Forum > Geluid

Beter geluid in Disco

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
2-9-2006 15:58
4 KW is niet weinig, en natuurlijk is de ene 4 KW set de andere niet, maar feit blijft wel dat er op 100 m2 in een discotheek best wat mensen gaan en dat er op een aardig volume gedraaid moet worden, er wordt Hip hop, gabber en techno gedraaid en aangezien we het over een discotheek hebben zal er wel niet op achtergrondvolume gedraaid worden. Met hoorngeladen toppen kun je meestal meer personen van geluid voorzien maar voor de prijs van 2 nette hoorngeladen toppen heb je meestal ook 4 kleinere toppen en je moet ook subwoofers hebben die die hoorngeladen toppen bij kunnen houden. Met 2 AD-12 toppen en een dubbele 18 inch baskast zal je het waarschijnlijk wel redden ( met AD-8 of AD-5 wordt het wel heel krap ), als die ene topkast nog wat te repareren is. Ik zou gewoon even bij de dichstbijzijden AD-dealer of anders even bij de importeur naar een dealer in de buurt vragen en daar even de top heen brengen. Je zei dat het nu wat schel klinkt, AD klinkt meestal wel vrij goed, is alles wel goed geprocessed, want je kunt wel baskasten toevoegen maar zullen daar de toppen wel minder schel van gaan klinken? Mocht het niks meer worden met de huidige speakers zou ik een Dapset uit de betere series nemen of voor zelfbouw gaan. Met 2 of 4 12/1 en een dubbel 18 moet het wel gaan lukken. Voor zelfbouw ben je bij Ivo wel aan het goede adres. Je kunt ook naar tweedehands spul van Ev, Dynacord, Master e.d. kijken maar dit valt waarschijnlijk buiten je budget. 1000 euro lijkt veel geld maar voor geluid in een discotheek is het wel heel weinig.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
2-9-2006 17:11
100m2!!! is niet groot, mijn werkplaats is 120m2 en ik test regelmatig kasten. Met een flinke dubbel 18" bandpass en een goede versterker kan je het doen. 4 toppen 12"/1" frontloaded misschien 15"/1".
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
3-9-2006 13:33
misschien zelf een paar kasten zelf maken?

2 behoorlijke w-bins (18")
2 tops (2x12" + 1"hoog)

en daarbij kun je mischien aan ivo2 vragen naar ontwerpen/speakers

veel succes wink ;)
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
3-9-2006 13:42
Janssen en janssen ken ik wel, is nu meer een live tent, dan een discotheek....niet onverstandig, gezien de concurrentie van Zenith..

On topic:

Het succes van een discotheek is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij geluid een hele belangrijke rol inneemt. Voor een discotheek met een dansvloercapaciteit van een 100 man hoeven we helemaal niet zo ingewikkeld te denken. Ook in het lagere marktsegment is redelijk spul te krijgen dat zeker zal voldoen in een dergelijke situatie.

Ik denk persoonlijk, dat de baas van de discotheek zijn situatie nog eens onder de loep moet nemen. Wanneer je jezelf wilt profileren als discotheek (meer danscafe?), zul je daar ook de faciliteiten voor moeten creeëren. Tenzij je bijzonder lage drankprijzen of een bijzonder gebrek aan concurrentie hebt, ga je het op lange termijn verliezen van de zaken waar men de bezoeker net dat beetje meer kan bieden in de vorm van goed geluid en alles wat daarbij hoort.

In ditzelfde verhaal is €1000 erg weinig. Een beetje kwaliteitsluidspreker kost al meer.... Wanneer we stellen, dat de geluidsinstallatie het belangrijkste gereedschap is van een discotheek, mag dat best wat kosten. Een beetje timmerman koopt ook geen zagen uit de aanbiedingsbak van de gamma.

W-bins lijken me niet geschikt, tenzij je de muurbloempjes ook daadwerkelijk bij de muur wilt houden laugh :D. Gezien het long-throw karakter van de kasten heb je dan meer lawaai buiten de dansvloer dan erop....In dit soort zaken kun je veel kanten op, van JB vibe, via EV RX tot Nexo PS-15, ben het allemaal al eens tegengekomen.

John
I am a TimeDriver!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
3-9-2006 16:39
Met 2x400 Watt op kasten met een dergelijk rendement behaal je geluid dat hard genoeg is om bijvoorbeeld 350 man van geluid te voorzien. Het nadeel van dergelijke kasten is natuurlijk is dat ze de luchtverplaatsing missen om veel van de genoemde gabbers en housers tevreden te stellen als het op "bass" aankomt.
Bereken hoeveel sub/baskasten je nodig hebt en verdubbel dat aantal dan, is een goeie indicatie van wat er vaak verwacht wordt.
Met meer dan voldoende bas (het kan altijd zachter) kun je dan ook richten op feesten waar daadwerkelijk 350 man dansen, mits je dat wilt of de situatie dat toelaat (bijv. geluidshinder en aantal topjes).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-9-2006 18:45
1 x bewerkt. Laatst door JeroenVDV op 3-9-2006 18:45

Dj Hugo schreef:

kan ik m'n klanten nog goedkoper van geluid voorzien. happy :)
Hieraan zie ik dat je het inderdaad niet begrijpt. Speakers met een hoger rendement zijn over 't algemeen DUUR. Minder vermogen betekent niet direct minder duur.

Een versterker die 400 watt per kanaal levert op 8 ohm, van merk A kan veel eerder clippen en minder hard klinken dan een versterker die 300 watt per kanaal levert op 8 ohm van merk B.
Light Image
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
3-9-2006 18:57
Het klopt wel dat feest/cafe's meerdere toppen en bassen hebben staan. Dit is over het algemeen om het geluid te verspreiden en zo een egaal geluidsgebied te creeeren ivm geluidsoverlast.

Met 1 b2 (dubbel 18" bandpass) 4x 15"/1" top, het systeem op 2 versterkers, durf ik 100m2 vol met publiek wel aan.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
FokkoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2006
Laatste: 18-10-2006
Berichten: 6
4-9-2006 00:19
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 4-9-2006 14:31
Ik heb gesproken met de mensen die er over gaan en ik denk dat we wel wat meer geld beschikbaar hebben.

Wbt de ruimte; de dansvloer is echt maar 10x10 ongeveer en er kunnen nog geen 100 man op. Op de dansvloer moet het geluid gewoon knallen; de rest van de tent hoeft niet voorzien te worden van muziek, dus daar hoeven ook geen speakers te staan. Daar willen mensen gewoon een beetje ouwehoeren enzo, dus het is alleen maar vervelend als daar muziek doorheen knalt.

Ik denk zelf dat ik die twee AD systems versterkers hou (de AD Systems Impulse 800 en 1200) en een paar AD Systems speakers die op de Impulse 1200 staan, hou ik ook. Als ik op die AD Systems Impulse 800 versterker een paar geschikte speakers wil aansluiten, welke adviseren jullie dan? Dan zou ik dus 4 speakers hebben in totaal; daar moet denk ik nog wel een of twee subwoofers bij; welke subwoofers passen goed bij bovengenoemd spul?

Of is dit sowieso geen goede oplossing?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-9-2006 00:21
Ik zou écht even kijken naar het aanbod van Ivo:

ivo2 schreef:

Leg er een, nabouw, b2 (dubbel 18" bandpass) bij de dansvloer, goed voor 250mann.
Als je zoiets een keer wil proberen, ik heb er 2 staan, mail mij kom ik een keer aanrijden.
Dan kun je eens zelf met eigen oren luisteren hoe zoiets klinkt.
Light Image
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
4-9-2006 10:33

Fokko schreef:

Ik denk zelf dat ik die twee AD systems versterkers hou (de AD Systems Impulse 800 en 1200) en een paar AD Systems speakers die op de Impulse 1200 staan, hou ik ook. Als ik op die AD Systems Impulse 800 versterker een paar geschikte speakers wil aansluiten, welke adviseren jullie dan? Dan zou ik dus 4 speakers hebben in totaal; daar moet denk ik nog wel een of twee subwoofers bij; welke subwoofers passen goed bij bovengenoemd spul?

Of is dit sowieso geen goede oplossing?
De AD Impulse eindbakken zijn kwalitatief goed, maar hebben imho niet het benodigde vermogen. Het zou ook maar zo eens kunnen, dat het gebrek aan vermogen de reden is geweest dat 1 van de toppen stuk is. Het voordeel van een merk als AD systems is, dat er nog een behoorlijke restwaarde aanzit, waar je wel eens je voordeel mee kunt doen.

Ook ik zou Ivo eens langs laten komen. Want, wanneer je baas nu zegt dat het een boel geld is, kan hij daar wel eens op terug komen als hij e.e.a. gezien en gehoord heeft. Vaak is de beurs dan wat ruimer...Tevens kan de ruimte wel eens heel andere eisen stellen aan het materiaal dan wij hier met elkaar bedenken. Ook dan kun je ter plaatse wat dingen proberen. Zo is je baas ook direct zeker van zijn zaak, omdat hij het zelf gehoord en gezien heeft.

John
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)