Forum > Geluid

verschil pitch nauwkeurigheid van 0,1% naar 0,05% merkbaar?

(50 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-4-2006 21:27
Eigenaardig inderdaad dat je bij draaitafels niemand hoort over de pitchresolutie. Dat komt denk ik omdat je de pitchinstelling bij een draaitafel meestal niet op een displaytje kan aflezen.

Erg veel mensen denken nog steeds dat de Technics SL-1200 een oneindige (of in ieder geval superhoge) resolutie heeft. Terwijl de wow & flutter al minstens 0,025% bedraagt (fabrieksspec onder quartz-lock omstandigheden, in de praktijk dus waarschijnlijk flink hoger). Tja...

0,02% resolutie vind ik echt onzin. Het duurt veel te lang om de perfecte stand van de fader in te stellen, gewoonweg omdat het erg lang duurt voordat de nummers van elkaar weglopen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
6-4-2006 21:37
Ten eerste, over welke pitchrange gaat het, en hoe groot is de fader?. Bij een range van plus of min 3% en een fader lengte van 100mm is 0,05% knap belabbert.

Ik denk niet dat als fabrikanten een pitch naukeurigheid van 0,1% opgeven, ze bedoelen dat de pitch steeds 0,1% wegzweeft. Als er iets stabiel is is het wel de bitclock van de uitgangs dac. Ik denk dat dit verhaal gaat over een combinatie van de pitch range en ...niet te vergeten de adc waarmee de pitchfader wordt uitgelezen. En ik durf te wedden dat die 8 bits is. Dat geeft bij een 'nauwkeurigheid' van 0,05% een range van +/- 6% en bij 0,1% geeft die +/- 12%.

edit: veel te lang over deze post gedaan ashamed :$

Kans is groot dat met 'nauwkeurigheid' eigenlijk 'resolutie' wordt bedoeld. Maar dat verkoopt vast niet zo goed. sneaky :V
Petty materialists!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-4-2006 21:52
Ik vraag me altijd af waarom mensen die 0,05% willen hebben. In de 10 jaar dat ik nu draai is het me nog nooit gelukt dat ik de pitch zo had staan dat ik 0,0 bij hoefde te stellen, kan natuurlijk zijn omdat ik net zo lief 1 keer op een pitch bend button ram dan dat ik een minuut kwijt ben om te luisteren.

Mijn mening over pitch resoluties van minder dan 0,1% -> Erg leuke marketing praat waar schijnbaar een hele hoop mensen keihard in trappen.

En inderdaad over vinyl horen we nooit iemand over vinyl terwijl dat ranzigere gegevens oplevert als we gaan kijken naar nauwkeurigheid ten opzichte van een cd speler. Tenzij we voor het gemak maar even de dingen als errors bij het snijden, wow en flutter e.d vergeten.... maar ach zelfs al zouden we die factoren weg laten vallen dan nog zal een rc occilator met een zweverige error nooit zo rock solid zijn als ppl met vaste error in een cd speler.

Victor schreef:

Eigenaardig inderdaad dat je bij draaitafels niemand hoort over de pitchresolutie. Dat komt denk ik omdat je de pitchinstelling bij een draaitafel meestal niet op een displaytje kan aflezen.
Stop een display op een draaitafel en dj's raken in paniek en denken dat er iets niet deugt....... ik moet zelfs bekennen dat ik zo'n dj was die er heilig van overtuigd was dat het aan de draaitafel lag. Probleem is echter dat wanneer je dat denkt je de oorzaak eerst bij jezelf moet zoeken en niet direct een apparaat de schuld moet geven.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-4-2006 21:58

Victor schreef:

Erg veel mensen denken nog steeds dat de Technics SL-1200 een oneindige (of in ieder geval superhoge) resolutie heeft. Terwijl de wow & flutter al minstens 0,025% bedraagt (fabrieksspec onder quartz-lock omstandigheden, in de praktijk dus waarschijnlijk flink hoger). Tja...
Bij draaitafels kom je OOK nog voor een ander probleem te staan: Pitchverloop van begin tot eind. Een verschil van 1BPM of meer is niet vreemd voor een vinyl registratie (zal wellicht met het snijproces te maken hebben). Daarom is het bij vinyl ook belangrijk om het matchproces te doen op het stukje waar je hem in gooit (en blijven doen op het stukje waar je hem in gooit).

Toch erg vreemd dat vinyl gebruikers met al deze variabelen (want het zijn nogal een paar variabelen waar je ook nog eens helemaal niets meer aan kan veranderen) prima strak kan mixen terwijl een CD DJ het liefst zou willen dat hij/zij even naar de bar kon voor een versnapering terwijl de oude en de nieuwe perfect in synq blijven lopen ;-)

Oftewel: Corrigeren is part of the game (uiteraard hebben we het hier over corrigeren van de beperkingen van het medium, niet over het corrigeren van de beperkingen van de DJ in kwestie ;-). Dat was vroeger al zo, dat zal ook nog wel even zo blijven.

Want... 1 ding is nog niet genoemd. Jawel, nog een variabele... Het wordt tegenwoordig beter (met dank aan de "elke idioot kan knippen en plakken met dit programma" producing programma's) MAAR cutfouten zijn (met name bij remixen MAAR ook wel eens bij "radio" versies) nog steeds aan de orde van de dag. En dan kan je pitch helemaal 100% perfect lopen MAAR een cutfout van 2msec (een paar keer herhaald gezien de 16 beat structuur van een gemiddeld house nummer) wordt toch wel een 8msec afwijking als je niet oppast (en CORRIGEERT ;-).

Net als je dacht dat DJ'en simpel was... ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-4-2006 22:17
Grappig is ook dat veel mensen denken dat 0,05% 2x zo nauwkeurig is dan 0,1%. Da's lang niet altijd zo. Als de twee platen die je wil mixen 1,18% uit elkaar liggen stel je zowel de cd-speler met 0,05% als met 0,1% resolutie in op 1,20% en is je afwijking dus 0,02%.

Overigens heb ik het vage gevoel dat we dit al eens eerder hebben besproken!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
6-4-2006 23:20

Victor schreef:

Grappig is ook dat veel mensen denken dat 0,05% 2x zo nauwkeurig is dan 0,1%. Da's lang niet altijd zo. Als de twee platen die je wil mixen 1,18% uit elkaar liggen stel je zowel de cd-speler met 0,05% als met 0,1% resolutie in op 1,20% en is je afwijking dus 0,02%.
Dat is idd zo, dat bedoelde ik eigenlijk in het begin van dit topic met "als je net pech hebt". In de meeste gevallen is een resolutie van 0,1% absoluut geen probleem. Alleen soms zou je (ik) willen dat de pitch tussen 2 waarden in kon.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-4-2006 23:26

Dré schreef:

Net als je dacht dat DJ'en simpel was... ;-)
Weer een illusie armer ;-)

Overigens ben ik wel voor display's op alle apparaten. Sinds ik ben overgestapt van corrigeren op de platter naar fader riden is een display toch wel erg makkelijk. Of gewoon pitch bend buttons op alle sl's in de wereld maar ach.... ik denk dat beiden er wel nooit in zullen zitten ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
7-4-2006 00:09
Een gemiddelde overgang van mij duurt ongeveer 1,5 minuut, oftewel 90 seconden. Dat geeft bij een pitchresolute van 0,1 % bij een maximale afwijking van 0,05% 45 ms verschil. Gebruik ik een pitchresolutie van 0,02% wordt de maximale afwijking bij een mix van 90 seconden 9ms.

Als 8 ms de norm is geeft de eerste 5 correcties en de tweede slechts 1 correctie in 90 seconden.
Of ik nu 5 keer moet corrigeren in 90 seconden of slechts 1 keer in 90 seconden, dat maakt voor mij een groot verschil.

0,05%, 0,02%, het heeft wel degelijk zin, het geeft een overduidelijk voordeel ..... vind ik.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2006 00:17

DannyK78 schreef:

Een gemiddelde overgang van mij duurt ongeveer 1,5 minuut
Hoeveel........ (dat was tenminste het eerste wat ik dacht)

1,5 minuut vind ik wel heeeeeeeeel erg lang hoor. Ik ken heel wat dj's van trance tot urban dj's en ik ken er geen 1 die overgangen maakt van 1,5 minuut. (het kan natuurlijk wel..... ik kan het alleen zeer zeker niet ;-) )

Persoonlijk maak ik ze nooit langer dan een halve minuut en das echt maximaal. Anders word het EN een puinzooi in mijn geval en aangezien ik veel met vocals werk klinkt het ook nog eens nergens naar.

Daarnaast vraag ik me af, als je tijd hebt om te luisteren of een plaat exact gelijk loopt bij 0,02% hoe lang duren jouw platen dan? Ik doe het in minder dan 10 á 15 seconden en geef dan tijdens het mixen wel een keer op die pitch bend button. Houd ik nog altijd 1 handje vrij voor de effecten bak wanneer het echt mis gaat ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
7-4-2006 00:34

Reind schreef:

DannyK78 schreef:

Een gemiddelde overgang van mij duurt ongeveer 1,5 minuut
Hoeveel........ (dat was tenminste het eerste wat ik dacht)

1,5 minuut vind ik wel heeeeeeeeel erg lang hoor. Ik ken heel wat dj's van trance tot urban dj's en ik ken er geen 1 die overgangen maakt van 1,5 minuut. (het kan natuurlijk wel..... ik kan het alleen zeer zeker niet ;-) )

Persoonlijk maak ik ze nooit langer dan een halve minuut en das echt maximaal. Anders word het EN een puinzooi in mijn geval en aangezien ik veel met vocals werk klinkt het ook nog eens nergens naar.

Daarnaast vraag ik me af, als je tijd hebt om te luisteren of een plaat exact gelijk loopt bij 0,02% hoe lang duren jouw platen dan? Ik doe het in minder dan 10 á 15 seconden en geef dan tijdens het mixen wel een keer op die pitch bend button. Houd ik nog altijd 1 handje vrij voor de effecten bak wanneer het echt mis gaat ;-)
Dan verschillen wij gewoon van mixstijl. Ik draai veel (erg veel) Hed Kandi CD's (en dergelijke) met dus veel vocals. Ik maak er echter een sport van om mijn tracks ECHT goed te leren kennen. Zo kan ik bij veel nummers de vocals precies in elkaar over laten gaan, en weer terug, en weer, en weer. En komt de vocal (of break of climax) even ongelegen, dan maak ik 16 (of 32, of 8 of wat dan ook) beats ervoor een loopje (= vaak heftig corrigeren meteen) tot de vocal wel uitkomt. Ik heb zeer weinig overgangen in een optreden die korter duren dan 30 seconden, sommige platen laat ik wel 5 volle minuten naast elkaar lopen terwijl ik speel met de eq's.

Dat zijn mijn "normale" overgangen, daarnaast doe ik veel overgangen met loopjes of gebruikmakend van een sampler of met de hotstarts, een echo, noem het maar op en vaak een combinatie van deze.

Ik hoor vaker dat mijn overgangen lang zijn, maar dan als compliment, nooit als teken dat ik iets niet goed doe.

Op de vraag hoe lang mijn platen duren: meestal weet ik van te voren al hoe ik de pitch fader moet zetten als ik de volgende plaat opzet. Ik heb iets met getallen: die onthoud ik, tot in lengte van jaren vaak. Eenmaal een combinatie van 2 platen eerder gemixt, dan weet ik de pitchverhoudingen vaak nog tijdens een optreden. En inderdaad, weet ik dit niet, dan doe ik het net als jij, gewoon erin gooien als hij zo goed als goed is en verder corrigeren tijdens de mix. Maar toch weet vaak al wat de pitch stand moet zijn.

En nee, mijn optredens zijn geen vooringestudeerde sets, ze bestaan wel uit blokjes van ingestudeerde overgangen, maar er zijn er dusdanig veel ingestudeerd inmiddels dat ik voldoende vrijheid heb tijdens een optreden om toch weer vrij te zijn in de keuze, ik oefen gewoon zo ontiegelijk vaak en lang dat ik de meeste overgangen al eens eerder heb gedaan.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)