Forum > Licht

Twijfels over laser output

(87 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-11-2006 16:55

KVM schreef:

Momenteel ben ik nog steeds aan't klooien
Aan de full-colour Martin?

Pro-2000 verhaal kan ik me volledig in vinden, 't zijn voor grote hoeveelheden machtige machines maar doseren van de rook is niet z'n sterkste kant. Bijvoorbeeld de Z-3000 van Antari doet dit vele malen netter.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-11-2006 17:19

JeroenVDV schreef:

Aan de full-colour Martin?
Nee, 7

[OFF TOPIC schreef:

Rookmachine verhaal ben ik nog niet uit, ook mogelijk dat ik twee kleine units neem. Groen knalt er altijd wel uit, de vele kleuren ook wel, mits er genoeg egaal verdeelde rook is (over de gehele zaal). Op het filmpje van paulus lijkt mij het behoorlijk egaal verdeeld over de zaal. Bedoeling is wel dat alles vanaf het podium komt, een "in de zaal" oplossing is niet mogelijk.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-11-2006 17:23

KVM schreef:

JeroenVDV schreef:

Aan de full-colour Martin?
Nee, 7
Hm erg interessant, binnenkort maar eens koffie doen wink ;)
[OFF TOPIC schreef:

Rookmachine verhaal ben ik nog niet uit, ook mogelijk dat ik twee kleine units neem. Groen knalt er altijd wel uit, de vele kleuren ook wel, mits er genoeg egaal verdeelde rook is (over de gehele zaal). Op het filmpje van paulus lijkt mij het behoorlijk egaal verdeeld over de zaal. Bedoeling is wel dat alles vanaf het podium komt, een "in de zaal" oplossing is niet mogelijk.
Ben enorm overtuigd van de Tourhazer van Smoke Factory. Heb dat ding tijd terug in Frankfurt gezien waar ik al overtuigd was, stonden er van de zomer 2 van die apparaten bij me op het openluchtpodium op het water. Komt als je wilt een partij rook vanaf!

Mooie is dat ze erg mooi te doseren zijn EN door de regelbare ventilator (via DMX) kun je zowel mooie lichte mist als re rook creeren.

Is ook stand-alone te gebruiken, zit display op en wat toetsjes om in te stellen. Ideaal! Kost rond de 900 euro, maar je hebt er genoeg aan 1 voor feesten tot zo'n 500-600 man, zowel lichte mist als zware rook.
Light Image
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
19-9-2008 22:22
Zo laat ik mijn eigen oude topic eens kicken.
Inmiddels na bijna 2 jaar, weet ik het antwoord wel op mijn startpost.
De laser waar ik het daar over heb is verkocht. De nieuwe koper klaagde over hetzelfde feit als ik: dat er zo weinig meer output uit kwam dan bv een F01.
Goh en laat er nou net een opgevoerde 50mW groene module in hebben gezeten, eenzelfde als in de F01 gebruikt wordt.
Fijn dat mystery ook weer opgelost.

Inmiddels heb ik een volgende laser waarvan ik wat twijfels heb over de output. Of eigenlijk meer hoe ik de output eruit krijg die er in schijnt te zitten.
Het betreft een rgb laser die ik afgelopen morgen na heb laten meten. De output van de 3 diodes opgeteld (lees opgeteld, dus níet een witte beam) zou bijna 1900mW moeten zijn, wij kwamen niet verder dan een 300mW te meten.
De laser wordt via de pc via een medialas usb dongle en laserword showeditor (mamba black) aangestuurd. Hierna zit een adaptertje van 25p naar utp die in de laser verdwijnt.
Er zit bv een 1 watt rode diode in op 650nm, maar gemeten wordt er slechts ca. 230mW als ik rood selecteer in de software en bv een cirkel projecteer. Als single beam zelfs nog minder, softwarematig.
Als ik met dezelfde set (software + dongle) een andere groene analoge laser aantuur, dan geeft die bij de kleur groen wel de volledige output aan groen. En als ik donkergroen kies dus minder output.
Hierdoor lijkt er met de aansturing weinig mis te zijn.
Echter zou ik graag de rgb laser op vol vermogen willen benutten. Iets remt hem af, de vraag is voor mij echter wat dat is en hoe ik het zou kunnen verhelpen.

En voor de geinteresseerden: ik heb ook een 400G laser van laserworld na laten meten die volgens zeggen 360mW output zou doen. Gemeten werd echter ~200mW, buiten de unit. Het commentaar van Laserworld was dat het wellicht door de spiegels komt. Yeah right, meer dan 40% verlies door 2 spiegels en een glaasje, dat is wel erg fors.
Nog een detail het groen van de rgb laser oogt minder fel dan deze 400G. Alleen met wit als output wilde het er nog enigzins doorheen prikken.

Iemand nog tips of tricks om de werkelijke output van de rgb laser te benutten? De serienummers van de diodes geven aan dat ze de output wel moeten kunnen leveren.
pom pom
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-9-2008 00:04

Paulus0013 schreef:

En voor de geinteresseerden: ik heb ook een 400G laser van laserworld na laten meten die volgens zeggen 360mW output zou doen. Gemeten werd echter ~200mW, buiten de unit. Het commentaar van Laserworld was dat het wellicht door de spiegels komt. Yeah right, meer dan 40% verlies door 2 spiegels en een glaasje, dat is wel erg fors.
Toch had ik iets soortgelijks al in mijn eerste post vermeld.

verlies output

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-9-2008 10:00
Je hebt verlies van je spiegels, verlies van ouderdom (output wordt na verloop van tijd minder) en misalignment. Vooral bij RGB-lasers is dat laatste een probleem dat je alleen voor kan zijn door regelmatig opnieuw in te stellen.

Verder zou je de output niet via tussenkomst van software moeten meten, maar als single beam.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-9-2008 11:14
Als je laser-output gaat meten doe je dat inderdaad niet met software (alhoewel het met Pangolin mogelijk is in de Abstract-generator een cirkel te maken zonder blanking). Maak gewoon even een 5V-adapter met een DB25-plug waarmee je op Intensity, R, G, B +5V zet.
Light Image
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
20-9-2008 17:19
Leuk en aardig, maar hoe verhoudt zo'n meting zich dan met de werkelijkheid?
Ik kan een mooie waarde meten op die manier, maar als ik het in de praktijk niet kan benutten schiet het nog niet op.
Dus ik meet met 5v bv wel de power die het zou moeten zijn. En dan? Want dan schijnen de modules hun werk te doen, ik krijg het er alleen niet uit.
Moet ik het dan in de software zoeken, die op een andere analoge laser wel werkt? Of kan het ook zijn de er iets in de laserunit zelf de boel op een of andere manier begrensd of verkeerd aanstuurt?

@ Martin. Leuk plaatje, idd al eerder gezien. Dan de vraag hoe prijst men de laser aan? Als 360mW of juist als 200? Naar mijn idee is het geven van de waardes van diodes leuk, maar het gaat er toch om wat er uit de unit komt?
pom pom
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-9-2008 17:53

Paulus0013 schreef:

Naar mijn idee is het geven van de waardes van diodes leuk, maar het gaat er toch om wat er uit de unit komt?
Volkomen mee eens, toch zal het merendeel de waardes geven van wat er (ongeveer) uit de diode komt.
Vergeet ook niet dat er units met betere spiegels zijn die wel meer doorlaten.

Martin.
kvm entertainment
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
20-9-2008 20:43
Meet eens met een rms multimeter, of een ouderwetse draaispoelmeter tussen pin 25 en pin 6.
Het kan zijn dat je laser 5 volt single ended nodig heeft om volledig uitgestuurd te worden terwijl je output-dongle 5 volt diffential uitstuurt.
Ook kan het zijn dat je dongle geen frame-buffer heeft (zoals de avatar van medialas)
Na het uitsturen van één frame neemt je dongle even pauze (en dus geen laser output) om het volgende frame te laden.
Afhankelijk van de kpps output kan je dongle dan tot 25% van de tijd met andere dingen bezig zijn dan frames uitspuwen.
Daarnaast is me opgevallen dat mamba zeer kwistig is met allerlei blanking en anker punten.(dit wel ter bescherming van je galvos).
Maar zet 'dont return to center' eens aan dan wordt er al een stuk minder geblankt.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)