Forum > Geluid

Te veel "laag" uit subwoofer

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
8-10-2007 19:52

Mr. Edie schreef:

Zoals nijhuisr zegt; daar is geen vaste waarde voor, gewoon zelf kijken hoe jij onder/tot de 0dB blijft.
Dat klopt, maar als ik die potmeter maar een kwart opendraai, dan kan ik met de gain op de mixer opengaan tot hij "in het rood" komt. Die gain zal dan veel verder opengaan, dan wanneer ik die potmeter helemaal opendraai. En wat heeft dat voor consequenties voor het uiteindelijke geluid?

Alles dient dicht te staan om te beginnen.
Het lukt me wel om de gain-structuur op te bouwen denk ik, maar wanneer ga ik achter met die potmeter aan de slag in de volgende procedure?

1 mixer afstellen op cd spelers met gain regelaar van bewuste kanaal (pfl) op 0 db of minder.
2 Tijdens draaien van muziek de versterkers opendraaien totdat hij nét niet clipt.

Nu draai op je maximum niveau zonder te vervormen.
Thats fun.....
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
8-10-2007 20:13
Speel CD af.
Draai de gain van het betreffende kanaal open zodat de VU meter rond de 0 zit.
Zet de kanaalfader omhoog.
Zet de masterfader omhoog, zodat je +3 uitstuurt.
Draai de versterker open.
Speel nu met het knopje aan de achterkant van de mixer totdat de versterker net wel/niet clipt.

Je versterker zal nu ongeveer clippen bij +3 op de master. Waneer je terug gaat naar 0 op de master zit je veilig en heb je zelfs een klein beetje ruimte over.(Ervan uitgaande dat de versterker en speakers een beetje bij elkaar passen) Het enige wat je nu moet doen is per nummer de gain van het betreffende kanaal zo instellen dat deze rond de 0 uit komt.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
10-10-2007 10:47

jadjong schreef:

Speel CD af.
Draai de gain van het betreffende kanaal open zodat de VU meter rond de 0 zit.
Zet de kanaalfader omhoog.
Zet de masterfader omhoog, zodat je +3 uitstuurt.
Draai de versterker open.
Speel nu met het knopje aan de achterkant van de mixer totdat de versterker net wel/niet clipt.

Je versterker zal nu ongeveer clippen bij +3 op de master. Waneer je terug gaat naar 0 op de master zit je veilig en heb je zelfs een klein beetje ruimte over.(Ervan uitgaande dat de versterker en speakers een beetje bij elkaar passen) Het enige wat je nu moet doen is per nummer de gain van het betreffende kanaal zo instellen dat deze rond de 0 uit komt.
Dus als ik het goed begrijp heeft dat "knopje" op de achterkant niets te maken met het afstellen van de gain op de mixer zelf? Die knop kan gewoon dicht staan?
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
10-10-2007 21:03
Dat knopje op de achterkant zit tussen de masterregelaar en de uitgang in, je zorgt ervoor dat je uitgang dus binnen de perken blijft. Staat dat knopje op 0, dan zal je uitgangsnivo ook 0 (lees niks) zijn.

Let op, als je vind dat er te veel "laag" uit je subwoofer komt, de actieve filters in de Peavey versterkers filteren niet alleen, ze geven ook een boost rond de 50/60 Hz, dat werkt niet met iedere speaker even prettig. Mijn (overigens homecinema)sub vind ik via het actieve filter in de amp niet lekker klinken, zonder prima.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
10-10-2007 23:42

2party4 schreef:

jadjong schreef:

Speel CD af.
Draai de gain van het betreffende kanaal open zodat de VU meter rond de 0 zit.
Zet de kanaalfader omhoog.
Zet de masterfader omhoog, zodat je +3 uitstuurt.
Draai de versterker open.
Speel nu met het knopje aan de achterkant van de mixer totdat de versterker net wel/niet clipt.

Je versterker zal nu ongeveer clippen bij +3 op de master. Waneer je terug gaat naar 0 op de master zit je veilig en heb je zelfs een klein beetje ruimte over.(Ervan uitgaande dat de versterker en speakers een beetje bij elkaar passen) Het enige wat je nu moet doen is per nummer de gain van het betreffende kanaal zo instellen dat deze rond de 0 uit komt.
Dus als ik het goed begrijp heeft dat "knopje" op de achterkant niets te maken met het afstellen van de gain op de mixer zelf? Die knop kan gewoon dicht staan?
Dat staat nergens in de tekst die ik eerder neergezet heb.

Fabrikanten hebben onderling soms een verschil van de waarde 0dB. De ene vindt dat 0dB overeen komt met 0.775 volt, de ander vindt dat 1.5 volt overeen komt met 0dB. Met de knop aan de achterkant van je mixer kan je dat verschil dus aanpassen. Werkt je versterker op een hoger niveau dan je mixer, dan moet je de knop opendraaien. Werkt je versterker op een lager niveau dan de mixer, dan moet je hem dichtdraaien. Hoeveel moet je aan dat ding draaien? Dat kan je uitzoeken door een cdtje af te spelen waarna je mijn eerder gequote tekst nog een keertje uitvoert.
Het heeft dus niets met de ingangs-gain van je mixer te maken.

Meer Jip en Janneke kan ik het niet voor je maken happy :)
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
11-10-2007 00:08

Frank76 schreef:

Dat knopje op de achterkant zit tussen de masterregelaar en de uitgang in, je zorgt ervoor dat je uitgang dus binnen de perken blijft. Staat dat knopje op 0, dan zal je uitgangsnivo ook 0 (lees niks) zijn.

Let op, als je vind dat er te veel "laag" uit je subwoofer komt, de actieve filters in de Peavey versterkers filteren niet alleen, ze geven ook een boost rond de 50/60 Hz, dat werkt niet met iedere speaker even prettig. Mijn (overigens homecinema)sub vind ik via het actieve filter in de amp niet lekker klinken, zonder prima.
Waarmee je zegt dat ik het ook zou kunnen uitproberen door de filter uit te zetten?
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
11-10-2007 07:53
Nee, dat gaat in jouw geval niet werken (ik stuur gefilterd aan vanuit 5.1 amp)je zou als je alle instellingen op je mixer goed hebt staan nog kunnen testen met een extern crossover. Een 2e hands Behringertje kost de wereld niet, wellicht te leen voor een test.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
11-10-2007 22:15

Frank76 schreef:

Nee, dat gaat in jouw geval niet werken (ik stuur gefilterd aan vanuit 5.1 amp)je zou als je alle instellingen op je mixer goed hebt staan nog kunnen testen met een extern crossover. Een 2e hands Behringertje kost de wereld niet, wellicht te leen voor een test.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik de interne filter (lees cross-over) van de versterker uit zou kunnen zetten? Deze staat nu ingeschakeld op de versterker voor de subs.
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
12-10-2007 07:58
Als je het interne crossover uit zet, ben je af van de "bult" die mee in het filter zit, echter heb je het probleem dat je baskasten en je toppen een fullrange signaal krijgen. Dat is uiteraard niet de bedoeling dus zul je een extern crossover moeten gebruiken.

Hoe is het met je gain instellingen? Gaat dat nu goed?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
12-10-2007 09:57

Frank76 schreef:

Hoe is het met je gain instellingen? Gaat dat nu goed?
Nog geen tijd genomen om dat uit te proberen. Zal dit zeker nog doen, zit momenteel beperkt in mijn tijd.......
Thats fun.....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)