Forum > Newbie Forum

Wat kan ik met een crossover?

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-1-2006 12:24

pascal schreef:

Beste OP-er,

Je hebt dus een EQ(Equalizer) nodig die tevens een SUB-OUT heeft. Behringer heeft deze in diverse banden

Vanaf je mengtafel ga je met signaal XLR eerst naar de EQ toe, Links input/Rechts input.(aan de achterkant dus,he..)

Ook zie je daar een "SUB OUT" met een regelaartje wat wij een potmeter noemen waarmee je de kantel frquentie van de "SUB OUT" kan bepalen (0 - 300Hz).
Deze output is bedoeld om je sublaagkasten aan te sturen, dus alleen LAAAAAAAAGG!
Hoeveel versterkers je kan aansturen hangt af van de soort XLR kabels en mogelijkheden van je versterkers (input/output doorgelust intern?)

Tevens zie je Links output/Rechts output, deze zijn bedoeld voor je topkasten.
Ook hier geldt, afhankelijk van je XLR kabels en versterker mogelijkheden kan je vele, vele,vele versterkers aansturen.

PS. Je topkasten zullen wel voorzien moeten zijn van een zogenaamde "passief filter" anders zal je toch een 3 weg aktief filter nodig hebben met de bij behorende versterkers en kabels.

Je moet dus geen 3 weg aktief filter hebben maar een goede EQ waar een sub out op zit sneaky :V .

Pascal
Op deze manier stuur je full-range signaal naar je topkasten. Gebruik een EQ waar'ie voor is, en een crossover waar'ie voor is. Deze manier is alles behalve ideaal.
Light Image
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
8-1-2006 14:54
Inderdaad. Waarom sommige mensen dit soort zaken met een equalizer (al dan niet gecombineerd met een half wisselfiltertje) willen oplossen is me echt een raadsel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
9-1-2006 00:44

René Eppink schreef:

Als je zoekt op crossover (de manier waarop het ook in je topictitel staat) staat ie al wel op de 2e pagina. Maar misschien was het inderdaad een beetje onlogisch van mij om te dneken dat je dit dingetje wel zou kennen.

Hoop in ieder geval dat je nog wel wat met mijn post hebt gekund (hoe het aan te sluiten enzo), ondanks de licht kritische ondertoon (die idd wel beetje onterecht was ashamed :$ )
Maakt ook niet uit, ben ik gewend op het new-line forum ;). Ik kan zeker wel iets met je uitleg over het aansluiten. Alles is gewenst hoor! Waar ik zo op je reageer komt omdat je op het newline-forum naar mijn mening TE vaak hoort; "je moet de zoekfunctie eens gebruiken!". Ik doe dit ALTIJD sinds 1 iemand mij daarop gewezen heeft. Crossover intypen in de zoekfunctie geeft wel veel nuttige informatie, maar nog niet genoeg om het mij allemaal duidelijk te krijgen, anders open ik er niet nog eens een topic over!

Mensen die tot nu toe reageerden: thnx alvast voor al het nuttigs wat jullie schreven! happy :)
cdj800-powerrr
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
9-1-2006 11:12

Bomberman schreef:

Waar ik zo op je reageer komt omdat je op het newline-forum naar mijn mening TE vaak hoort; "je moet de zoekfunctie eens gebruiken!". Ik doe dit ALTIJD sinds 1 iemand mij daarop gewezen heeft.
Reden dat het zo vaak gezegd wordt is omdat het zo vaak terecht is. Af en toe zie ik dan de reactie "maar ik heb gezocht". Als ik dan de gegevens van de gebruiker erbij pak (want IK kan zien of iemand inderdaad gezocht heeft) dan blijkt dat vaak amper (of soms zelfs geheel NIET) waar te zijn...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
9-1-2006 12:20
google biedt ook vaak een hoop informatie over onderwerpen, als je het niet zo snel met de zoekfunctie kunt vinden.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
9-1-2006 14:40

JeroenVDV schreef:

pascal schreef:

Beste OP-er,

Je hebt dus een EQ(Equalizer) nodig die tevens een SUB-OUT heeft. Behringer heeft deze in diverse banden

Vanaf je mengtafel ga je met signaal XLR eerst naar de EQ toe, Links input/Rechts input.(aan de achterkant dus,he..)

Ook zie je daar een "SUB OUT" met een regelaartje wat wij een potmeter noemen waarmee je de kantel frquentie van de "SUB OUT" kan bepalen (0 - 300Hz).
Deze output is bedoeld om je sublaagkasten aan te sturen, dus alleen LAAAAAAAAGG!
Hoeveel versterkers je kan aansturen hangt af van de soort XLR kabels en mogelijkheden van je versterkers (input/output doorgelust intern?)

Tevens zie je Links output/Rechts output, deze zijn bedoeld voor je topkasten.
Ook hier geldt, afhankelijk van je XLR kabels en versterker mogelijkheden kan je vele, vele,vele versterkers aansturen.

PS. Je topkasten zullen wel voorzien moeten zijn van een zogenaamde "passief filter" anders zal je toch een 3 weg aktief filter nodig hebben met de bij behorende versterkers en kabels.

Je moet dus geen 3 weg aktief filter hebben maar een goede EQ waar een sub out op zit sneaky :V .

Pascal
Op deze manier stuur je full-range signaal naar je topkasten. Gebruik een EQ waar'ie voor is, en een crossover waar'ie voor is. Deze manier is alles behalve ideaal.
Helaas werkt dit wel laugh :D laugh :D laugh :D

Wat moet je met een aktief filter als je fullrange 3 weg toppen heb.. shocked 8O
..Je Ducktape brood voeren...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
9-1-2006 15:05
Als je topkasten en subs gebruikt filter je de subs actief af met een crossover. Het is niet de bedoeling dat er laag naar de topkasten gaat, ook niet als dat 3-weg fullrange kasten zijn. Doe je dat toch dan geven je subs en topkasten deels hetzelfde frequentiegebied weer. Dat kan allerlei problemen en verslechtering van de geluidskwaliteit tot gevolg hebben.

Eerlijk gezegd zie ik helemaal het nut niet van een equalizer met sub-uit, zoals bijvoorbeeld Behringer aanbiedt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2006 15:06

pascal schreef:

Wat moet je met een aktief filter als je fullrange 3 weg toppen heb.. shocked 8O
Waar lees jij dat?
Uit de eerste post:
Ik heb dadelijk 4 bassboxen en 2 top-boxen. Deze koppel ik aan 2 versterker
Een dergelijke set kan je dus 2 weg actief aansturen.

Martin.
kvm entertainment
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
9-1-2006 16:33
Zullen we de OP-er zelf dan maar gaan vragen WAT voor een soort set deze heeft?
Edit Mod: Dré: Verwijderd, nergens voor nodig.
..Je Ducktape brood voeren...
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
9-1-2006 21:06

Dré schreef:

Reden dat het zo vaak gezegd wordt is omdat het zo vaak terecht is. Af en toe zie ik dan de reactie "maar ik heb gezocht". Als ik dan de gegevens van de gebruiker erbij pak (want IK kan zien of iemand inderdaad gezocht heeft) dan blijkt dat vaak amper (of soms zelfs geheel NIET) waar te zijn...
Hallo Dre himself ;) Ik begrijp dat ook wel. Het is ook gewoon irritant als mensen vanalles vragen zonder eerst zelf te zoeken. Dat is gewoon lui en te simpel! Maar als jij daadwerkelijk na kunt kijken of ik op crossover heb gezocht en wanneer, dan moet je dat eens doen! Ik loop echt niet te liegen...

Wat ik bedoel is dat het hier vaak bij voorbaat al wordt gezegd wanneer je een topic opent, en dat vind ik minder. Als mensen in andere topics ECHT gaan zoeken naar antwoorden op mijn vragen, dan zullen ze dit misschien wel vinden, maar ik vond het niet duidelijk genoeg, en daarom open ik een nieuw topic, want helemaal van mij is en waar ik de proffessionals vragen kan stellen die ik echt graag wil/moet weten..

Maar ik begrijp je ook wel hoor Dre en anderen! Ik hoop jullie mij ook! Ik vind dat je hier soms TE snel veroordeeld word tot "niet zoeken op zoekmachine", maar van de andere kant zie ik het ook wel zo: Hierdoor is het new-line forum erg schoon en staat er geen rommel op, en dat vind ik ook wel goud waard!

Grtz, Paul
cdj800-powerrr

Terug naar forum Reageer (zonder quote)