Forum > Zelfbouw Speakers

Effect van schuim in speakers

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2007 21:22
Hallo Alleznet,

alleznet schreef:

Heb alleen nog maar potlood-tekeningen zodra ik die digitaal heb zal ik het wel een keertje RAR-ren en even op me server gooien. Is een 15" BR kastje die behoorlijk op Ax-15b / X-15b lijkt.
Maar als je alles door WinISD hebt gehaald, heb je toch automatisch de uitkomsten in je Projectfile staan? Het bestand is zo klein (ascii) dat je het zo kunt uploaden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
24-2-2007 21:37

Webbie schreef:

Wat heeft de volledige vulling als meerwaarde op de kast?
Als ik Dré mag geloven, heeft alléén het korfje zin.
In dat geval mag je toch eens de berichten die ik geschreven heb over dempingsmateriaal erbij pakken ;-)

De gouden regels is en zal altijd zijn "dempingsmateriaal wordt daar geplaatst waar het het beste z'n werk kan doen". En dat is in ieder geval NIET een laagje van 3cm langs de wanden. Het is echter ook niet altijd alleen maar een korfje om de woofer (voor subs zou het overigens wel voldoende kunnen zijn (zelfs zonder is een mogelijkheid bij subs)).

Bij HiFi speakers pas(te) ik zelf altijd de bekende korf toe EN een losse vulling met (van boer afkomstig en zelf (OK... door Joke) gewassen en gekamde) schapenvacht, op z'n plaats gehouden door dunne draadjes en nietjes. Bij een gesloten kast vul je de kast gewoon volledig met het dempingsmateriaal van je keuze (en gebruik je een netje om de woofer om te voorkomen dat het materiaal in de woofer terecht kan komen).

HOE en waar plaats je de demping? Je plaatst het ZO dat alle weg te werken onregelmatigheden in de impedantiecurve (die duiden namelijk op staande golven) zo goed mogelijk verdwenen zijn. En da's helaas echt niet gewoon even een korfje om de woofer (tenzij bij subs, daar is een onregelmatigheid op 300Hz niet boeiend als de kast tot 100Hz gebruikt gaat worden).

Ooh ja... Blijf uit de buurt van de poorten van een BR kast (om technische en logistieke redenen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2007 21:49
Hallo Dré,

Dré schreef:

Webbie schreef:

Wat heeft de volledige vulling als meerwaarde op de kast?
Als ik Dré mag geloven, heeft alléén het korfje zin.
In dat geval mag je toch eens de berichten die ik geschreven heb over dempingsmateriaal erbij pakken ;-)
Excuseer me, zal je eerder advies maar gaan opvolgen en wat meer informatie gaan zoeken laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
24-2-2007 21:51
Als je demping toepast met als doel om het volume te vergroten volstaat een korfje of demping op de wanden niet! Pas bij stevige demping kan bij een br-behuizing volumevergroting optreden tot zo'n 10% maximaal! Bij gesloten kasten is het effect groter en kan het volume tot wel 30% toenemen (maximaal). Schapenwol is inderdaad erg geschikt voor deze toepassing.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
26-2-2007 10:38
"Wol" was het woord waar ik vorige week maar niet op kon komen (wel vacht en haar maar wol zat net in een corrupt stripje geheugen ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
26-2-2007 11:13

Dré schreef:

"Wol" was het woord waar ik vorige week maar niet op kon komen .
Ik begin me nu toch wel een beetje zorgen over je te maken...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
16-3-2007 11:52
In het verleden werd, zeker voor hifi, veel gebruik gemaakt van dr. Baileys longhair... wol inderdaad... maar zo verkamt of verweven dat het na uitpluizen weinig tot geen gaten of "dunne" stukken kreeg...
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)