Forum > Licht

DMX dimmerpacks doorlussen en kanalen instellen

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
9-11-2006 00:46

Douwe schreef:

Je kunt net zoveel lampen aansluiten op een dimmer als je wilt.
Zolang je maar niet meer lampen aanzet, dan je afzekering kan hebben.
Er zitten 6.3A zekeringen in, maximale totale belastin 20A. Uiteraard houdt je stoppenkast dit niet eeuwig vol, maar in principe kan het dus wel volgens jou?

En de post daarboven, wat wordt bedoeld met risico voor andere apparaten? Zijn er apparaten die daar niet tegen kunnen?
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
9-11-2006 10:02
Je kan luide brom gaan horen in je audio apparatuur wanneer je dimt, de beelden op Tv en pc schermen in de buurt kunnen wel eens gek gaan doen (trillend beeld). Als je lampen uit zijn of volledig aan zal je er weinig last van hebben, 't is enkel bij het dimmen.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
9-11-2006 13:21
En kun je je voorstellen dat de apparaten dit bovenstaande niet al te fijn vinden? Mijn opmerking is misschien enigzins kort door de bocht, maar die regels zijn er niet voor niets.
Fabrikanten baseren namelijk zelfs hun apparaten op die regels(ontstoring). En daarmee ben je het kringetje rond en weet je ook waarom de fabrikant van jouw dimmerbalk deze specificaties geeft. wink ;)

(Overigens zijn de gevolgen wel enigzins te relativeren. Meeste apparaten zullen gewoon goed ontstoord zijn en zullen er daardoor niet al te veel last van hebben.)
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
9-11-2006 20:43
Mja.
Om heel eerlijk te zijn heb ik zo mijn twijfels of men werkelijk een bij mijn weten niet verplichte en nogal dure uitgebreide test bij een notified body heeft laten doen en vervolgens de conclusie trok dat de max. stroom omlaag moest om aan de eisen in europa te voldoen.

Om een beetje advocaat van de duivel te spelen;
Mogelijk is het ook marketingtechnisch interressant om het max. vermogen per kanaal in Europa wat lager op te geven als op de Chinese markt.
Misschien kan en wil (?) de importeur daar wat licht op schijnen.

Uiteraard is het buiten specificaties gebruiken van apparatuur geheel op eigen risico, maar ik vind dat de gebruiker wel ernstig in verleiding wordt gebracht..
Het zou mij persoonlijk verbazen als iemand bij verder foutloos uitgevoerde en probleemvrije installaties reproduceerbare problemen met netvervuiling ondervind bij 5A belasting, en nog niet op 1.5.

[edit]
Hm. met de laatste zin ging ik er aan voorbij dan `aan de eisen voldoen' en daadwerkelijk al dan niet problemen veroorzaken helemaal niet hetzelfde is.
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
9-11-2006 23:12
Tsja, het is ook nog eens de vraag óf het wel daadwerkelijk door de EMC komt. (ben niet op de hoogte van verschillen in regelgeving, misschien dat deze op andere vlakken ook nogal verschilt) Dus genoeg dingen om over te speculeren, zouden we willen. wink ;)

Even de praktijk:
Bij de belasting van de kanalen ga ik ook over de gespecificeerde 1,5A heen. Een belasting van 500W (+-2,2A) is ruwweg een factor 1,5 en voor mij acceptabel. Een belasting van 1000W (+-4,3A) betekent bijna een factor 3 en zou mij iets te veel van het goede zijn. Je merkt echter al wel dat de keuze niet keihard te onderbouwen is want ik kan niet goed aantonen op wat voor evt. gevolgen ik mijn keuze baseer. (heel officieel is beide gewoon fout)

Overigens gaat mijn persoonlijke voorkeur bij situaties waar je 1000W-ers gebruikt denk ik toch ook al heel gauw uit naar een dimmerrackje. razz :p
MartinusStandaard Lid
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
10-11-2006 00:51
Ja begrijp ik. Helaas is mijn budget niet zo hoog. Ik heb de parren tweedehands overgenomen, en toen moest ik even auw dimmerpacks hebben. Deze had ik al gezien op new-line, maar vanwege de haast even gehaald bij de plaatselijke winkel. Als je dus op de doos kijkt, staat er heel netjes '5A / channel output, total output 16 A'. Dit is dus redelijk misleidend. Ik ga gewoon proberen of het lukt, zo niet, gaan we toch over op dimmerracks.

Trouwens, trillende beeldschermen enzo zal niet zo gauw gebeuren, want PC's en de rest van de apparatuur staan ongeveer 10-15 meter van de dimmers en lampen af.
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
10-11-2006 09:21

Aart schreef:

Mja.
Om heel eerlijk te zijn heb ik zo mijn twijfels of men werkelijk een bij mijn weten niet verplichte en nogal dure uitgebreide test bij een notified body heeft laten doen en vervolgens de conclusie trok dat de max. stroom omlaag moest om aan de eisen in europa te voldoen.
???

EMC tests zijn zo gek duur nog niet. Daarnaast hoeft de schakeling in principe maar één keer doorgemeten te worden (aangezien vele Botex dimmers precies dezelfde schakeling gebruiken). Het is zelfs prima te berekenen wat de storing op het net zal worden bij een bepaalde schakeling (sinds jaar en dag hebben we daarvoor tools zoals Spice).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
10-11-2006 13:48
Mijn informatie uit de diverse bladen -vooral RB besteedde er nog wel eens wat aandacht aan- is anders, maar laat duidelijk zijn dat ik GEEN verstand heb van dit vakgebied en er ook weinig belangstelling voor heb.

Als er documentatie over dit specifieke geval bestaat is die allicht ergens op te vragen, maar dat is ws niet verplicht.
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
13-11-2006 01:31

Holomeus schreef:

Je kan luide brom gaan horen in je audio apparatuur wanneer je dimt, de beelden op Tv en pc schermen in de buurt kunnen wel eens gek gaan doen (trillend beeld). Als je lampen uit zijn of volledig aan zal je er weinig last van hebben, 't is enkel bij het dimmen.
Daarom worden bij veel amps/Dimmers de spanning verdeeld.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
13-11-2006 09:24

Douwe schreef:

Holomeus schreef:

Daarom worden bij veel amps/Dimmers de spanning verdeeld.
?
Je bedoeld verschillende fasen / stroomkringen per funktie (amps / dimmers)?
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)