Forum > Newbie Forum

2 mixers bij een band?

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
11-8-2006 08:25

barbara schreef:

Bovenstaand verhaal is erg duidelijk.

Persoonlijk vind ik het leuker om monitoren te regelen, aangezien je veel meer contact hebt met de band.

De meeste bandjes waarbij ik dit inregel...vind ik leuk om naar te luisteren...dus kan je eventueel met een overgebleven aux een persoonlijke mix maken. Zo luister je naar wat jij dan weer leuk vindrazz :p.

Als monitorman ben ik altijd verantwoordelijk voor alles qua geluid wat zich op het podium bevind.
Monitoren regelen is dan ook minstens/net zo belangrijk als een FOH mix....als iemand niet goed monitoren kan draaien(lees te hard/lelijk geluid), zal de zaalmixer er heeeeel erg hard overheen moeten draaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen.

Als je zachtjes en met mooi geluid je monitoren af kan regelen, zul je zien dat het zaalgeluid er alleen maar beter op.
Daarbij, is het van belang dat het bandje alles goed, en mooi hoort...daar gaan ze alleen nog maar beter van spelen!
De monitormix is inderdaad een zeer belangrijk onderdeel van een pa. Ik doe zelf liever de FOH (ik doe vaak de mon mix ook, maar toch) omdat je tenslotte verantwoordelijk bent voor het geluid waar zo'n duizenden mensen zich tevreden mee moeten stellen. Ik vind dit persoonlijk dan weer meer een soort kick geven. Maar inderdaad, het contact met de band is iets minder aanwezig. Je staat meestal wel in verbinding (intercom) met de monitor mixer, en je kan natuurlijk zelf ook met de band communiceren, al werkt dat laaste meestal wel in 1 richting...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
11-8-2006 10:59
Ik maak altijd een soort 'totaaltje' voor op m'n eigen wedge. Als je niet naar een bepaalde groep luistert pak je deze, (zeker als je de band niet kent handig) wat de band gaat doen.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-8-2006 19:55
Beetje noob-vraag, maar ik liep laatst een keertje ergens mee waar dus ook een dikke monitortafel stond en vroeg me achteraf af hoe je als monitorman aan de zijkant nou kan merken of er iets gaat feedbacken en in dat geval wat het dan is. In jullie antwoord zal ongetwijfeld iets zitten á la "veel oefening baart kunst", maar toch...Hoe kun je het horen als bijvoorbeeld de wedge die uiterst rechts op het podium staat gaat feedbacken terwijl je zelf als monitorman links naast het podium staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-8-2006 21:52

René Eppink schreef:

In jullie antwoord zal ongetwijfeld iets zitten á la "veel oefening baart kunst",
Inderdaad.
Ik vind het echter geen Noob vraag.

Gewoon een kwestie van heel goed opletten, je ziet snel genoeg welke microfoon problemen geeft.
Vaak is het ook te zien, aan een overload ledje.
Als je het van tevoren goed ingeregeld hebt, en daarna nog eens naloopt is de kans op rondzingen ook veel kleiner.

Bovendien weet ik wat de set ongeveer doet en dat is ook belangrijk.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
13-8-2006 22:03
Tja, als monitor mixer een goede soundcheck maken is het eerste belangrijke punt. Je krijgt zo meteen de volledige feeling en controle over wat er gaat gebeuren. Je kan zo ook de situatie perfect inschatten. Daarna geldt inderdaad ook wel: oefening baart kunst.

Als ik achter de monitormix sta, dan ben ik 100 procent voorbereid op de situatie, maar dat wil niet zeggen dat er nooit eens een piepje tevoorschijn komt... echter, daar moet je wel in een mum van tijd een oplossing aan bieden. Daarmee bedoel ik, dat er bij mij nooit een monitor langer als 2 seconden mag gaan piepen. Indien je toch feedback begint waar te nemen, dan weet je als mixer welke mic daar voor verantwoordelijk is, en anders ben je vrij slecht bezig. Je moet op voorhand de eventuele probleempunten trachten in te schatten...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
13-8-2006 22:20
Je moet ook opletten dat je niet de enthousiast gaat eq'en. Kijk je kan het zo doen dat je de mic in de wedge kunt leggen en dan niks hoort (as a matter of speaking). Maar waar is je klank dan?

Wat betreft 'welke feedbacked'. If ever, daar begint het mee, want als jij deftig eq'ed en je kent je systeem een beetje (en durft dus ook een artiest NEE verkopen als ie met 110 dB op het podium nog steeds vraagt om 'harder') Dan zit je al safe. En je weet natuurlijk wat safe is. Een bassist zonder microfoon is veel minder gevoelig dan een overheadje waar jij met je drumfill in te blazen staat.

Meestal hoor je het toch wel, zie je het op je lampjes en vooral een verontwaardigde blik van de artiest. Dat met jouw kennis van 'de linke hoeken' en je weet het.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
13-8-2006 22:30

René Eppink schreef:

Beetje noob-vraag, maar ik liep laatst een keertje ergens mee waar dus ook een dikke monitortafel stond en vroeg me achteraf af hoe je als monitorman aan de zijkant nou kan merken of er iets gaat feedbacken en in dat geval wat het dan is. In jullie antwoord zal ongetwijfeld iets zitten á la "veel oefening baart kunst", maar toch...Hoe kun je het horen als bijvoorbeeld de wedge die uiterst rechts op het podium staat gaat feedbacken terwijl je zelf als monitorman links naast het podium staat.
Als het podium zo groot is dan hoor je dat inderdaad niet. Je kan van te voren al wel inschatten wat rond zou kunnen gaan zingen. Microfoons die tijdens de soundcheck niet rondzingen en daarna niet verplaatst zijn zullen geen problemen geven. Microfoons die tijdens de soundcheck wel rond gaan en waar je weinig aan kan doen(dwarsfluit bij een rockband bijvoorbeeld) die kan je via je afl wedge naast je in de gaten houden. Dan houd je nog de beweegbare dingen over. Daar kan je goed mee overweg als je een overzicht hebt over het hele podium. Als dan een zanger op zijn knieen op de rand zit dan kan je van te voren wel zien dat het fout gaat.
Ook hier geldt: Goede voorbereiding is het halve werk. Dan hoef jij alleen nog iemand te vinden die de andere helft doet razz :p
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
13-8-2006 22:33
Op iets grotere podia wordt het al moeilijker om te horen. Maar met je eigen wedge met een totaaltje erop hoor je het ook wel. Het is dus ook zo belangrijk dat je goed op let wta de band doet. Sentimentele rockers en hiphoppers willen nog weleens met een poot op de monitor staan (die het zesvoudige van hun gage kost dus ideaal moment voor een gepaste trap onder hun hol) en op de rand van het podium zitten. Dan ga je dus ietsje terug,
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
14-8-2006 23:52
off topic

GoeieGast schreef:

Op iets grotere podia wordt het al moeilijker om te horen. Maar met je eigen wedge met een totaaltje erop hoor je het ook wel. Het is dus ook zo belangrijk dat je goed op let wta de band doet. Sentimentele rockers en hiphoppers willen nog weleens met een poot op de monitor staan (die het zesvoudige van hun gage kost dus ideaal moment voor een gepaste trap onder hun hol) en op de rand van het podium zitten. Dan ga je dus ietsje terug,
Een keer meegemaakt dat een artiest op pinkpop een studio color van High End van het podium schopte (weet echt niet meer welk bandje). Hun gage 20 ruggen, totale schade 23. Ze hadden dus "een beetje" verlies die dag.
Verder ben ik erg aan het leren van dit topic.

Maar wat is een wedge?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
15-8-2006 01:53

Douwe schreef:

Maar wat is een wedge?
Duur woord voor monitor happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)