Forum > Geluid

Versterkers opgeblazen? hoe?

(54 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 29-8-2024
Berichten: 230
22-2-2007 12:52
Misschien kan de TS een foto plaatsen van de binnenkant van de versterkers? Er is dan te zien wat er aan de versterkers is overleden (ga ik vanuit met rook (elco's?)) hieraan is misschien af te leiden wat het geweest kan zijn. Is repareren nog een optie?
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
22-2-2007 13:01
Versterkers worden opgestuurd,maar ik wil zelf ook weten wat er nu mis is gegaan.

Verhuurder is schuift de fout natuurlijk bij ons in de schoenen.

Wij hebben een flinke bult geld opgehoest om een top set te huren.
En hebben er alleen ellende mee gehad en flink wat prijzen door mis gereden.
Reperatiekosten zal de verhuurder waarschijnlijk ook op ons willen verhalen.

Aan de ene kant wil ik wel foto's maken van de binnenkant,maar omdat het niet van ons zelf is wil ik niets slopen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-2-2007 15:59
Hm..
De man van de set heeft tussen twee optochten gekeken naar de set en kreeg geluid uit de subs.
Dit was voor korte duur want er kwamen nu vlammen uit de versterkerracks en een hoop rook.
De man van de set heeft naar de set "gekeken" en even later komen er vlammen uit de versterkerracks en een hoop rook. En dan wil hij de kosten op jullie verhalen? Grappig. En onzin.
Light Image
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
22-2-2007 15:59

Crxtreem schreef:

Dit hebben we nagemeten op zijn verdeelblok en overal netjes 230V.
Hoe heb je dit gemeten?
Als je met een multimeter gaat meten zal je het parralel met een belasting (parlamp of zoiets) moeten doen omdat een multimeter te hoogohmig is.
brabantse nachten zijn lang
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
22-2-2007 16:03
Gemeten met een multimeter ja.

Je bedoelt dat als er een zwevende nul is je dit kan meten met een belasting?
Of zit ik er nu naast?
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
22-2-2007 16:12
Voor je je apperatuur aansluit kontroleer je eerst je verdeler met een gewone gloeilamp (verder nog niks aangesloten)
als de lamp meteen doorbrand, maar ook als hij NIET!! brand dan zit het fout.
Je hebt dus helemaal geen multimeter nodig wink ;)

Deze controle moet je voor iedere klus doen.
brabantse nachten zijn lang
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
22-2-2007 16:32

TNT schreef:

Voor je je apperatuur aansluit kontroleer je eerst je verdeler met een gewone gloeilamp (verder nog niks aangesloten)
als de lamp meteen doorbrand, maar ook als hij NIET!! brand dan zit het fout.
Je hebt dus helemaal geen multimeter nodig wink ;)

Deze controle moet je voor iedere klus doen.
Is heel leuk, maar hoe los je het op? Gewoon draadjes wisselen en proberen tot het goed is wink ;)
wat een onzin in dit vak
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
22-2-2007 19:28
Net even het versterkerrack bekeken en er zi een es20 en 2x een es40 in.
Er is een es20 en es40 opgerookt.(eerst ed es40 daarna de es20.
De es40 zat door de es20 heen gelinkt.
Tot mijn verbazing zat er op de es40 alleen nog maar een xlr connector op de input.
Het kabeltje was uit de connector getrokken (deze kwam van de es20 link vandaan).
Denk dat deze door de man zelf eruit getrokken is.
Misschien dat hier iets niet goed in heeft gezeten?

Of kan er door een sluiting op 1 van deze poorten de versterker niet kapot?
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
22-2-2007 21:02
Ik heb nog nooit een versterker meegemaakt die flinke rooksignalen gaf door het kortsluiten van een (al dan niet) XLR-input. Ook een te hoge spanning op de signaal-input doet niet veel meer dan hoogstens een paar kleine weerstandjes en een opampje hemelen. De SA ES- bakken zijn hele degelijke eindversterkers die je echt niet gemakkelijk kapot krijgt.

Als er echt twee amps goed zijn uitgerookt, dan ga er echt maar vanuit dat het iets met de spanningsvoorziening was.
Dan kan het op twee plekken zitten. óf in de paddestoel, óf in de verdeler in het amprack. Heb je met het tweede geluidssetje exact dezelfde connector op de paddestoel gebruikt ? Zoja, dan lijkt me vrij aannemelijk dat de verdeler in het amprack niet in orde was.

Echter, in beide gevallen (paddestoel & amprack) is het ingehuurd spul, dus zal het erg moeilijk worden om iets te bewijzen. Zou daadwerkelijk de verdeler in het amprack niet in orde zijn (losse nuldraad), dan zal de verhuurder dit waarschijnlijk allang stiekem opgelost hebben om de kosten bij jullie te halen....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-2-2007 22:18

calipso schreef:

TNT schreef:

Voor je je apperatuur aansluit kontroleer je eerst je verdeler met een gewone gloeilamp (verder nog niks aangesloten)
als de lamp meteen doorbrand, maar ook als hij NIET!! brand dan zit het fout.
Is heel leuk, maar hoe los je het op? Gewoon draadjes wisselen en proberen tot het goed is wink ;)
Nope. Boel afbreken en naar huis gaan OF een andere verdeler pakken OF het op laten lossen door iemand wiens vak het is. Klooien doen we in de zandbak ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)