Forum > Geluid

XONE:92 of DJM800?

(45 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
23-4-2006 16:50
Ik wil een nieuwe mixer aanschaffen, maar ik twijfel nogal tusen de XONE92 van Allen & Heat of de allernieuwste Pioneer DJM 800. qua prijs liggen ze nagenoeg gelijk, maar ik heb geen ervaring met beide mixers.
Heb altijd van die DJM600 en 500 gehoord dat ze zeer snel overstuurd worden en dat het geluid van de Allen & Heat gewoon te perfect voor woorden is. De XONE 92 heeft volgens mij weer niks aan effecten, waar de pioneer waarschijnlijk weer vol van zit. Effecten is absoluut geen must, maar wel leuke toevoeging.
Wie heeft er ervaring met 1 van deze of eventueel beide mixers?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-4-2006 16:58
Allereerst: De geluidskwaliteit vooral bij EQ-boosten, gain-boosten, etc. van de DJM-800 is prima voor m'kaar. Klinkt stukken beter dan de 600, sterker nog: Hij klinkt gewoon prima. Zeker als je later misschien de digitale aansluitingen gaat gebruiken.

Effecten van de 800 zijn ontzettend leuk. Zowel de "standaard" effecten als delay, filter, flanger, etc. als de "color"-effecten die nog eens over de kanalen heen kunt gooien, werken erg goed en leuk.

Faders zijn STUKKEN fijner dan de DJM600. Ik houd wel van de wat stroevere faders waar je dus preciezer en fijner mee kunt mixen. Ook is er geen master-fader meer voorzien, ben ik persoonlijk ook blij mee. Lekker veilig met een draaiknop waar je niet tegen kunt stoten.

Tot zover de DJM800. Mag iemand anders de Xone:92 doen wink ;)
Light Image
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
23-4-2006 17:24
De xone:92 en de djm 800 zijn erg aan elkaar gewaagd. Ik ben zelf geen dj, maar vindt beide tafeltjes lekker en goed aanvoelen. De faders van de xone zijn iets soepeler dan die van de 800. Bijde tafeltjes hebben korte faders dus niet van die lange faders zoals de dateq's lpm en appolo's (en vele anderen). Kwa geluidskwaliteit zitten ze op de zelfde lijn. De 800 stuurt nu wel gewoon zuiver uit ook al sta je dik in het rood te knallen, zelfde verhaal bij de 92. De xone heeft geen effectenbak aan boord, zoals de 800 wel heeft.

Nu is de vraag wat wil jij er mee gaan doen? 1 ding is wel bijna zeker de djm800 gaat het zekers goed doen op het gebied van rental, een aantal grote dj's heeft de 800 al op hun rider staan en vermoedelijk wordt het de nieuwe standaard in dj land. De Xone is ook een veel gevraagde mixer in dj land. Nadeel van Xone in de verhuur is, je hebt van die dj's die weer een specifieke Xone willen, dus geen 92, maar een 62 bijv. in de verhuur zal deze het daarom toch minder doen dan de 800 (daar is er immers maar 1 van) De 600 zal zodra de 800 er duidelijk doorheen is naar de achtergrond gaan verdwijnen.

Ofwel je hebt een leuke hersen kraker voor jezelf. Mijn advies is zodra het kan ga ze eens testen leg bijde mixers naast elkaar en kijk welke jij het fijnst vind. Is het voor de rental dan zou ik gaan voor de 800.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-4-2006 17:56
Voor thuis zou ik ook de djm800 kiezen. De geluidskwaliteit is van beide prima dus daarvoor hoef je niet te kiezen. Het gaat dus eigenlijk alleen om de features en op dat vlak scoort de djm800 beter. Op de Xone kun je eigenlijk niets aan je mix toevoegen, alleen dingen verwijderen met de EQ en filters. Met de djm kun je met de effecten ook nog allerlei dingen aan je mix toevoegen. Kort door de bocht is dit waar je tussen kiest:

Xone92: 2 uitgebreide filters
DJM800: veel effecten + basic filters

Als je helemaal niets om filters of effecten geeft zou ik ook eens naar de Xone:62 kijken. Prima mixer met bijna dezelfde eigenschappen als de Xone92.
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
23-4-2006 19:00
Laten we ook zeker de full MIDI-functionaliteit van de DJM-800 niet vergeten. Enorm handig bij programma's zoals Abbleton. Ik persoonlijk zou voor de DJM gaan.
De Xone heeft 2 AUX-bussen, mooi maar voor DJ-gebruik lijkt me dit niet echt een verbetering tov een Snd/Return.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
23-4-2006 20:39
mijn keuze gaat al redelijk over naar de 800 als ik dit zo lees.
Wil zowieso nog 2 cdj1000 erbij nemen later, dus lijkt me dan ook een mooie combinatie.
En idd als het de verhuur in kan zou dat ook mooi zijn. Weet iemand al een goeie uitgebreide review te vinden op internet. Zal binnenkort is gaan kijken bij een zaak die ze allebij heeft staan.
SebastiaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2005
Laatste: 13-8-2011
Berichten: 20
25-4-2006 13:11
sorry mensen, maar jullie vergeten een belangrijks iets van de xone : De 4 band eq, daarmee heb je veel meer controle over je geluid!! hier kan je hele vette dingen mee doen, de eq van een xone klinkt zo goed, dat het al als een soort filter werkt, daarbij zijn de aux kanalen heel erg fijn voor externe apparatuur! daar komt nog is bij dat de buils quality van de xone zich al bewezen heeft! ik zou voor een xone gaan, effecten in een mixer is leuk, maar een externe box heeft veel meer te bieden!
En als je ooit een laptop ofzo er aan wil hangen, wacht dan nog ff op de xone3d
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
25-4-2006 13:59
Persoonlijk vind ik de auxbussen op de Xone niet echt geweldig. Als send-return werken alleen met analoge effecten en dan zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Met een EFX-500/1000 of kaosspad 2 heb je er eigenlijk niets aan.

Ik ben het wel met je eens dat de 4-bands EQ en de filters van de Xone meer mogelijkheden bieden met mixen dan de EQ en filters op de DJM.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-4-2006 14:34

Frisbee schreef:

Persoonlijk vind ik de auxbussen op de Xone niet echt geweldig. Als send-return werken alleen met analoge effecten en dan zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Met een EFX-500/1000 of kaosspad 2 heb je er eigenlijk niets aan.
Kun je dit misschien even toelichten? Waarom is dat, wat wordt er bedoeld met analoge effecten? Ik heb de 92 zien werken met een Redloop Soundbite, maar niet met een EFX. Maar ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de combi X-one + EFX gewoon zou kunnen.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
25-4-2006 15:16
1 x bewerkt. Laatst door Frisbee op 25-4-2006 15:27
Dat ligt aan de manier waarop het signaal terug de mixer in komt. Met de Soundbite werkt het idd perfect maar dan stuur je alleen iets weg. Stel je wilt een filter effect van de Kaosspad 2 gebruiken. Dan stuur je het signaal naar de kaosspad met de aux-send op pre. Nu heb je het geluid van de kaosspad onder de return fader. Als je de return mixt met het gewone signaal van de mixer hoor je een phazer geluid omdat het signaal vertraagt uit de kaosspad komt. Alle digitale effect apparaten vertragen het signaal ongeveer 0,001 seconden.

Om dat dat nergens naar klinkt moet je de returnfader helemaal omhoog gooien en op hetzelfde moment de fader van het oorspronkelijke kanaal dicht gooien. Pas dan kun je de filter van de kaosspad gaan gebruiken.

Dat is geen doen als je bedenkt dat een send-return alleen nodig is wanneer je op 1 van beide platen een effect wilt toepassen (tijdens de mix dus!). In alle andere gevallen pas je het effect toe op de master-output en kun je de kaosspad net zo goed tussen de mixer en de versterker aansluiten. Dat werkt vaak veel lekkerder dan send-return.

Er zou eigenlijk een knop op de Xone moeten zitten die in 1x het geluid van een kanaal vervangt door de return. Op de Pioneer mixers kun je wel met 1 handeling een kanaal door een extern effect apparaat halen, zonder dat het volume verandert of er iets raars te horen is (hoouit een tikje van het schakelen). Er zijn verder maar weinig mixers die echt handig werken met externe effecten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)