Forum > Geluid

Limiter / begrenzer omzeilen

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
CyberdjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 3-2-2018
Berichten: 8
23-4-2006 15:20

Sylvia schreef:

cyberdj schreef:

Het is in dit geval een dans-school.
Andere lokatie zoeken dus.
Betere optie zou zijn als de eigenaar een betere limiter aanschaft die niet staat te "ploppen" als het volume aan de harde kant is (maar aangezien het allemaal niks mag kosten...).
Nu moet er om een beetje geluid uit te krijgen telkens "in het rood" worden gedraaid (mengpaneel). Mijn huiskamerinstallatie gaat - bij wijze van spreken - harder dan de installatie in de betreffende gelegenheid. Laat het overigens duidelijk zijn dat het niet mijn wens is om het ding te omzeilen... de zaaleigenaar wenst dit.
Don't shoot the messenger ;-) (ik ben ook geen voorstander van het overtreden van bestaande limieten.. je rijdt toch ook niet door rood?)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-4-2006 15:26
Ik herhaal: andere lokatie zoeken dus.

Won't shoot the messenger, maar ik ken dit soort situaties maar al te goed. Driekwart van de Utrechtse werfkelders zit vast aan limitors met onmogelijke decibelgrenzen, en vaak is de apparatuur ook nog eens ongelofelijk brak. Het is heel simpel: of je draait er en je roeit met de riemen die je hebt, of je draait er niet. En ja, er zijn Utrechtse werfkelders waar het zo verschrikkelijk gesteld is met het geluid, dat ik klanten die mij voor een feest aldaar willen inhuren vriendelijk waarschuw voor de geluidsproblemen en ze doorstuur naar een andere dj. (Tot grote woede van de eigenaar van die kelder trouwens, die over dit soort zaken natuurlijk zwijgt tegenover zijn klanten en daarom steeds weer mijn voicemail volscheldt.)
CyberdjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 3-2-2018
Berichten: 8
23-4-2006 15:32
Ik leg de betreffende zaaleigenaar voor wat er hier staat en zal eens proberen na te gaan waarop de huidige limiter is ingesteld. Het ziet er voor mij uit als een plastic-zeepdoosje (wel verzegeld) uit de steentijd of iets daarvoor.

Wat ik nog zou willen weten, ligt het aan de limiter dat het geluid vervormt als er te hard wordt gedraaid? Dit euvel treedt al op als het mengpaneel nog niet in het rood gaat (zowel gain als master-regeling). De versterker moet bijna maximaal open staan.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-4-2006 15:41
Een techneut kan het waarschijnlijk beter uitleggen dan ik, en het hangt ongetwijfeld af van het type limiter, maar mijn ervaring met limiters is dat ze wanneer de muziek boven een bepaald niveau komt, bepaalde frequenties gaan "knijpen" en ja, daar KAN het geluid erg ruk van worden.

Het logisch vervolg is meestal dat het dj-"talent" in kwestie gaat proberen om dit te compenseren door de eq van het mengpaneel op laag, mid, hoog of zelfs alledrie tegelijk ( shocked 8O ) te plussen, waardoor het geluid nog slechter wordt dan dat het al was. Gain nog een stukje erbij, zaakje ver het rood in en BAM, limiter doet muziek uit of zacht.

Maar er zijn ongetwijfeld vele tussenwegen, heb er verder te weinig verstand van, want ik ben slechts dj met goede oren, die bovendien graag de zaaleigenaar en milieupolitie te vriend houdt.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
23-4-2006 16:07
Wij gebruiken een Dateq SPL-2 limiter, die schroeft het geluid als het te luid wordt lankzaam maximaal 20 dB terug, wordt er nog harder uitgestuurt dan gaat hij in overload en schakelt er nog eens 20 dB af.

Dit ding doet dus verder niets aan de klank of wat ook, dat lijkt me bij een limiter in dit soort toepassingen ook niet wenslijk.

Bevalt ons prima, Er zit een bypass-schakelaar op voor als we een ontheffing hebben bij het optreden van een band.
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
23-4-2006 16:33

JeroenVDV schreef:

Draai jij in de Doelen?
Nee. Ben daar wel de 'champagnezuiper'.

Muziek is daar echt kloten van de bok vind ik.

Elk weekend zelfde frans bauer troep.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
23-4-2006 17:07

cyberdj schreef:

Betere optie zou zijn als de eigenaar een betere limiter aanschaft die niet staat te "ploppen" als het volume aan de harde kant is ......

Nu moet er om een beetje geluid uit te krijgen telkens "in het rood" worden gedraaid (mengpaneel). Mijn huiskamerinstallatie gaat - bij wijze van spreken - harder dan de installatie in de betreffende gelegenheid.
Je geeft zelf al aan waarom het geluid staat te ploppen, Je overstuurd je mixer door in het rood te gaan draaien, daardoor komt het geluid al vervormd bij de limiter aan. Wat doet die limiter die ziet: "hee, een dik signaal plat trappen die zooi" Dus je limiter gaat de grote sinus nog een beetje kleiner lopen maken met als gevolg dat een soort "blokgolf" ontstaat door de afplatting van de sinus. (Een limiter op een dj zetten vindt ik zoizo geen goed idee, aangezien zoals je al aangeeft deze dik in het rood gaat draaien, daardoor moet de limiter zo hard werken dat die meer energy maakt, je veranderd een sinus namelijk in een soort van blokgolf die daarna naar de amps gaan. Die amps zien geen zuivere sinus vorm maar een afgeplat ding en zullen het ook zo uitsturen. Oplossing hang er een mengtafeltje tussen zeg tegen de dj tot hier en niet harder als jij zuiver blijft uitsturen kan ik de set harder zetten).

Een soort ploppen is ook waar te nemen als je een djm 600 helemaal in het rood jaagt. Maar ploppen is ook waar te nemen als je, je speakers te zwaar gaat belasten. En aangezien je een pad hebt wat je signaal niet ten goede komt, krijg je dit effect. Nu weten we niet om wat voor limiter het gaat en hoeveel deze limit. Zoals ik het nu denk zit deze limiter er eerder tussen om de set te beschermen tegen hard harder hardtst dj's dan echt voor de geluidslimiet.

Want ik weet zeker als jij netjes in het groen blijft zitten, dat het dan zuiver is. Maar wel wat zachter. zodra jij gaat oversturen gaat het mis.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
23-4-2006 17:18
Sommige punten zou ik iets willen nuanceren.
Vervorming door clippen van zowel mixer als limiter kan voorkomen worden als de limiter netjes afschakelt op het moment dat er een signaal binnenkomt dat te groot is om nog te verzwakken. Hier nooit last van, hoewel de limiter af en toe wel degelijk ingrijpt.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
24-4-2006 13:16
Afgelopen weekeinde heb ik gedraaid in een tent met een limitor op 85 dB. Het was te weinig, mensen hebben erover geklaagd, en ik leg die mensen uit dat dit volume nu eenmaal het maximum is voor deze lokatie. De uitbater en de geluidsman hebben laten merken dat ze erg blij met me waren. Dat zijn ze niet met dj's die truukjes uit gaan halen.
Behoud van zijn vergunning zal een uitbater meer waard zijn dan een acceptabel geluidsniveau. Hoewel het afhangt van de plek waar de meter hangt etc. is 85 db wel heeeeel erg weinig. Om daar een swingend feest mee op te bouwen is bijna onmogelijk zou ik zeggen, wat voor draaikwaliteiten een DJ ook heeft. Als ik thuis film kijk of echt muziek draai om te luisteren kom ik gemiddeld nog hoger uit dan die 85 db en dan staat het zeker niet idioot hard. Binnenkort draai ik op een locatie waar max. 90 db is toegestaan. Heb de mensen al aangegeven dat het met zo’n niveau waarschijnlijk geen swingfeest zal worden maar meer achtergrondmuziek voor de sfeer. Daar kunnen ze mee leven omdat het verder een hele mooie locatie is.

Het is wel jammer dat mensen jou als DJ er vaak op aankijken terwijl je er helemaal niets aan kunt doen… Van tevoren aangeven zoals Sylvia dat ook doet, is dan het minimale wat je nog wel kunt doen. Als een zaaleigenaar daar boos om wordt, omdat hij dit zelf nalaat, vind ik dat ten onrechte. Geef gewoon eerlijk aan wat mensen kunnen verwachten of bied alternatieven aan. Gezeur achteraf (en mogelijk een slechte naam!) vind ik veel erger dan een korte discussie vooraf.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-4-2006 14:16

Janbo schreef:

Hoewel het afhangt van de plek waar de meter hangt etc. is 85 db wel heeeeel erg weinig.
De geluidsman stond veelal naast me met de meter, maar heeft ook regelmatig in de zaal en erboven gemeten. Aan het begint van de avond liet hij me niet verder gaan dan 85dB, toen de dansvloer wat voller liep (en vraag me idd niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen met 85dB, maar er IS iets met homo's en songfestivalmuziek), liet-ie me gaan tot 90dB. Er hingen vier EAW topjes aan het plafond, er waren geen subs. Ook die 90 dB was veel te weinig, en zonder subs viel op dit niveau het gebrek aan bas pijnlijk op.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)