Forum > Algemeen Forum

voeding versterkerrek

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-11-2006 08:16
Er is geen beste oplossing. Ik zou er zelf gewoon per rack een powercon opzetten, die je vervolgens in de stroomverdeler naar keuze kan steken. Maar een 16A 5-polige CEE-krachtstroomconnector per rack kan ook, en in het onwaarschijnlijke geval dat een rack niet werkt op 1-fase 16A is dat zelfs dé oplossing.

Wat ik níet zou doen is meerdere powercons per rack (dan liever een krachtstroomaansluiting) of een Harting (hoewel dat op zich prima werkt ben je dan verplicht te werken met verloopjes die je niet mag vergeten).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
7-11-2006 11:46
Ik heb een amprackje van 6kw rms dat nog probleemloos op 16A draait bij alle gebruik, (2*1800wrms bas + 2*1200w top) dus 4kw lijkt me zeker geen probleem.
(bovendien zijn het allemaal zware bakken, dus geen speciaal efficiente schakeltrappen)
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
21-11-2006 16:42

CyberDance schreef:

Een rack dat op 3 fase werkt kan je altijd terug herleiden naar 1x 16A shuko dmv een verloopje. Andersom kan je vergeten.
Bedoel je hier een verloopje van shuko(male naar CEE 5pin (female). Ik ben bezig met een rackje MA5000 die zowel op 2 ohm als op 8 ohm belast wordt. In het laatste geval is er geen 3fase beschikbaar en leek bovenstaande oplossing wel geschikt. Zijn er meer mensen die hier met succes gebruik van maken?
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
21-11-2006 17:17
Ook ik vraag het maar even voor de zekerheid.
over een tijd gaat mijn amprack zo draaien
1x P500 sterio op hoog 8 ohm
2x P1600 brug op mid 4 ohm
2x P2000 brug op laag 4 ohm

Dit zit samen in een rack. Zou dit op een groep goed gaan? of beter om de subs amps op een andere groep ze zetten?
Voor mij geen CEE aansluitingen in mijn case. Dan heb ik liever gewoon 2x powercon die dan afzonderlijk een groep krijgen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-11-2006 21:02

jadjong schreef:

CyberDance schreef:

Een rack dat op 3 fase werkt kan je altijd terug herleiden naar 1x 16A shuko dmv een verloopje. Andersom kan je vergeten.
Bedoel je hier een verloopje van shuko(male naar CEE 5pin (female). Ik ben bezig met een rackje MA5000 die zowel op 2 ohm als op 8 ohm belast wordt. In het laatste geval is er geen 3fase beschikbaar en leek bovenstaande oplossing wel geschikt. Zijn er meer mensen die hier met succes gebruik van maken?
Jep, onder andere ik gebruik die manier. Verloopje is trouwens hartstikke handig, kun ook wat andere dingen inprikken zoals verdeelblokjes en dimmers. Wel op het verbruik letten, schuko's mogen nominaal maar 10A hebben.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2006 21:06

Martijn schreef:

Wel op het verbruik letten, schuko's mogen nominaal maar 10A hebben.
Ghehehe tjaaah das een mooi punt van discussie. Dan zou een atomic bijvoorbeeld dus niet op een shuko mogen draaien sneaky :V Zo'n goedkoop PVC stekkertje zal het bij 16A continu niet lang uithouden. Als je een beetje fatsoenlijke volrubber stekkers hebt kan je d'r prima een hele avond 16A doorjagen. Anders zou je namelijk ook niks hebben aan een 32 naar 6x shuko verdeler (zou dan minimaal 12x Shuko moeten zijn). Bij electrogroothandels als Technische Unie / Schiefelbush etc staan de meeste stekkers overigens gewoon gespecifieerd voor 16A Nominale stroom. In dat geval moet je natuurlijk wel 2.5mm² kabel gebruiken.

Overigens is Monofase 32A ook nog een optie voor je ampracken aan te sturen als 3 fases teveel van het goede is of je ze onmogelijk recht kan belasten. Ook hier kan je werken met een verloop naar 16A Shuko.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
21-11-2006 21:23
Bedankt allen, ik weet genoeg. 32A mono komt wel als het drie of meer racks worden happy :)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-11-2006 21:28

CyberDance schreef:

Ghehehe tjaaah das een mooi punt van discussie. Dan zou een atomic bijvoorbeeld dus niet op een shuko mogen draaien sneaky :V
Zit er ook af fabriek niet voor niets NIET aan.
Light Image
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-11-2006 21:40
Idem Geni strobo's. Ik heb echter meer het idee dat je ze op die manier over de hele wereld kunt versturen, zonder moeilijk te hoeven doen met verschillende stekkers in verschillende landen. De ingangsspanning is vrij gemakkelijk om te schakelen. Bij de Geni's zat die zelfs strak langs de adresseerswitches, dus dat palletje heb ik eraf geknipt. Is nu alleen nog met een schroevendraaier moedwillig om te zetten.

CyberDance schreef:

Martijn schreef:

Wel op het verbruik letten, schuko's mogen nominaal maar 10A hebben.
Ghehehe tjaaah das een mooi punt van discussie. Dan zou een atomic bijvoorbeeld dus niet op een shuko mogen draaien sneaky :V Zo'n goedkoop PVC stekkertje zal het bij 16A continu niet lang uithouden. Als je een beetje fatsoenlijke volrubber stekkers hebt kan je d'r prima een hele avond 16A doorjagen.
Goede stekkers hebben er inderdaad niet zo'n probleem mee. Maareh, verbruikt een Atomic gemiddeld 16A? Stel dat een Atomic tijdens de flits (duurt om in dit geval eens wat te noemen 0,2 seconden) 30A trekt, dan nog blijft je onder die 10A nominaal. (30/5=6A) Natuurlijk kun je het niet te gek maken met piekbelastingen, maar dit soort dingen moeten geen probleem zijn.
Anders zou je namelijk ook niks hebben aan een 32 naar 6x shuko verdeler (zou dan minimaal 12x Shuko moeten zijn).
Ik heb op de verdelers per groep 2 schuko's, dus die 16A kan verdeeld worden over 2 aansluitpunten. Als ik veel stroom in bijvoorbeeld de truss wil hebben trek ik vanaf de verdeler een 16A krachtstroomlijntje, waardoor ik geen hoge stromen door de schuko's hoef te trekken. Vanaf de verdeelblokjes leg ik dan stroom naar de apparaten.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2006 22:25

Martijn schreef:

Ik heb op de verdelers per groep 2 schuko's, dus die 16A kan verdeeld worden over 2 aansluitpunten. Als ik veel stroom in bijvoorbeeld de truss wil hebben trek ik vanaf de verdeler een 16A krachtstroomlijntje, waardoor ik geen hoge stromen door de schuko's hoef te trekken. Vanaf de verdeelblokjes leg ik dan stroom naar de apparaten.
Heb het niet zo zeer om jouw verdelers maar gewoon verdelers in het algemeen met "maar" 6 shukos. Die dingen kom je overal tegen, niet alleen van showtec maar ook van gerenomeerde fabrikanten als Vello en Maaselectro om er maar een paar te noemen. Toch zijn die dingen allemaal gekeurd (en op 16A afgezekerd, als een shuko echt maar 10A mocht hebben zouden er 10A zekeringen inzitten)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)