Forum > Geluid

Hulp gevraagd: Draaien van fases

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
28-8-2007 18:42

AMX_Pete schreef:

Speakers van JBL bevoorbeeld staan allemaal 180° uit fase ( tegenfase noemen ze dat dan ) en als je die JBL componenten door mekaar met andere merken gebruikt, dan heb je die phase reverse schakelaars op de crossover alvast nodig om de boel in fase te krijgen.
Dat was in de grijze oudheid zo, maar JBL volgt alweer heel lang de (nu) gangbare norm. En in die oudheid hield je daar natuurlijk bij het bedraden van je kast al rekening mee, zodat je de phase reverse kon laten staan waar hij stond.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-8-2007 20:19
Volgens mij is er een verschil tussen 'fase - draaien' of 'fase - verschuiving' en dit is wel erg relevant om te noemen...
Fase - draaien, zoals er bedoeld wordt met luidspreker kabels is gewoon de + en de - omdraaien, maar dat zal denk ik niet de bedoeling zijn.
Dit doe je dus ook niet.
Fase - verschuiving gebruik je om je systeem, dus laag met toppen, het laag te corrigeren (fase gedrag) t.o.v je toppen.
Er zijn cross-overs die deze mogelijkheden bieden, speaker management systemen helemaal.
Bv, een Behringer CX3400 heeft de optie om de low output in fase te verschuiven in msec, maar is geen fase - draaier, puur om 'losse subs' af te stemmen in fase op je toppen.
Ik geloof dat Ivo dit systeem ook geprobeert heeft om zo aan de topic starter uit te leggen.

Groeten!
..Je Ducktape brood voeren...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
28-8-2007 21:48
Mijn vraag past wel goed in dit topic...

Ik heb hier twee 18" Basskasten staan, alles zit correct aangesloten, + op + etc etc, speakons kloppen ook.. Toch merk ik op dat ik hoorbaar meer bass heb wanneer ik slechts een basskist laat spelen (staan momenteel in een klein hok op elkaar, zou dat het 'probleem' kunnen zijn nu?).

Het is overigens NIET dat de bass volledig verdwijnt, maar wel minder is als beide staan te spelen. Dit probleem heb ik eerder gehad met de Punishers, ondanks dat alle bekabeling goed zat doofde de speakers elkaar uit, dit was wel simpel opgelost door in een speakon de +/- te verwisselen. De 180-graden draai op mn Lem DX24 voerde hoorbaar weinig uit.. Best vreemd dus. Dit laatste heb ik nu ook geprobeert; maar veranderde niets aan het probleem.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
28-8-2007 22:27

AMX_Pete schreef:

Als je al ergens een kabel moest ompolen met de Punisher hoorns en nu ook met de 18" kasten, dan is er toch wel iets mis met de fase onderling. Ik neem aan dat alle toestellen en kabels nog hetzelfde zijn als ten tijde van de Punishers ? Heb je ALLE kabels ( van mix naar cross naar versterker enz ) al eens nagemeten op correcte aansluitingen ? Of iets triviaals als een bridge schakelaar op de versterker die aanstaat, die dingen allemaal ?
De kabels zijn anders als met de Punishers (zowieso 8-polig ipv 4-polig). Ik heb beide versterkers in bridge staan, per laagkast dus een versterker. Ik zal morgen wel de kabels nameten vanaf het mengpaneel tot het connectorplaatje, en van daaruit naar het versterkerrack & versterkers.. Wie weet draai ik al een dik jaar met een foutje in de bekabeling... wink ;)

En ik had inderdaad ook juist verwacht dat de basweergave sterker zou moeten zijn met twee stuks boven elkaar.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
30-8-2007 02:15

AMX_Pete schreef:

Fase draaien maakt geen verschil wat betreft het tijdstip dat de golf vertrekt, wel waar ze vertrekt en welke richting ze uitgaat, dus wat een speaker doet ten opzichte van zijn rustpositie.
Vertraging ( in msec of in meter of lichtjaren, whatever ) doet helemaal niets aan de golf zijn vertrekpositie of richting ten opzichte van de rustpositie, maar wel aan het moment waarop hij vertrekt, dus het tijdstip waarop de speaker aan z'n beweging begint.

Twee totaal verschillende dingen dus, die beide in bepaalde gevallen eventueel kunnen of moeten aangepast worden om een volledig systeem op orde te krijgen.
Ik heb dit stukje nu duizend keer gelezen maar ik kom er niet uit wat je schrijft...

Het is van de kromme om je subs aan te sturen in tegen fase, ik heb dit nog nooit gezien en zal de toegevoegde waarde ervan niet zien..
Ik denk dat de Topic starter eerst eens zijn signaal input kabels moet gaan checken of de polarisatie goed is immers een fase draai resulteert dus ook 'uit fase' subwoofers.
Dan ook eens zijn luidspreker kabels en connectoren checken.

Om maar te zeggen dat je 'gewoon' de + en de - moet gaan omdraaien is laugh :D geen oplossing.

Misschien moet de OP-er eerst maar eens gaan vertellen wat hij aan apparatuur heeft en hoe die dat aangesloten heeft.

Zullen we dan naar een echte oplossing gaan kijken?

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-8-2007 02:48
180 graden in fase verdraaien is iets heel anders anders dan tegenovergestelde fase.

Met de fases 180 graden verdraaien of omwisselen van beide baskasten zul je geen extra laag krijgen. Maar 180 graden verdraaien is iets anders dan de polen verwisselen.

voor een volle sinus zal je op de scoop niets zien in trigger mode, maar het startpunt van de sinus ligt dus wel 180 graden later dan de andere. Met muziek signaal hoor je volgens mij weinig verschil tussen de laagkasten met 180 graden verschuiving.

Daarom word er op de behringen ook gesproken over "revesre", dit is volgens mij alleen handig voor gasten die iets verkeerd hebben aangsloten. Als ik mijn baskasten neerzet en meet op de "dansvloer" dan heb ik een correctie van ms, en niet van 180 graden verschil.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-8-2007 09:17

pascal schreef:

Ik heb dit stukje nu duizend keer gelezen maar ik kom er niet uit wat je schrijft...
AMX_Pete legt het verschil uit tussen fase en polariteit (en er is ook een verschil tussen die 2). Als je de plus en min van een speaker omdraait dan keer je de polariteit om, als je het signaal 30msec vertraagt, dan verschuif je de fase ;-). Verschuif het 180 graden en het lijkt net alsof je de polariteit omgekeerd hebt (maar in dat geval zou je wel totaal voorbij gaan aan het feit dat je het signaal OOK verschoven hebt).
Het is van de kromme om je subs aan te sturen in tegen fase, ik heb dit nog nooit gezien en zal de toegevoegde waarde ervan niet zien..
Het hangt helemaal af van je filters (steilheid en POI) of de subwoofers dezelfde polariteit moeten hebben als de topkasten of niet. En DAAR gaat het om. Je wilt immers optimaal sommeren. Meestal doe je dat door het tegenovergestelde te bewerkstelligen (met de delay instelling een punt zoeken waarbij de output minimaal is (met als stimulus een signaal dat midden in het X-over gebied ligt) en daarna simpelweg de polariteit van alle gebruikte subs omkeren (zodat ze ineens optimaal sommeren).

Idem bij het combineren van verschillende kasten; elk met hun filters en/of eigen delay.

Dus: Fase en polariteit worden wel eens als 2 dezelfde dingen genoemd (terwijl het niet altijd hetzelfde hoeft te zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 384
30-8-2007 09:33
Dré is me net voor, maar een paar puntjes op de post van nijhuisr.

nijhuisr schreef:

180 graden in fase verdraaien is iets heel anders anders dan tegenovergestelde fase.
Tegenfase is wanneer de signalen een verschil van een halve lambda hebben. Het maakt volgens mij niet uit of dat komt door fase-draaiing of fase-verschuiving.
Maar 180 graden verdraaien is iets anders dan de polen verwisselen.
Bij fase-draaiing wordt de sinus gespiegeld en vertrekt de sinus dus niet een halve periode later. Lijkt me dan juist om te zeggen dat 180 graden draaien hetzelfde is als de polen omwisselen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
30-8-2007 10:16
zullen we eerst maar even wachten tot Edie zijn bekabeling heeft gechecked??

Dan kun je nog even controleren dmv een batterijtje of je speaker wel correct is aangesloten en niet bij bijvoorbeeld reconen verkeerd om is aangesloten.

plus van batt. op plus van speaker, speaker naar voren toe, correct, na achteren, net anders aangesloten.

Gebeurd nog wel eens bij JBL, die zijn standaard al net anders als de rest van de speakers, heb je er dan eentje bij die gereconed is... kun je zomaar tegen een probleem aan lopen. En dan blijf je maar zoeken en drie keer kijken naar de rode aansluiting en de rode draad naar je speakon.. Het zit toch goed?? laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
30-8-2007 10:25
Wat is de gedachte er dan achter dat jbl ooit de zaak omdraaide?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)