Forum > Licht

Wysiwyg nadenkertje...

(60 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
16-11-2006 22:01
Voor het aan elkaar krijgen van truss kan je het beste de assembly tool gebruiken. En het draaien van truss is inderdaad moeilijk te zien, ik gebruik meestal de beste camera positie (links/rechts, voor/achter, 3D) dan krijg je de beste resultaten.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
16-11-2006 22:04

Maarten-square schreef:

Voor het aan elkaar krijgen van truss kan je het beste de assembly tool gebruiken.
.. Maar zodra je 1 stuk truss wat hebt gedraaid om z'n as, en je gaat vervolgens een ander stuk truss eraan plakken terwijl "Snap to assembly" aanstaat, zal hij NIET netjes eraan plakken, maar op 0 graden gedraaid eraan komen. Niet in dezelde hoek gedraaid als het andere stuk dus.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
16-11-2006 23:41

JeroenVDV schreef:

Maarten-square schreef:

Voor het aan elkaar krijgen van truss kan je het beste de assembly tool gebruiken.
.. Maar zodra je 1 stuk truss wat hebt gedraaid om z'n as, en je gaat vervolgens een ander stuk truss eraan plakken terwijl "Snap to assembly" aanstaat, zal hij NIET netjes eraan plakken, maar op 0 graden gedraaid eraan komen. Niet in dezelde hoek gedraaid als het andere stuk dus.
Dan doe je toch wat fout. Hoe je de truss ook draait of keert met de snap functie aan snapt ie altijd loodrecht aan de truss of hoek onafhankelijk van de positie. Vaak zijn constructies t makkelijkste te maken in top vieuw en vervolgens poten etc toevoegen in de isometric view. Verder heb je ook nog shortcuts (Z/S/X) om hoeken rond hun as te draaien, ander aangrijppunt te nemen en noem maar op. Als je weet hoe t programma werkt box je in no time een compleet lichtplan in mekaar, zo lastig is 't niet laugh :D

Enneuuuh dat draaien, wat dacht je van control-R aantal graden intypen en dan enter shut up :X
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
16-11-2006 23:52

CyberDance schreef:

heleboel
Probeer eens een stuk driehoektruss dat standaard apex-up ingevoegd wordt apex down te maken. 180 graden draaien rond z'n eigen as dus. Plaats vervolgens een nieuw stuk driehoekstruss ertegenaan met de SNAP-to-assembly-functie AAN. Dan ligt dat nieuwe stuk truss inderdaad netjes tegen het vorige aan. Echter NIET apex-down! Draaihoek om z'n eigen as wordt dus NIET meegesnapt.

Bij 180 graden is dat niet echt een probleem, bij lastigere "op-het-gevoel-gedraaide" hoeken wel.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
16-11-2006 23:59
1 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 17-11-2006 00:03
Hier geen probleem. Eerste stuk draaien en dan de rest eraan snappen, draait gelijk mee. Als je een carreetje tekent begin je met een hoek, en dan de rest eraan snappen, gaat ie automatisch alles apex down doen omdat je hoek down is wink ;)
En anders kan je met de Z shortcut de truss rond zn eigen as draaien (Beste te zien in isometric)

[EDIT] Bij rotate na control R eerst ff je basepoint aanklikken (Waarrond ie draait) en dan aantal graden ingeven [/EDIT]
JeroenVDVVIP Lid
17-11-2006 00:02
Gaat hier in Release 17 wel goed, maar in versie die ik voorheen gebruikte dus echt niet. Heb daar beursstand voor Multiled/VisualDMX van afgelopen jaar Frankfurt in getekend en heb veel zitten roteren en klooien voor de driehoekstrussies.
Light Image
SpaceyDeeJStandaard Lid
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
17-11-2006 11:45
Zou het wel en niet functioneren kunnen afhangen van de versie die je gebruikt ? Ik gebruik zelf een lagere versie, en heb echt moeite met de snap functie en de nauwkeurigheid van het draaien van objecten.
Terwijl ik van mening ben, dat met zo'n mooi programma, dit wel degelijk makkelijker zou moeten kunnen....
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
JeroenVDVVIP Lid
17-11-2006 11:58

SpaceyDeeJ schreef:

Zou het wel en niet functioneren kunnen afhangen van de versie die je gebruikt ? Ik gebruik zelf een lagere versie, en heb echt moeite met de snap functie en de nauwkeurigheid van het draaien van objecten.
Terwijl ik van mening ben, dat met zo'n mooi programma, dit wel degelijk makkelijker zou moeten kunnen....
.. Daar lijkt het inderdaad wel op, heb geloof ik release 10 hier ook nog ergens rondslingeren, straks even proberen.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
18-11-2006 17:41
Snap etc werkte in der tijd dat ik ermee begon (release 3.1 en 3.5 etc al) dus dat zou er niks mee te maken mogen hebben.
PkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-4-2004
Laatste: 16-9-2015
20-11-2006 19:47
Hey mensen, nog even een wysiwyg vraagje.
Waar in de library kan ik stands (wind-ups) vinden? het enige dat ik lijk te vinden is een manfrotto-statiefje ..
dank bij voorbaat
It's a jam for the ladiez!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)