Forum > Geluid

Geluid voor in clubhuis, advies/kritiek

(56 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
21-10-2007 18:41

Stefan schreef:

Ik zou gewoon voor 4x 15/1 kastjes gaan, toch een redelijk geluid maar geen subs die in de weg staan. Ook kun je met 1 versterker toe, dus minder componenten, dus er kan minder stukgaan. K115 is een van de speakers die in me opkomt, 4 daarvan op (bijvoorbeeld) een P2000 hangen en je hebt al een erg net geluid, hoewel er in die prijsklasse natuurlijk meer kapers op de kust.
Het is inderdaad wel een voordeel als er geen subs in de weg staan. En 4 keer een k115 of een k112 was ook al in me opgekomen ja.
Je hebt het over andere kapers op de kust, kun je aangeven welke?
Alles uit, behalve het licht!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2007 10:53
Wat voor versterker je neemt, maakt niet zoveel uit, als hij maar niet te licht is.
En niet van het laagste kwaliteit, daar die nog al eens op langdurig hoog volume er mee uit scheiden.

Wat betreft de boxen: zolang je maar 1 versterker neemt vanwege je budget, zou ik niet voor een sub top combinatie gaan. Passief filteren is zonde van je vermogen, en ik weet zeker dat je meer herrie hebt met 4 15/1 boxen dan met 2 top en 2 sub boxen. Je kan later er altijd nog een cros over/verterer/sub bij kopen als het nog harder moet.

Equilizer, hup weg ermee, waarom zou je zo'n ding gebruiken?

Boxen zou ik 4 stuks 15/1 zoeken die binnen je budget passen, en ook daarin niet de goedkoopste nemen.

Mixer: zou ik niet te goedkoop nenemn, iedereen zit er immers aan met zijn vingers, en de goedkope faders zijn dan zo kapot.

Wat betreft het volume: met iedere simpele mixer kan je het volume te hard zetten zonder dat je daarvoor bij de verterker hoeft.
zoewk maar eens op het woordje gain voor uitleg.

En ja, het maakt wel uit wat voor club het is. Een jongerensoos met een biljard is echt iets anders als een hockeclub.

uitleg woord "retorisch" wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
22-10-2007 15:49
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 25-10-2007 18:43

Tom schreef:

Wat voor versterker je neemt, maakt niet zoveel uit, als hij maar niet te licht is.
En niet van het laagste kwaliteit, daar die nog al eens op langdurig hoog volume er mee uit scheiden.

Wat betreft de boxen: zolang je maar 1 versterker neemt vanwege je budget, zou ik niet voor een sub top combinatie gaan. Passief filteren is zonde van je vermogen, en ik weet zeker dat je meer herrie hebt met 4 15/1 boxen dan met 2 top en 2 sub boxen. Je kan later er altijd nog een cros over/verterer/sub bij kopen als het nog harder moet.

Equilizer, hup weg ermee, waarom zou je zo'n ding gebruiken?

Boxen zou ik 4 stuks 15/1 zoeken die binnen je budget passen, en ook daarin niet de goedkoopste nemen.

Mixer: zou ik niet te goedkoop nenemn, iedereen zit er immers aan met zijn vingers, en de goedkope faders zijn dan zo kapot.

Wat betreft het volume: met iedere simpele mixer kan je het volume te hard zetten zonder dat je daarvoor bij de verterker hoeft.
zoewk maar eens op het woordje gain voor uitleg.

En ja, het maakt wel uit wat voor club het is. Een jongerensoos met een biljard is echt iets anders als een hockeclub.

uitleg woord "retorisch" wink ;)
Een niet te lichte versterker had ik zelf ook al bedacht. (Vandaar ook mijn link naar een gevonden versterker (Tapco).) Wat vind jij hiervan, als je de specs bekijkt?
Welke (merk) versterkers zou jij aanraden?

Zoals je zegt dat 4 tops meer herrie maken dan 2xtop-sub, beaam ik, echter mijn gevoel ging uit naar het missen van lage tonen. (Zeker bij 4x een 12" kast, dan zou ik al 4x een 15" moeten ophangen). Vandaar dus die optie..

equalizer wil ik gebruiken voor, als ik besluit de K115 te nemen, hier de klank van te optimaliseren. De K115 heb ik zelf in bezit zoals ik al eerder schreef, en deze zijn toch erg schel en missen een gedeelte mid...

Ik snap dat ik speakers moet nemen die binnen mijn budget (moeten) passen razz :p, maar ook hiervoor geldt, wat stel je zelf voor? Waar heb je goede ervaringen mee? Waar heb je veel positieve reacties over gehoord?

Wat betreft het volume; ik ben heus wel op de hoogte van wat gain is, waar het voor gebruikt wordt enz enz. Zoals ik al eerder schreef, dit soort functies wil ik eenmalig afstellen, en vervolgens afschermen. Zodat de vrijwilligers achter de bar dus gewoon echt alleen maar de schuiven per kanaal kunnen bedienen. Niet meer, niet minder.
Alles uit, behalve het licht!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-10-2007 18:22

Kiebus schreef:

Wat betreft het volume; ik ben heus wel op de hoogte van wat gain is, waar het voor gebruikt wordt enz enz. Zoals ik al eerder schreef, dit soort functies wil ik eenmalig afstellen, en vervolgens afschermen. Zodat de vrijwilligers achter de bar dus gewoon echt alleen maar de schuiven per kanaal kunnen bedienen.
Dan weet je dus niet waar een gain voor dient, namelijk om verschillen in volume per nummer te corrigeren.

Voorkomen dat degene die draait een deel van de mixer kan gebruiken, maakt de mixer eerder onbruikbaar dan hufter-proof.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
22-10-2007 18:24
Uhh Syl, gain-structure is de gehele afstelling van de gain (volume) van geluidsbron tot luidspreker wink ;)

Je blijft een DJ he, die kennen gain als dat rare potje boven de EQ wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2007 18:45

Kiebus schreef:

Een niet te lichte versterker had ik zelf ook al bedacht. (Vandaar ook mijn link naar een gevonden versterker (Tapco).) Wat vind jij hiervan, als je de specs bekijkt?
Onbekend ding, ik weeten niet hoe hij zich op de lange duur zal houden...
Welke (merk) versterkers zou jij aanraden?
Wat ik wel bijvoorbeeld weet is dat je een V3000 heel lang zwaar kan belasten, zonder dat hij de geest geeft.
Zoals je zegt dat 4 tops meer herrie maken dan 2xtop-sub, beaam ik, echter mijn gevoel ging uit naar het missen van lage tonen.
bij 15/1 kan je een heel bijhoorlijk "laag" krijgen binnen (misschien iets boven) je budget. Maar nog altijd beter dan verry low budget sub top combinatie.
equalizer wil ik gebruiken voor, als ik besluit de K115 te nemen, hier de klank van te optimaliseren.
daar hebben we de mid regelaar op een mixer voor. Mijn ervaring is dat de meeste mensen meer verxxxx met een eq dan verbeteren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
22-10-2007 18:58

Tom schreef:

equalizer wil ik gebruiken voor, als ik besluit de K115 te nemen, hier de klank van te optimaliseren.
daar hebben we de mid regelaar op een mixer voor. Mijn ervaring is dat de meeste mensen meer verxxxx met een eq dan verbeteren.
Nee, daar hebben we die niet voor. Die gebruiken we om te mixen, dat doe je meestal op een mixer wink ;) .

Om oneffenhedden weg te werken gebruikt men een aparte EQ.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
22-10-2007 19:19
Inderdaad, je wilt een klein gebied aanpassen...niet gelijk je hele mid-gebied (dan ver**** je de boel inderdaad wink ;) ).
Ik zou aanraden om voor een digitale EQ met limiter te gaan ipv een grafische EQ, je hoeft het ding immers maar 1 keer in te stellen (en dus is het intuïtieve van een grafische niet van belang) en een limiter is altijd mooi meegenomen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2007 21:56

SebasVD schreef:

Nee, daar hebben we die niet voor. Die gebruiken we om te mixen, dat doe je meestal op een mixer wink ;) .

Om oneffenhedden weg te werken gebruikt men een aparte EQ.
Ho ho sebastiaan, het is een clubhuis, er zal naar alle waarschijnlijkheid niet gemixt worden gezien het afzetten van de regelaars zoals de op aangeeft; alleen de schuifjes worden gebruikt wink ;)
Daarom mijn advies om op de mixer eventueel de eq aan te passen.
Eigelijk ben ik er zo in zo geen voorstander van.
Eigenlijk moeten de boxen gewoon goed klinken.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
22-10-2007 21:57
In een clubhuis lekker een mixer zonder EQ aanschaffen wink ;) Kan er ook niks aan verdraait worden. Gewoon een simpel mixertje met een paar schuifjes en een master. EQ en limiter ergens achter slot er grendel stoppen laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)