Forum > Geluid

XONE:92 of DJM800?

(45 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-4-2006 15:23

Frisbee schreef:

Dat ligt aan de manier waarop het signaal terug de mixer in komt. Met de Soundbite werkt het idd perfect maar dan stuur je alleen iets weg. Stel je wilt een filter effect van de Kaosspad 2 gebruiken. Dan stuur je het signaal naar de kaosspad met de aux-send op pre. Nu heb je het geluid van de kaosspad onder de return fader. Als je de return mixt met het gewone signaal van de mixer hoor je een phazer geluid omdat het signaal vertraagt uit de kaosspad komt. Alle digitale effect apparaten vertragen het signaal ongeveer 0,001 seconden.
Zorgen dat je alleen het effectsignaal retour krijgt (en niet OOK het origineel).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-4-2006 15:28

Frisbee schreef:

Dat ligt aan de manier waarop het signaal terug de mixer in komt. Met de Soundbite werkt het idd perfect maar dan stuur je alleen iets weg. Stel je wilt een filter effect van de Kaosspad 2 gebruiken. Dan stuur je het signaal naar de kaosspad met de aux-send op pre. Nu heb je het geluid van de kaosspad onder de return fader. Als je de return mixt met het gewone signaal van de mixer hoor je een phazer geluid omdat het signaal vertraagt uit de kaosspad komt. Alle digitale effect apparaten vertragen het signaal ongeveer 0,001 seconden.

Om dat dat nergens naar klinkt moet je de returnfader helemaal omhoog gooien en op hetzelfde moment de fader van het oorspronkelijke kanaal dicht gooien. Pas dan kun je de filter van de kaosspad gaan gebruiken.
Aha, ik ben gewend een effect via de EFX terug te laten komen op hetzelfde kanaal en op de EFX zelf met dry/wet te regelen in hoeverre het originele signaal weer terugkomt. Maar alle geluiden komen nu dus uit de EFX. Maar heb dit slechts 1 avondje gedaan op locatie toen ik een EFX-1000 tot mijn beschikking had.

Maar dat was dus een andere manier van omgaan met s&r dan A&H doet.

Ik snap je uitleg, bedankt!
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
25-4-2006 15:31
@ Dré, dat is idd een optie, kan heel gaaf zijn met een delay als je hem instelt op 1/2 of 1 beat. Maar een hoop andere effecten zijn een combinatie van gewoon signaal en effect. In het voorbeeld wat ik gaf betekent dat dat je met 1 hand op de kaosspad moet filteren en met je andere hand 2 faders op de Xone moet bedienen. Das vrij lastig tenzij je 3 handen hebt ;)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-4-2006 15:32

Dré schreef:

Zorgen dat je alleen het effectsignaal retour krijgt (en niet OOK het origineel).
Uit het verhaal van Frisbee begrijp dat ik het probleem zit in het feit dat bij AH het geluid door de master blijft lopen, ondanks dat je het geluid "send". Dus kanaal 1 send aan EFX, maar kanaal 1 geeft signaal ook nog door aan master. EFX komt terug op kanaal 2 (dry of wet maakt nu even niet uit) en dit gaat phasen met kanaal 1.

Als het ANDERS is, dan ben ik de draad echt helemaal kwijt en krijg ik graag uitleg van iemand.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
25-4-2006 16:06

Frisbee schreef:

(hooguit een tikje van het schakelen).
Och en daar heeft de dateq vibe nu zo'n gelazer mee gehad en riep iedereen moord en brand om het tikje, en zo'n tikje bij het in/uitschakelen ....... dat klinkt niet echt lekker hoor op een flink systeem.

Daarnaast heb je het over de vertraging van effect apparatuur, ik vraag me af hoeveel je werkelijk zal merken van die minimale vertraging maar als Kiwi weer eens een keer deze kant op komt laat ik hem de :92 mee nemen om het te kunnen testen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
25-4-2006 21:28
Ik heb net een paar filmpjes gemaakt van djm send-return en de xone methode (send op pre en dan van fader wisselen).

Send-Return.zip

Zoals je ziet werkt het via de Xone methode ook wel als je het effect eerst instelt en dan van fader wisselt. Als je het effectapparaat op bypass zet lukt het bijna niet om onhoorbaar te switchen. Zelf vind ik het handiger om gewoon op een knopje te drukken, zeker als je met een overgang bezig bent.

@ Reind, dat tikje met schakelen is idd niet zo'n issue. Als het signaal voor en na de schakelaar nagenoeg hetzelfde is hoor je er meestal niets van. Het scheelt ook of je midden in een beat drukt of er tussen in. Met de filters op de Dateq hoef je sowieso niet veel te schakelen omdat je de filter ook nog eens kunt mixen. Als je hem niet gebruikt zet je de mixknop gewoon op dry...
SebastiaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2005
Laatste: 13-8-2011
Berichten: 20
25-4-2006 22:41
ik heb me kaos pad ook op een aux kanaal aangesloten, en ik merk helemaal niks van vertraging of phazer geluiden of wat dan ook.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
25-4-2006 23:04
Hoe heb je hem dan aangesloten en wat doe je precies als je een effect gebruikt?
SebastiaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2005
Laatste: 13-8-2011
Berichten: 20
26-4-2006 11:12
ik heb me kaoss pad aangesloten op een van de aux kanalen, met de desbetreffende schuif gewoon open. en de toggle switch op on. als ik dan een effect gebruik haal ik gewoon me vinger op de pad en klaar, je kan het volume gewoon regelen op mixer zelf met de gain en op de kp2. als je meer effect wil horen en minder muziek, doe dan de schuif open, haal je vinger over de pad, en met je andere hand zet je de toggle switch op 'duck'' dit verlaagt het muziekvolume.
en ik heb nooit te maken gehad met vertraging of wat dan ook. Wat je wel in de gaten moet houden is dat je de draaiknoppen van de aux (boven de aux kanalen en boven de gewone) niet te ver open zet, anders krijg je dikke feedback.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
26-4-2006 11:49

Sebastiaan schreef:

ik heb me kaoss pad aangesloten op een van de aux kanalen, met de desbetreffende schuif gewoon open. en de toggle switch op on. als ik dan een effect gebruik haal ik gewoon me vinger op de pad en klaar, je kan het volume gewoon regelen op mixer zelf met de gain en op de kp2.
OK, dus je zet de send van het kanaal op PRE en de toggle switch op ON. Wat gebeurt er dan met het geluid als je de return fader helemaal omhoog schuift? Het lijkt me dat het volume dan 2x zo hard wordt. Als je nu een effect gebruikt van de kaosspad hoor je 50% kaosspad en 50% gewoon signaal toch. Weet je zeker dat nu je geen bijgeluiden hoort?
als je meer effect wil horen en minder muziek, doe dan de schuif open, haal je vinger over de pad, en met je andere hand zet je de toggle switch op 'duck'' dit verlaagt het muziekvolume.
en ik heb nooit te maken gehad met vertraging of wat dan ook.
Als je dat doet kom je idd een beetje in de buurt van 100% kaosspad. Die duck switch verlaagt de stereokanalen met 15-20dB (voice-over). Maar volgens mij zou je nu nog steeds een vertraging moeten horen tussen het (zachte) gewone signaal en het geluid dat uit de kaosspad komt.

Als je dat niet hoort begrijp ik er nix meer van. Hoor je ook geen phazergeluid als je de return EN het gewone kanaal beiden even hard via cue in de koptelefoon doet?
Wat je wel in de gaten moet houden is dat je de draaiknoppen van de aux (boven de aux kanalen en boven de gewone) niet te ver open zet, anders krijg je dikke feedback.
Die boven de aux kanalen moet je gewoon dicht laten, tenzij je hem als mic-kanaal gebruikt en die naar de kaosspad wilt sturen. Anders ben je de return weer aan het senden en creëer je idd een lus in het signaal. Die laatste zin wekt bij mij de indruk dat je alle signalen maar een beetje door elkaar laat lopen, en je dus nooit puur de output van de kaosspad te horen krijgt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)