Forum > Licht

HMI575 ontvetten

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-7-2007 01:37

KVM schreef:

Martijn schreef:

Staat er ook bij waarom?

Nee. (denk echter dat hier de warmte het hoogst is en dat je er beter niets aan kan doen)zie handleiding pagina 25
Ik heb regelmatig Martin scans in onderhoud en moet zeggen dat het smerigste de fan zelf is, en daarna de tunnel na de fan. (lekker vet van de rookmachine) de delen daarna zin niet vet.(of vrijwel niet) Lucht blaast ook niet direct op de lamp en reflector. De lens e.d. zijn wel "stoffig". (daar is echter ook de lucht uitgang)
Aah, heb de handleiding bekeken en denk dat je het niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt. In de handleiding staat hoevaak bepaalde onderdelen schoongemaakt moeten worden. De lamp en reflectoren hoeven nooit schoongemaakt te worden. Jij had het in een eerdere post over niet MOGEN, met andere woorden het zou schadelijk kunnen zijn. Vandaar dat ik er benieuwd naar was.

Bij de Mads wordt de lucht aangezogen aan de voorkant, en wordt in het midden aan de achterkant er weer uitgeblazen. Zo'n beetje de hele optiek (inclusief lamp en reflector) staat dus op de tocht. Bij een eerste schoonmaak toen ze (inmiddels ruim 2 jaar geleden) binnenkwamen heb ik de reflectoren ook schoongemaakt, en de wattenstaafjes waren behoorlijk zwart. Of het nodig is of niet hangt dus ook af van de bouw van de scans.

Nog een leuke: de Showtec Clubfazer heeft een klein slakkenhuisfannetje ingebouwd zitten. Deze verplaatst redelijk wat lucht, fors meer dan de normale fannetjes die in lichtapparatuur zitten. Echter hebben ze er niet aan gedacht om ervoor te zorgen dat de fan ergens aan kan zuigen. Resultaat: een deel wordt aangezogen aan de voorkant door het rooster, en een ander deel door het gat van de dipswitches. Na een paar keer zit daar dus al redelijk wat zooi op. sad :(
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-7-2007 09:18

Martijn schreef:

Aah, heb de handleiding bekeken en denk dat je het niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt.In de handleiding staat hoevaak bepaalde onderdelen schoongemaakt moeten worden. De lamp en reflectoren hoeven nooit schoongemaakt te worden. Jij had het in een eerdere post over niet MOGEN, met andere woorden het zou schadelijk kunnen zijn.
Dat is mogelijk, never is echter wel vetgedrukt. (lijkt mij toch een reden te hebben.)

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-7-2007 11:27

Martijn schreef:

Aah, heb de handleiding bekeken en denk dat je het niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt. In de handleiding staat hoevaak bepaalde onderdelen schoongemaakt moeten worden.
Dus als ergens staat:
Circumference and Interval (rule-of-thumb)
The contamination of the fixture depends on the environment details. Therefore
no general guidelines can be given. From this it follows that the intervals are only
suggestions from our practice experience.
Dan staat daar volgens jou "MOETEN"???

Joh... Over interpretatie gesproken ;-)

Ik denk dat het de veiligste optie is om er maar vanuit te gaan dat ze NIET schoongemaakt mogen worden (want de rule of thumbs is dat ze NEVER schoongemaakt worden) en bij problemen contact op te nemen met de dealer waar de apparaten zijn aangeschaft.

Sommige reflectoren hebben opgedampte reflectielagen (niet alleen op glas; kan ook op andere materialen). Voor je het weet verklooi je de boel; ondanks alle goede bedoelingen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-7-2007 14:08

Dré schreef:

Martijn schreef:

Aah, heb de handleiding bekeken en denk dat je het niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt. In de handleiding staat hoevaak bepaalde onderdelen schoongemaakt moeten worden.
Dus als ergens staat:
Circumference and Interval (rule-of-thumb)
The contamination of the fixture depends on the environment details. Therefore
no general guidelines can be given. From this it follows that the intervals are only
suggestions from our practice experience.
Dan staat daar volgens jou "MOETEN"???

Joh... Over interpretatie gesproken ;-)
Inderdaad over interpretatie gesproken, want jij vat mijn "moeten" op in die quote als ook echt moeten (plicht, dan en dan zonder uitwijken), terwijl ik ermee bedoelde dat ooit gedaan moet worden, met als richtlijn die tabel. Ik heb nergens gezegd dat je je strak aan die tabel MOET houden.

Maargoed, begint bijna op muggenziften te lijken zo. Sommige onderdelen mogen (moeten) niet schoongemaakt worden. wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
26-7-2007 17:51
Uit ervaring kan ik zeggen dat de enige manier,
om een "bulb" te reinigen, met het alcoholdoekje
van de fabrikant is.

Deze doekjes zijn niet echt duur en
bij de meeste speciaalzaken wel te vinden.

Als je zelf gaat knoeien met verschillende soorten alcohol
of verschillende doekjes, enz.
dan kun je een "bulb"beschadigen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Joost MarisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2006
Laatste: 7-3-2008
Berichten: 23
27-7-2007 21:01
Ik heb 3 keer een MSD 200 lamp moeten bestellen en elke keer zat er een alcohol doekje bij. ik denk dat philips wel weet waar hij mee bezig is. Ik heb ook elke keer de lamp afgedaan met het doekje na het inzetten ervan en heb nog nooit problemen gehad. wat mij betreft kan het gewoon.
je moet niet dronken dat ik denken ben
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
27-7-2007 22:44
Nou, heb het lampje afgedaan; er kwam niks vanaf en hij doet het ook nog gewoon. Iedereen bedankt
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-7-2007 23:47

Joost Maris schreef:

Ik heb 3 keer een MSD 200 lamp moeten bestellen en elke keer zat er een alcohol doekje bij. ik denk dat philips wel weet waar hij mee bezig is.
Daar is ook geen twijvel over.
Bij een nieuwe lamp gebruik je het doekje.

Hier is echter sprake van een "oudere" lamp.

gatso schreef:

Nou, heb het lampje afgedaan; er kwam niks vanaf en hij doet het ook nog gewoon. Iedereen bedankt
In dat geval was het dus niet nodig geweest. M.a.w. Never wink ;)

Martin.
kvm entertainment
Joost MarisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2006
Laatste: 7-3-2008
Berichten: 23
28-7-2007 00:39
wat zou het verschil moeten zijn tussen een oude en een nieuwe lamp. glas blijft ten slotte glas hoe oud of warm het is geweest. en daarnaast wat zou slechter voor een lamp zijn vieze vettige nicotine of een beetje alcohol.
je moet niet dronken dat ik denken ben
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-7-2007 10:14

Joost Maris schreef:

wat zou het verschil moeten zijn tussen een oude en een nieuwe lamp. glas blijft ten slotte glas hoe oud of warm het is geweest.
Glas hard uit. Zo kan je bijvoorbeeld met een glassnijder niet meer fatsoenlijk een oude ruit snijden. (veelal knapt de ruit daar waar je het niet wil)
en daarnaast wat zou slechter voor een lamp zijn vieze vettige nicotine of een beetje alcohol.
Die vieze vettige nicotine komt er (misschien) in de loop der tijd op. En veelal wanneer de lamp brand, in dat geval brand het in.
Met alcohol ga je dat verplaatsen (indien mogelijk), en dan hoop je dat het doekje de aanslag volledig weghaalt.
Maak maar eens een beeldbuis schoon en kijk of inderdaad alle aanslag volledig weg is, veelal is dat namelijk niet het geval.

Nu nemen we iets dat zeer warm word, een glazen ovenschaal. Daar is de zooi volledig ingebrand en is er met geen mogelijkheid van af te krijgen.

Ooit ik heb eens "oude" msd 250 lampen schoongemaakt, met het gevolg dat 2 van de 4 vrijwel direct het loodje legden.(uiteraard voor ieder lampje een nieuw doekje gebruikt)
Vandaar ook dat ik het zou afraden.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)