Forum > Geluid

Limiter / begrenzer omzeilen

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
CyberdjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 3-2-2018
Berichten: 8
22-4-2006 21:53
Hoe kan ik het beste een limiter omzeilen?

Situatie:
Mengpaneel -> limiter -> versterker
Het mengpaneel is met tulp-stekkertjes aangesloten op de limiter, die vervolgens op de jack ingang van de versterker is aangesloten.

De limiter is er om de apparatuur te beschermen omdat er vaak verschillende mensen draaien, en om niet boven een bepaald maximum uit te komen. Bij sommige feest(avonden) is iets meer vermogen wenselijk. Nu vervormt het geluid als de limiter in werking treedt. Hierom ben ik op zoek naar een regelkastje of iets dergelijks waarmee ik kan switchen tussen wel / geen limiter gebruiken.

Het volgende heb ik in gedachte:
Mengpaneel --> switch (in) vervolgens moet de switch voorzien zijn van 2 line-outs, waarvan er 1 rechtstreeks naar de versterker gaat (op de XLR ingang) en 1 naar de limiter die daarna ook naar de versterker gaat (jack ingang). Er moet een knopje op de switch zitten zodat ik ervoor kan kiezen of ik de limiter wel of niet gebruik.

Kan ik op de versterker gebruik maken van zowel de XLR ingang en de jack ingang of wordt de ene ingang uitgeschakeld als ik een plug in de andere steek? (de kanalen zullen niet tegelijkertijd gebruikt worden!).

Is er een kant en klare oplossing of heeft iemand tips?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-4-2006 22:26
Ja, er is een kant- en klare oplossing: gewoon draaien met de limitor en je houden aan de opgelegde decibelgrenzen.

Een limitor zit er lang niet altijd, en vaak ook niet alleen, om apparatuur te beschermen als "bepaalde dj's" draaien. Dj's die op zoek gaan naar manieren om de limitor te omzeilen zijn overigens precies de dj's waarvoor die limitor ertussen zit. Wil je harder, dan regel je een betere beukset, in plaats van pogingen te ondernemen om de bestaande set en de oren van je publiek om zeep te helpen.

cyberdj schreef:

Bij sommige feest(avonden) is iets meer vermogen wenselijk.
Op bepaalde lokaties is iets meer vermogen altijd wenselijk, of je nou een bruiloft draait of een techno-party. Wat direct leidt tot veelal de tweede functie van een limitor: opgelegd door de instanties, om overlast naar omwonenden te voorkomen. Daar kun je van vinden wat je wilt, daar vind ik ook wel wat van (mensen die persé in een steenduur pand in de binnenstad willen wonen en dan gaan klagen over herrie), maar de instanties hebben in deze het laatste woord. Haal je de limitor er tussenuit, omzeil je hem, of ga je mengpaneeltruukjes uithalen, dan roep je grote problemen af over de uitbater van de lokatie.

Ik heb geen idee of het omzeilen van een limitor direct strafbaar is, maar ik weet wel dat een uitbater die met zijn tent al op scherp staat wegens herhaaldelijk overtreden van de decibellimiet zijn vergunning kwijt kan raken en de tent kan sluiten. Fijne dj ben je dan.

Afgelopen weekeinde heb ik gedraaid in een tent met een limitor op 85 dB. Het was te weinig, mensen hebben erover geklaagd, en ik leg die mensen uit dat dit volume nu eenmaal het maximum is voor deze lokatie. De uitbater en de geluidsman hebben laten merken dat ze erg blij met me waren. Dat zijn ze niet met dj's die truukjes uit gaan halen.

Tot zover de preek. Als mensen toch tips kwijt willen over jouw vraag, kunnen ze wat mij betreft hun gang gaan, ik heb er zelf ook te weinig verstand van om te weten hoe je dit moet doen. Maar weet waar je aan begint. Mijn idee: andere set regelen of andere lokatie, krijg je in ieder geval geen gezeik en anderen geen problemen.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
22-4-2006 23:10
Maar hebben we het hier niet gewoon over een door jouw zelf geplaatste limiter in jouw eigen set die ervoor zorgt dat andere dj's jouw apparatuur niet mollen?

Sylvia heeft het over een verplichte limiter op een locatie. 2 Nogal verschillende dingen dus.

Als we het hebben over de limiter in het eerste geval zit er misschien een bypas knopje op. Anders is dit apparaat nuttig. Je versterker moet dan wel 2 inputs hebben (vaak wel het geval dat er bv een jack en een xlr ingang opzitten).

Een beetje onduidelijkheid dus wat je nu precies wilt.
Maar dat is MIJN mening...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-4-2006 23:12
Ik ging uit van een lokatie, vanwege "er":

cyberdj schreef:

omdat er vaak verschillende mensen draaien
Maar misschien zat ik ernaast. We horen het wel.
CyberdjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 3-2-2018
Berichten: 8
23-4-2006 12:01
Het gaat om een vaste locatie. Het is in dit geval een dans-school. De limiter is aangebracht om zowel het gehoor van de dansers te beschermen, alsook om aan de eisen van de gemeente te voldoen. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de geluidsinstallatie door verschillende dans-instructeurs, die allemaal een andere mening hebben wat betreft het volume. De limiter zorgt er in dat geval voor dat de apparatuur niet naar de knoppen geholpen wordt.
Zelf ben ik van mening dat het vaak 'hard genoeg' gaat, maar er zijn soms avonden dat de zaal afgeladen vol zit en er net iets meer vermogen wenselijk is. Deze situatie doet zich echter maar 5 à 6 keer per jaar voor. (Dus 360 dagen niet). Het is ook de bedoeling dat niet iedereen zomaar de limiter kan omzeilen (ofwel de switchbox komt achter slot en grendel te staan).
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
23-4-2006 12:09
Hoe je het ookt uitlegt, de limiter zit er niet voor niks. De oren van je publiek zijn een goeie reden, maar zeker ook de gemeentelijke eisen. Dan kun je een heel mooi verhaal vertellen, als je boven de wettelijk vastgestelde limiet uit wilt komen ben je gewoon fout bezig. Dus doe het gewoon niet! happy :)
Dance the night away!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2006 12:55
En de boetes die je krijgt bij geluidsoverlast liegen er niet om. Kan zo maar zijn dat de zaaleigenaar dat dan verhaalt op de persoon die aan het hobbybobben was geweest met de limiter in kwestie. Hoppa, duizenden euro's armer in het ergste geval. En mogelijk eist de gemeente (terecht) een nieuwe inregeling van de limiter (en nieuwe verzegeling). Paar keer voorrijkosten komen er nog bij (en voor je het weet kan de hobbybob de komende maanden/jaren werken om deze ksoten terug te betalen)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
23-4-2006 13:12
In Hilversum is de boete 1000 euro. Geregeld staat er in de buurt van 'mijn' tent (doelen) een mannetje met een metertje. Die blijft gerust een half uur staan. Een keer eroverheen en pats. Afgelopen twee maanden twee keer gebeurd.

Die limiter (niet -tor!) zit er niet voor niets. Als je zelf gaat knutselen riskeer je de boete en de te maken kosten om de limiter weer te herstellen.

Kortom, lekker met je klauwen vanaf blijven.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-4-2006 13:53
Draai jij in de Doelen?
Light Image
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-4-2006 14:25

cyberdj schreef:

Het is in dit geval een dans-school.
Andere lokatie zoeken dus.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)