Forum > Newbie Forum

2 mixers bij een band?

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
10-8-2006 16:50
Ik was laatst bij een concert achtig iets en toen viel het mij op dat er 1 iemand op het podium staat met een 300.000 kanaals mengpaneel en 30 meter verderop staat er iemand in een tent met ook zo'n mengtafel. Waarvoor is dit?
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
10-8-2006 16:57
de man naast het podium mixt de monitors(het geluid wat de band hoort)
de man in de zala mixt het geluid in de zaal, als ik het goed hebt is de man in de zaal de FOH(correct me if..)
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
10-8-2006 17:15
Inderdaad, op het podium ligt/staat/hangt een blok..waarin alle kanalen geprikt worden.

Er loopt dan een dikke kabel naar de FOH, en onder elke kanaal zit een extra uitgang die je in je monitortafel stopt.

Zo splits je het signaal, zonder door de hele zaal te hoeven met 500 kabels.
Potverdorie
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
10-8-2006 19:26

barbara schreef:

Inderdaad, op het podium ligt/staat/hangt een blok..waarin alle kanalen geprikt worden.

Er loopt dan een dikke kabel naar de FOH, en onder elke kanaal zit een extra uitgang die je in je monitortafel stopt.

Zo splits je het signaal, zonder door de hele zaal te hoeven met 500 kabels.
Ik weet hoe zo'n stage blok werkt, ik heb ze zelf ook wel eens gebruikt ;)

En ik had al zo;n gevoel dat de man naast het podium de monitor mixer was. Maar volgens mij ( het zal vast wel niet wink ;) ) klonk er uit alle monitorren het zelfde geluid, maar dat weet ik niet zeker. Waarom wil iedereen iets anders uit zijn monitor hebben dan?

En wie doet de soundcheck?
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
10-8-2006 19:41
het geluid wat de band produceert gaat door de multikabel. dit gata dan, via de man die de monitors mixt naar de (floor)monitors. de monitormixer zorgt ervoor dat rondzingen ed niet voorkomt, hij bepaald niet welke (floor)monitor welk geluidje produceert.

het onbewerkte "ruwe" singaal wat de band produceert komt dmv doorlussen ook aan bij de man in de zaal, de FOH. Het geluid op de monitors kan dus totaal anders afgesteld zijn als dat in de zaal.

Waarom?

heel simpel: de monitorspeakers zijn anders geplaatst, en hebben zeer waar schijnlijk andere eigenschappen als de FOH speakers, die speakers die dus de zaal/tent in staan.
Tos_mosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2006
Laatste: 3-2-2007
Berichten: 1
10-8-2006 19:50
de monitorman (mixer aan de zijkant van het podium)zorgt voor het geluid op het podium dus uit de monitoren.
iedere muziekant wil wat anders horen.
bv een gitarist wil veel van zich zelf horen, een zanger wil veel van zich zelf horen en evt achtergrond zang, en een drummer wil weer bv veel bas horen om in het ritme te blijven.
verder zorgt een monitorman er voor dat het niet gaat rondzingen ect.

een foh man (mixer in het midden van de zaal)zorgt voor het zaal geluid en zorgt er voor dat alles goed te horen is. hij maakt meestal gebruik van efect en andere apparatuur om het geluid bij te stellen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-8-2006 19:53

Geit schreef:

hij bepaald niet welke (floor)monitor welk geluidje produceert.
Dat bepaald hij wel, een beetje monitor tafel heeft meerdere groepen (outputs). Dus op die manier kan elke muzikant zijn eigen mix krijgen.
Buiten floormonitoren heb je ook sidefills en een drumfill.
Monitormixer is een vak apart en naar mijn idee de beste manier (maar ook de moeilijkste) om het "vak" te leren.

Als je dat kan dan is de stap naar FOH eenvoudiger.

Martin.
kvm entertainment
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
10-8-2006 19:58
ok, dat wist ik dan weer niet. nu snap ik ook waarom er laatst 8 cresten stonden te draaien voor de monitors op dat popfestival hier.
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
10-8-2006 20:25
Zoals gezegd.

Alle microfoons/di's komen in de stagebox (prikkast enz).

Daar worden ze gesplit in twee of meerdere uitgangen. (live opnames geluid in de VIP noem maar op) Dat kan op verschillende manieren, maar dat wordt (als je nog bezig bent monitor van FOH te onderscheiden) een beetje ingewikkeld.

Een van die twee uitgangen gaat naar de monitor mixer en een naar de FOH (front of house) mixer.

De monitor mixer kan met zijn Auxilery sends bepalen hoeveel van welk kanaal hij op welke monitor wilt.

Meestal zijn dat floors, maar vaak zie je ook de termen Drumfill (meestal met subkast), Keyfill (idem) en de Side Fill. De Side fills hangen aan de zijn kant van het podium, en moet je zien als een 'grote monitor' voor de band.

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker In-ear systemen. Zegmaar draadloze oortjes. Werkt op de mixer hetzelfde als floors, via de sends dus.

Je bent uiteraard veel gevoeliger voor feedback met je monitoren. (Je gewone PA staat immers vaan voor de microfoons naar voren te spelen terwijl je monitoren soms direct richting microfoons staan te spelen) Beginnen kun je door microfoons te kiezen met een richtkarakteristiek die niet zoveel 'van achteren' oppakt en met goed plaatsen van je monitoren. Maar, net als bij de FOH, wordt op elke send een Grafische equalizer geinsert. Daarmee kun je de feedback frequenties een beetje naar beneden trekken, en indien nodig, de klank van die speaker een beetje kleuren (of egaliseren hoe je t noemen wilt).

Waarom nou zoveel sends, en niet gewoon One Size fits all. Omdat elke muzikant iets totaal verschillends wil horen, zoals gezegd.

Waarom nou een aparte monitor mixer.

Omdat de FOH mixer het al druk genoeg heeft, de communicatie veel makkelijker is (je staat naast het podium), je je kanalen anders eq'ed (het gaat vooral erom dat met hoort wat hij doet, niet dat er geil geluid uit komt) (zo moet je bij de Kick de Attack (meestal tussen 4 en 5 Khz meer aandikken dan voor de zaal doorgaans) (en moet je ( zeker bij minder kwalitatieve kits) goed kunnen gaten wil je niet dat je toms een grote gonsbrei worden op de drumfill)

En wie doet de soundcheck? De monitormixer natuurlijk. laugh :D

Monitormixen begint pas goed te gaan als je het zo'n 25 keer gedaan hebt, het is IMO lastiger (maar leuker) dan dan FOH, je hebt tenslotte niet 1 mix, maar doorgaans een stuk of acht.

Als monitorman heb je meer met de band te maken, dus communicatie is belangrijk. Afspraken zijn altijd handig om te maken. Ik spreek altijd met bandjes af dat ze eerst wijzen naar wat (gitaar/zang) en dan wijzen omhoog of omlaag zo voorkom je tijdens het optreden 'fransmandienederlanderdewegwijstinparijs' scenes. Daarbij vraag je altijd wat ze zelf willen (dat is soms heel anders dan 'de gitarist wil vooral zn eigen gitaar').

Bij beginnende bandjes hoor je dan 'ja euh doe maar van alles een beetje wat'. Niet aan beginnen. Dan geef je, tijdens de souncheck natuurlijk, hem inderdaad van alles (maar nog geen rare dingen die een gitarist zelden wil). Maar, heel zacht. Dan komt vanzelf de aap uit de mouw, want dan krijg je 'mag de dit en dat iets harder' en dat weet je dus wat -ie wilt. wink ;)
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
11-8-2006 02:21
Bovenstaand verhaal is erg duidelijk.

Persoonlijk vind ik het leuker om monitoren te regelen, aangezien je veel meer contact hebt met de band.

De meeste bandjes waarbij ik dit inregel...vind ik leuk om naar te luisteren...dus kan je eventueel met een overgebleven aux een persoonlijke mix maken. Zo luister je naar wat jij dan weer leuk vindrazz :p.

Als monitorman ben ik altijd verantwoordelijk voor alles qua geluid wat zich op het podium bevind.
Monitoren regelen is dan ook minstens/net zo belangrijk als een FOH mix....als iemand niet goed monitoren kan draaien(lees te hard/lelijk geluid), zal de zaalmixer er heeeeel erg hard overheen moeten draaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen.

Als je zachtjes en met mooi geluid je monitoren af kan regelen, zul je zien dat het zaalgeluid er alleen maar beter op.
Daarbij, is het van belang dat het bandje alles goed, en mooi hoort...daar gaan ze alleen nog maar beter van spelen!
Potverdorie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)