Forum > Geluid

Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact.

(66 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 15:50

speakerfreak schreef:

ow ehm ff off topic,

zou je mij kunnen waarschuwen als je die versterkers weg doet over een tijdje...
want er moet een versterker bijkomen...
Als je er 2 Hisys 4xt of 2xhisys 2xt en 215xt kasten bijkoopt mag jij een versterker....
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 15:51
Ga er trouwens maar van uit dat ik inderdaad NIET wil tillen. Ik ben bereid meer neer te leggen als mij dit rackspace en mijn rug bespaart.

Die Powersoft serie spreekt me inderdaad aan. Prijzen van Lab-gruppen ben ik niet bekent mee, maar de amps zijn naar horen ook prima in orde (dan niet beter, of zit dat tussen de oren?)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 16:06
Het topje waar ik aan refereerde is een direct stralend 12"/1" (uiteraard die laatste WEL met hoorn) topje (een ontwerp van mezelf dus). Hij bevat de 12M300 van Beyma (8 Ohm) en de CP-350ti (16 Ohm). Wisselfilter in topje is 2/4e orde passief op 2kHz met CD correctie en SPL compensatie zonder gebruik te maken van weerstanden (yep, cool trick!). SPL_ref: 103dB bij 1W/1 meter. Beneden de 100Hz doen deze topjes nagenoeg niets (dus full range gebruik is uitgesloten).

www.new-line.nl/v/8265

Kleinste set-up is: 18" sub, koppelpijpje, topje. Goed voor zo'n 150 man. Volgende stap is: 2 subs, 1 topje (Disco) of 2 subs, 2 tops (PA). Goed voor zo'n 400 man. Volgende stap is 4 subs, 2 tops (Disco) of 4 subs, 4 tops (PA). Groter dan dat is niet aan te raden (wrong tool for the job).

X-over tussen subs en tops is UITERAARD actief (en processing is wel aan te raden als je de boel lekker op z'n flikker wilt kunnen geven zonder dat je elke maand recones moet kopen). Neem eindtrappen die probleemloos aan 2 Ohm draaien (zoals de Lab.Gruppen FP-6400 (nieuwe naam voor mijn Lab 4000's) en je kunt met 2 eindtrapjes toe (uiteraard krijgt elke Lab z'n EIGEN fase!!!).

De FP-6400 kost zo'n 5000 euro per stuk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 16:19
Hmmm... 5000 Euro, nieuw p/s.. Dan ga ik toch weer even twijfelen over mijn "rendabel" verhaal.

Die pagina had ik gezien.. Alleen had ik een complete hoornspeaker verwacht gezien de beperkte spreiding. Maar je zal wel voornamelijk refereren naar de CD-hoorn. Kon eigenlijk ook niet met die kleine diepte.
Zulke speakertje heb ik dus in gedachten voor de kleine sets en monitoring.

Probleem nu is inderdaad een groot verlies na een meter of 10 / 15.. Alles is ook Front loaded.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 17:51

Reemski schreef:

Hmmm... 5000 Euro, nieuw p/s.. Dan ga ik toch weer even twijfelen over mijn "rendabel" verhaal.
Je moet dat echt op de lange termijn zien (tenminste, dat heb ik mezelf voorgehouden toen ik zo'n bak geld uitgaf). Je hebt dan namelijk WEL een erg compact rackje (6HE, tunneldiepte: 40cm) dat je in je uppie kunt tillen (28kg) en waar je toch een slordige 7kW uit kunt halen.
Die pagina had ik gezien.. Alleen had ik een complete hoornspeaker verwacht gezien de beperkte spreiding. Maar je zal wel voornamelijk refereren naar de CD-hoorn. Kon eigenlijk ook niet met die kleine diepte.
Gelukkig is er iets dieper dan dat over nagedacht. Op het overnamepunt hebben beide drivers nagenoeg dezelfde openingshoek. De openingshoek verloopt dus wel (net als bij elke andere kast) maar er is tenminste WEL rekening mee gehouden.
Zulke speakertje heb ik dus in gedachten voor de kleine sets en monitoring.
Lekker duur, verschillende sets voor verschillende toepassingen. Bij discogebruik is het vaak alleen maar PRETTIG dat het geluid na zo'n 20 meter fiks is afgenomen. Op de dansvloer willen ze dansen, die achterste 10 meter van de zaal worden daar vrijwel nooit voor gebruikt (toch?).

Overigens nog even voor de goede orde: ER zijn veel mensen die denken in "long throw" en "short throw". De bepalende factor daarbij is NIET of het wel of niet hoorngeladen is. Het is ook NIET (of bijna niet) de openingshoek. Bepalende factor is de oppervlakte van het afstralende element. Hoe groter dat is, hoe langer het systeem z'n nearfield (3dB verlies per verdubbeling van afstand) in stand kan houden. "Toevallig" heeft een hoornsysteem vaak een relatief groot afstralingsvlak t.o.v. direct stralende kastjes MAAR da's een gevolg van en dus niet de oorzaak.

Pak een klein (HF) hoorntje en het nearfield zal snel ophouden. Je ziet nu ook gelijk wat het grote nadeel is van een "long throw" systeem: Het HF drivertje zal in een klein hoorntje blijven en zal dus PRECIES zo reageren als in een direct stralend kastje (ook al noemen honderden het systeem in kwestie een "long throw" systeem).

Zoals je ziet... er is wederom "no free lunch". Elk voordeel heb sien nadeel.

Als je een beetje breed inzetbaar systeem wilt (ook voor klusjes op een stokje (100-300 personen)) dan ben je volgens mij beter uit met direct stralende kasten. Ook kun je dan nog gaan denken aan "4-hoek" opstellingen e.d.

En voor die paar buitenklussen per jaar (of grotere feesten) kun je dan altijd nog een complete set huren en je eigen set als side-fill gebruiken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-4-2003 18:10
Laat ik 1 ding voor opstellen: ik ben geen geluidstechnicus en ga je dus geen advies geven.
Wat wel opviel:

Dré schreef:

Hoe klinkt mijn 2W-600 kastje. We hebben ze eens naast elkaar vergeleken met de KS T3/TW set. De KS set had een iets mooier hoog (zoek de verschillen wel in de details) maar mijn subs veegden de vloer aan met de TW subs ;-)
Andre, met alle respect...De KS T3/T10/T12, etc. zijn werkelijk heerlijke kasten met een nog betere geluidskwaliteit voor een PA. Helaas is de bijbehorende TW serie compleet ruk, maar kun je bijna niet zonder (aktief). Dus dat je subjes de TW voorbij bonken zegt niet bijster veel :)
Hoi1Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2003
Laatste: 26-7-2006
Berichten: 11
8-4-2003 18:14
Als je een niet te zware en te grote set wilt hebben raad ik je dynacord aan. Waar ik werk maken we gebruik van 2 XA sets en 2 Pm sets. De XA sets zijn per set 2 keer 2600 Watt dus in totaal 2 keer 5200 Watt. De pm sets zijn per stuk 2 keer 1600 watt, dus totaal 2 keer 3200 watt. Het geluid draagt wel best wel. Ideaal voor ons, want we doen vaak grote tenten. Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar ik vind dit een toppie merk.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 18:35

Niek Bolscher schreef:

Laat ik 1 ding voor opstellen: ik ben geen geluidstechnicus en ga je dus geen advies geven.
Wat wel opviel:

Dré schreef:

Hoe klinkt mijn 2W-600 kastje. We hebben ze eens naast elkaar vergeleken met de KS T3/TW set. De KS set had een iets mooier hoog (zoek de verschillen wel in de details) maar mijn subs veegden de vloer aan met de TW subs ;-)
Andre, met alle respect...De KS T3/T10/T12, etc. zijn werkelijk heerlijke kasten met een nog betere geluidskwaliteit voor een PA. Helaas is de bijbehorende TW serie compleet ruk, maar kun je bijna niet zonder (aktief). Dus dat je subjes de TW voorbij bonken zegt niet bijster veel :)
Saillant detail was overigens ook nog dat ten tijde van het vergelijk de subs nog gebruik maakten van de 18G-400 speaker (die dus wel een poepie eerder ophoudt dan de 18G-50 qua SPL).

En op zich zit de gebruiker NIET vast aan de TW sub. De T3's worden immers door hun eigen eindtrap met "processor" aangestuurd (wat overigens vroeger echt een prul van een ding was dat vooral graag in overtemp wilde met 2 kastjes per kant). Een setje andere subs via een X-over is geen enkel probleem. En toch zie je de TW sub vrijwel altijd bij het T3 topje (gemakzucht)?

Voor drive-in gebruik zouden die T3 topjes overigens ZEER mooi zijn (met andere sub eronder uiteraard) ALS ze tenminste betaalbaar zouden zijn (want ik vind dat je iets te veel moet betalen voor het KS logo op de met standaard JBL (uit het hoofd) drivers gevulde kastjes).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-4-2003 18:51
Waar ik van af wil is die brij van geluid na een meter of 10. Dan heb ik het wel over een goed gevulde zaal met veel ruis (omgevingsgeluiden, zeg maar)...

Dat ik aan verschillende speakers voor verschillende toepassingen zat te denken kwam door het feit dat de subs gewoon universeel in te zetten zouden zijn. En ik ook mijn monitors wil vervangen, dus door (was het idee) 10"/1? combinatie. Deze zou ik dan in combinatie met 1 sub per kant voor kleine feesten kunnen gebruiken.

Frontloaded toch de oplossing... Als top had ik dus degene in gedachte welke eerder aangehaald is. Een variant op de top van Dynacord in de XA stack. Of de EV MTH-1 als ik het niet fout heb.

Is de throw van een speaker niet afhankelijk van de afstraalhoek. Maar hangt af van de oppervlakte van de speaker welke koppelt met de lucht. Dus een 12" met korte hoorn zou net zo ver dragen als een frontloaded 15" zeg maar.

Dan zijn meerdere identieke kasten (12 of 15" (of zelfs 10") een betere oplossing.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-4-2003 18:56

Dré schreef:

En op zich zit de gebruiker NIET vast aan de TW sub.
Klopt, je kunt er een andere sub achter zetten omdat de T series per kast aktief werken. Dus inderdaad een sub of wat met externe amp is een oplossing...Bij de standaard series van KS zit de amp overigens in de sub, welke de top weer aanstuurt. Daar wordt het een stukkie moeilijker (maar daar is de sub ook niet zo'n probleem).

Afgelopen week nog een discussie gehad met een technicus over de subs van T series. Ik beweerde stellig dat de subs tekort kwamen, volgens hem was het meer het bereik van de middentoners rond de 600-700 hz. Bij een komend zomerfeest gaan we testen wink ;)
Voor drive-in gebruik zouden die T3 topjes overigens ZEER mooi zijn (met andere sub eronder uiteraard)
Dit jaar alweer verscheidene keren met de T-12's gedraaid. Werkelijk heerlijk, vooral de combinatie SPL en kwaliteit van het geluid.
ALS ze tenminste betaalbaar zouden zijn (want ik vind dat je iets te veel moet betalen voor het KS logo op de met standaard JBL (uit het hoofd) drivers gevulde kastjes).
Het zal me worst wezen welke drivers en speakers erin huizen, het moet gewoon klinken als een klok. Dan ben ik wel met je eens dat er een stevig prijskaartje aanhangt (vooral aktieve kasten = snel versterker probleem).

Zullen we het maar on-topic houden?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)