centraal doos. ook in oudere huizen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
25-12-2007 00:44
En dit gaan we natuurlijk alleen doen bij aanwezigheid van de benodigde kennis! shut up :X
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
25-12-2007 10:48
ik heb er nog over zitten twijfelen om dat erbij te zetten, maar ik verwacht het nivueau Op, hoog genoeg dat deze er niet aan gaat beginnen als hij twijfeld aan zijn eigen kennis!!.
maar voor de zekerheid:

NIET AAN BEGINNEN ALS JE NIET 100% ZEKER WEET WAAR JE MEE BEZIG BENT!!!!!

ps: mocht je dit willen laten doen, kan ik je wel helpen. ligt eraan waarje woont, staat niet n je profiel wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-12-2007 09:21
Hallo,

Bij mij in de woonkamer zat ik met hetzelfde aarde probleem.

En heb een aardedraad (vanuit de meterkast) laten bijtrekken en heb de gewone wcd laten vervangen door eentje met randaarde.
In de centrale doos van de huiskamer zat géén aarde, daarom moest er een vanuit de meterkast worden getrokken.
Was binnen tien minuten gebeurd.

Dit alles heb ik laten doen door een kennis die elektromonteur is.
Zelf begin ik daar niet aan, omdat ik van de materie onvoldoende kennis heb.

Is in iedergeval wel de netste oplossing.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
26-12-2007 14:07
Dan heb je in dit geval pech gehad, dat je van "zo ver" je aarde hebt moeten halen. maaar inderdaad het kan ook zijn dat je deze vanuit de meterkast nog moet halen. ook geen probleem over het algemeen.
Als je geen verstand van zaken hebt laat het dan doen!
Zelf ben ik minimaal 5 dagen per week hiermee bezig.
Dit noemen ze ook wel eens mijn werk wink ;)
Vandaar dat ik het wel aandruf om dit aan te leggen wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Anoniem131028Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2007
Laatste: 27-10-2013
Berichten: 7
27-12-2007 16:32
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb nu vanuit de keuken randaarde gehaald met een verlengsnoer. Mooi weggewerkt allemaal, prima oplossing dus. Alleen vraag ik me af of het probleem nu is opgelost. Wanneer ik met de stekker van de audiokabel die naar de stereo gaat over de achterkant van de computerkast ga dan begint mij stereo gigantisch te kraken en te brommen. Volgens mij ook een duidelijke zaak van dat er nog spanning op de kast staat. Ook zag ik bij het over de achterkant van de kast halen van een usbkabel een vonkje.

Wat kan er nu niet kloppen? Ik heb de electriciteits kabels goed gemonteerd, want daar heb ik wel verstand van!

Edit:

Ik heb gemerkt dat het kraken en brommen ook aanwezig is als ik de audiostekker langs de achterkant van de pc haal wanneer deze geheel ontkoppeld is van het lichtnet. Bovendien heb ik zojuist het effect van de aardlus (brom door aansluiten van pc op stereo) gemerkt. Als ik de radiokabel uit de stereo verwijder dan is de brom ook weg.

Kan ik er nu van uit gaan dat de pc goed geaard is?

alvast bedankt voor reacties.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
28-12-2007 00:20
Vergeet je niet de aarde die stiekum binnen kan komen via de kabel TV en radio. Die is in veel gevallen helaas NIET gelijk aan je eigen randaarde. Zo hebben wij in de loods GEEN last van een aardlus (logisch, kabel zit aan de zelfde aardpen als onze elektrische installatie). In huis (40 meter verderop) hebben we echter WEL een aardlus (eigen aardpen voor de huisinstallatie, kabel geaard via de aardpen in de loods). Dus zelfs 40 meter tussen 2 aardpennen is al voldoende om ellende te geven.

Er zijn groundloop isolators voor gebruik met kabel TV/radio (worden dus in het kabelsignaal gezet en niet in het audiosignaal).

Controleer ook goed (of laat goed controleren) dat de aarde in het stopcontact ook daadwerkelijk is aangesloten (want ook dat is helaas niet altijd het geval).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
28-12-2007 09:54
Gebruik (als je installatie het ondersteund) een toslink kabel, ben je meteen van je aardlus af.
Toslink: glasvezelkabeltje dat het digitaal (SP-dif) signaal van geluidskaart naar versterker stuurt.
brabantse nachten zijn lang
Anoniem131028Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2007
Laatste: 27-10-2013
Berichten: 7
28-12-2007 18:52

Dré schreef:

Er zijn groundloop isolators voor gebruik met kabel TV/radio (worden dus in het kabelsignaal gezet en niet in het audiosignaal).

Controleer ook goed (of laat goed controleren) dat de aarde in het stopcontact ook daadwerkelijk is aangesloten (want ook dat is helaas niet altijd het geval).
Ik heb er zo'n groundloop isolator tussen gezet, de brom is weg! Hoe kan ik zelf controleren of de aarde goed is aangesloten. Is daar een testmanier voor of kan ik er een apparaatje voor kopen?

bedankt alvast

Terug naar forum Reageer (zonder quote)