Is het mogelijk 2 topkasten per kant aan te sluiten aan de sub
(23 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-3-2004 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 384 | 30-11-2007 10:41 |
Wanneer je bij een passief filter twee topkasten aansluit, verandert de scheidingsfrequentie van het filter in tegenstelling tot een actief filter. Of het setje meettechnisch in orde is, is dan nog maar de vraag, ondanks dat jij het goed vindt klinken. De eindtrappen voor de topkasten in de subwoofer zijn waarschijnlijk niet van dusdanige kwaliteit waardoor ze bij 4 Ohm volbelasting te heet worden. | |
Jacco133Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-11-2007 Laatste: 17-12-2007 Berichten: 10 | 1-12-2007 15:28 |
Daniel schreef: De eindtrappen voor de topkasten in de subwoofer zijn waarschijnlijk niet van dusdanige kwaliteit waardoor ze bij 4 Ohm volbelasting te heet worden. | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 1-12-2007 16:10 |
Jacco133 schreef: Er staat wel duidelijk dat de topjes 8 Ohm moeten zijn,Maar die zin zegt mij dat de toppen, of wat je aansluit 8Ohm moeten zijn. wat zou daar de rede van kunnen zijn? juist met mijn nuchter verstand dat de amp niet graag (lees niet goed voor amp) op 4 ohm werkt. Het geen dat je doet als je er twee per kant aansluit. Jacco133 schreef: Martin,Dezelfde topjes worden o.a. gebruikt bij de 15 inch active versie van 500 watt en 1000 watt. Ik heb ook de 500 watt active versie, vandaar dat ik over 4 topjes beschik. In het "bejaardencircuit" waar mijn vader veel actief is, geeft dat teveel laag. Vandaar dat ik dacht met die ene 13,5 inch sub en 4 topjes een betere spreiding van het geluid te krijgen. Juist het laag wat dicht draaien is dit geen makkelijkere oplossing dan met een set gaan klooien waarvan je niet zeker weet of deze het aankan? | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
Jacco133Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-11-2007 Laatste: 17-12-2007 Berichten: 10 | 3-12-2007 17:51 |
Ronny B schreef: Ik heb er wel niet heel veel (lees geen) verstand van.Maar die zin zegt mij dat de toppen, of wat je aansluit 8Ohm moeten zijn. wat zou daar de rede van kunnen zijn? juist met mijn nuchter verstand dat de amp niet graag (lees niet goed voor amp) op 4 ohm werkt. Het geen dat je doet als je er twee per kant aansluit.Te veel laag, hoe zou je dat oplossen? Juist het laag wat dicht draaien is dit geen makkelijkere oplossing dan met een set gaan klooien waarvan je niet zeker weet of deze het aankan? Ik de bejaarden tehuizen heb je in principe lange grote zalen. Laag heb ik zat als ik 1 SUB gebruik dus wil ik er maar 1 meenemen. Ik wilde in principe 2 topjes verder de zaal inzetten voor de spreiding van het geluid. Nu krijgen de mensen vooraan de volle laag en achter is het geluid veel minder. Door de topjes wat anders te plaatsen , bijv. richting plafond kan ik e.e.a. beter regelen maar mijn streven is 4 topjes te gebruiken en 1 SUB. Helaas heeft de Belgische importeur nog niet gereageerd op mijn mail. Da's ook niet echt een goede reclame, vind ik. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 3-12-2007 18:36 |
Hallo Jacco, Jacco133 schreef: Ik de bejaarden tehuizen heb je in principe lange grote zalen. Laag heb ik zat als ik 1 SUB gebruik dus wil ik er maar 1 meenemen. Ik wilde in principe 2 topjes verder de zaal inzetten voor de spreiding van het geluid. Nu krijgen de mensen vooraan de volle laag en achter is het geluid veel minder. Door de topjes wat anders te plaatsen , bijv. richting plafond kan ik e.e.a. beter regelen maar mijn streven is 4 topjes te gebruiken en 1 SUB.Je zult de topjes die halverwege de zaal staan toch op een of andere manier moeten gaan delay-en. Dan heb je een processor en extra versterker nodig. Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 3-12-2007 20:51 |
Jacco133 schreef: Het scheidingsfilter zit in de SUB en de SUB vraagt 4 Ohm. Ook al sluit je 100 topjes aan na het filter, dan blijft de SUB 4 Ohm vragen aan de versterker. Het Ohmage veranderd voor je versterker dus niet en blijft nagenoeg gelijk. Het gaat er dus om of het filter het aan kan qua en de frequentie onveranderd blijft.100 topjes aansluiten op dit filter is absoluut niet mogelijk. Helaas heeft de Belgische importeur nog niet gereageerd op mijn mail. Da's ook niet echt een goede reclame, vind ik. Vind jij, je mag al van geluk speken dat je een mailadres hebt gehad.Normalerwijs lopen dit soort dingen via de winkel waar jij het gekocht hebt. TD is er slechts 1 keer in de week. De toegevoegde smiley is dan ook zeker niet op zijn plaats! Ik heb verleden jaar diverse schema's gehad via de fax van luidsprekerfilters uit boxen van plm 30jaar geleden. Noem eens een merk die daar nog moeite voor doet? Martin. | |
kvm entertainment | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 3-12-2007 21:48 |
Hallo, Misschien is het maar beter dat we de OP het zelf verder laten uitzoeken. Alle goed bedoelde posts worden min of meer in de wind geslagen, omdat de OP wat anders wil horen. Namelijk dat het wél kan wat hij wil. Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
Jacco133Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-11-2007 Laatste: 17-12-2007 Berichten: 10 | 4-12-2007 11:28 |
Het is zeker niet zo dat iedere tip in de wind wordt geslagen. Echter niemand heeft concreet aangegeven waarom het wel c.q. niet kan. Dus heb ik feitelijk nog geen antwoord op mijn vraag. Ik heb advies gevolgd door een test te doen op advies van iemand en op advies van KM heb ik naar de importeur gemaild. Mijn hoop is nog steeds gevestigd op de Belgische importeur. Hij heeft waarschijnlijk de exact technische specs. en kan mijn vraag met JA of NEE beantwoorden. KM: Overigens was de smiley niet bedoeld richting de importeur, maar meer dat ik ervan baal nog steeds niet te weten of het wel of niet mogelijk is. Als maar 1x per week de mail wordt gelezen, raad ik een autoreply aan zodat mensen hiervan op de hoogte zijn. Heb overigens ook een andere vraag neergelegd m.b.t. een nieuw Craaft\Solton\Nova systeem, omdat ik zeker tevreden ben over dit merk\systeem. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 4-12-2007 21:05 |
Jacco133 schreef: KM: Overigens was de smiley niet bedoeld richting de importeur, maar meer dat ik ervan baal nog steeds niet te weten of het wel of niet mogelijk is. Als maar 1x per week de mail wordt gelezen, raad ik een autoreply aan zodat mensen hiervan op de hoogte zijn.De TD is natuurlijk wat anders dan de verkoopafdeling. "Mensen" in de zin van kopers/klanten hoeven hier niet van op de hoogte gesteld worden. Dergelijke zaken lopen immers via de dealer/winkel waar het gekocht is. Die zijn dus wel op de hoogte, bovendien pakt een dealer de telefoon. KM: Overigens was de smiley niet bedoeld richting de importeur, maar meer dat ik ervan baal nog steeds niet te weten of het wel of niet mogelijk is. Het gaat uiteraard ook om de geplaatste tekst ervoor.Martin. | |
kvm entertainment | |
Jacco133Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-11-2007 Laatste: 17-12-2007 Berichten: 10 | 6-12-2007 18:41 |
Hierbij het antwoord van de Belgische importeur. Het is dus mogelijk en dat wilde ik horen. "Beste, Indien het vermogen van uw versterker 2x500 watt RMS is, dan is deze wel wat zwaar om een 2x 250 watt keten aan te sturen. Bij aansluiting van 4 topkasten zal de filter zwaarder belast worden, maar uit ervaring weet ik dat dit geen probleem is zolang men niet over de limit gaat wat versterker vermogen betreft. Mvg Jan Schoemans" Mijn dank voor alle tips en reacties. | |
Terug naar forum Afgesloten topic