Forum > Newbie Forum

Wat kan ik met een crossover?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
4-1-2006 01:34
Hallo Forumleden,

Ik ben momenteel druk met het kopen van een geluidsset voor op de carnavalswagen. Ik heb dadelijk 4 bassboxen en 2 top-boxen. Deze koppel ik aan 2 versterker, heel misschien 3.

Nou zie ik (bijna) altijd in versterker-racken met 2 of meerdere versterkers een crossover zitten. Dat zo'n ding hoog en laag goed scheidt heb ik al gevonden maar ik vraag me af of ik er ook iets mee kan als ik mijn set compleet heb...

Zijn er crossovers voor 3 versterkers? Zijn crossovers echt een "must have" om goed geluid te krijgen?

Hoe sluit ik zo'n ding aan? Sluit ik mijn versterkers erop aan? En dan via crossover naar mengpaneel?

KORTOM: Wie-o-wie wil en kan me duidelijke, nuttige informatie en advies geven?
Alvast bedankt! happy :)

Groetjes,
Paul
cdj800-powerrr
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-1-2006 01:55
Ik denk eigenlijk dat je met een beetje zoeken er best makkelijk zelf uit had kunnen komen. Ga bijvoorbeeld eens rondkijken in de webshop, dan valt je waarschijnlijk al heel snel de Behringer CX-3400 op.

In deze omschrijving zie je een mooi lijstje waarin veel functies/specificaties staan. Staat er bij het eerste puntje meteen al een antwoord! shocked 8O "Professional high-precision stereo 2-way / 3-way / mono 4-way crossover" waarin het me duidelijk lijkt dat je met 3-weg stereo 3 versterkers in stereo kunt aansturen.

Verder is er met een klein beetje gezond verstand wel te bedenken dat je zo'n cross-over eigenlijk wel nodig hebt. Of dacht je dat een sub-woover het misschien ook wel leuk vond om even de rol van tweeter mee te spelen? Met andere woorden: speakers zijn gemaakt voor een bepaald bereik, en je moet ze dan ook alleen in dit bereik laten spelen. Doe je dit niet door middel van een passieve cross-over, dan doe je het wel met een actieve. Voor meer uitleg verwijs ik je graag naar de zoekmachine. sneaky :V

Voor het antwoord op je derde vraag; "Hoe sluit ik alles aan?" gaan we weer de shop in. Onderaan de productomschrijving is een heel leuk linkje te zien: "Download Handleiding" Volgens mij is die handleiding tamelijk duidelijk. happy :)

Moraal van dit verhaal: "Iets meer moeite doen in het vervolg?" shut up :X
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
4-1-2006 02:20
Om je dan maar niet naar de zoekfunctie te verwijzen hier een korte uitleg over een Crossover.

Zoals je zelf al aangeeft is een crossover een apparaat wat bij een bepaalde frequentie het geluid "in tweeen trekt" en vervolgens de lage tonen apart van de hoge tonen uitgeeft.

Je moet het je zo voorstellen, je cd speler geeft een volledig frequentiebereik uit. Dat is in de practijk ongeveer van 20Hz tot 20kHz. Deze geeft dat normaal via je mengpaneel uit naar je versterkers. Deze versterken dit signaal (in dit geval van 20Hz to 20kHz) en geven dit af naar je speakers. Echter zoals je zelf al aangeeft heb je bas boxen en top boxen. Deze zijn bedoeld om een bepaalde fequentie range weer te geven. Zo zal je basbox geen of nouwelijks hoge tonen kunnen weergeven en je top boxen nouwelijks bassen.
In sommige bas boxen zit hiervoor een passive crossover ingebouwd. Je sluit dan je basboxen rechtstreeks op je versterker aan, en op de box zit dan aan aansluiting voor je top box. Het filter in de basbox zorgt er dan voor dat de basbox enkel de lagetonen krijgt, en geeft de hoge tonen door aan de topbox. Maar nogmaals, dit heeft niet iedere bas box.
Een actieve crossover zoals (deze) doet hetzelfde, echter sluit je deze aan vóór je versterkers. Daarom heten deze crossovers ook active crossovers. Het voordeel is dat je geen verliezen in je filters hebt, en dat je precies de frequentie's kunt filteren die je speakers het beste kunnen verwerken. In de praktijk levert dit een beter en harder geluid op.
Een aktive crossover sluit je dus aan door de ingang van de crossover aan de uitgang van je mengtafel te knopen, en de uitgangen (2x laag, 2x hoog) naar de ingang van de versterkers te brengen.
De crossover frequentie (de frequentie waar de scheiding tussen de bas en het hoog worden gemaakt) is afhankelijk van de speakers die je wilt gaan gebruiken. Er zijn overigens ook crossovers die meer dan 2 verschillende signalen kunnen uitsturen (bv. laag, midden en hoge tonen).

Je kunt in pricipe net zo veel versterkers achter een active-crossover hangen als je zelf wilt. Je sluit dan de versterkers paralel aan elkaar aan. Dit houd in dat je de niet versterkte uitgang van je versterker aan de ingang van je volgende versterker knoopt. Hou er wel rekening mee dat als de eerste versterker alleen lage tonen krijgt, de tweede versterker ook alleen lage tonen krijgt.

Hopelijk kan je hier wat mee!

Grtz Joep
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
4-1-2006 08:46
Edit Mod: Gemoved naar newbie-forum. Tip aan de OP: doe eens wat zoek- en leeswerk!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
6-1-2006 00:55

joepvandemortel schreef:

Om je dan maar niet naar de zoekfunctie te verwijzen hier een korte uitleg over een Crossover.

Zoals je zelf al aangeeft is een crossover een apparaat wat bij een bepaalde frequentie het geluid "in tweeen trekt" en vervolgens de lage tonen apart van de hoge tonen uitgeeft.

Je moet het je zo voorstellen, je cd speler geeft een volledig frequentiebereik uit. Dat is in de practijk ongeveer van 20Hz tot 20kHz. Deze geeft dat normaal via je mengpaneel uit naar je versterkers. Deze versterken dit signaal (in dit geval van 20Hz to 20kHz) en geven dit af naar je speakers. Echter zoals je zelf al aangeeft heb je bas boxen en top boxen. Deze zijn bedoeld om een bepaalde fequentie range weer te geven. Zo zal je basbox geen of nouwelijks hoge tonen kunnen weergeven en je top boxen nouwelijks bassen.
In sommige bas boxen zit hiervoor een passive crossover ingebouwd. Je sluit dan je basboxen rechtstreeks op je versterker aan, en op de box zit dan aan aansluiting voor je top box. Het filter in de basbox zorgt er dan voor dat de basbox enkel de lagetonen krijgt, en geeft de hoge tonen door aan de topbox. Maar nogmaals, dit heeft niet iedere bas box.
Een actieve crossover zoals (deze) doet hetzelfde, echter sluit je deze aan vóór je versterkers. Daarom heten deze crossovers ook active crossovers. Het voordeel is dat je geen verliezen in je filters hebt, en dat je precies de frequentie's kunt filteren die je speakers het beste kunnen verwerken. In de praktijk levert dit een beter en harder geluid op.
Een aktive crossover sluit je dus aan door de ingang van de crossover aan de uitgang van je mengtafel te knopen, en de uitgangen (2x laag, 2x hoog) naar de ingang van de versterkers te brengen.
De crossover frequentie (de frequentie waar de scheiding tussen de bas en het hoog worden gemaakt) is afhankelijk van de speakers die je wilt gaan gebruiken. Er zijn overigens ook crossovers die meer dan 2 verschillende signalen kunnen uitsturen (bv. laag, midden en hoge tonen).

Je kunt in pricipe net zo veel versterkers achter een active-crossover hangen als je zelf wilt. Je sluit dan de versterkers paralel aan elkaar aan. Dit houd in dat je de niet versterkte uitgang van je versterker aan de ingang van je volgende versterker knoopt. Hou er wel rekening mee dat als de eerste versterker alleen lage tonen krijgt, de tweede versterker ook alleen lage tonen krijgt.

Hopelijk kan je hier wat mee!

Grtz Joep
Ik kan hier zeker wat mee! Thnx voor de uitgebreide uitleg man! THNX AGAIN :D
cdj800-powerrr
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
6-1-2006 00:56

René Eppink schreef:

Ga bijvoorbeeld eens rondkijken in de webshop, dan valt je waarschijnlijk al heel snel de Behringer CX-3400 op.
Nope... die valt me totaal niet op aangezien ik in mn bericht al duidelijk maak dat dat ik totaal niets van cross-overs weet!

Mzzl...
cdj800-powerrr
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
6-1-2006 01:53
Als je zoekt op crossover (de manier waarop het ook in je topictitel staat) staat ie al wel op de 2e pagina. Maar misschien was het inderdaad een beetje onlogisch van mij om te dneken dat je dit dingetje wel zou kennen.

Hoop in ieder geval dat je nog wel wat met mijn post hebt gekund (hoe het aan te sluiten enzo), ondanks de licht kritische ondertoon (die idd wel beetje onterecht was ashamed :$ )
DjdimiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2004
Laatste: 22-4-2014
Berichten: 209
6-1-2006 17:40
Dus als ik het goed begrijp kan ik bijv. 2 versterkers gebruiken voor hoge tonen, en 2 versterkers voor lage tonen? Of zit het nog net anders in mekaar?

Ik zal iig. nog wel zoeken want dit vind ik interesant.
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 230
6-1-2006 17:58
5 versterkers voor t laag en 5 voor hoog kan ook, zolang het er maar minimaal 1 is razz :p

Voor goede bassweergave is actief filteren vaak beter.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
7-1-2006 19:29
Beste OP-er,

Je hebt dus een EQ(Equalizer) nodig die tevens een SUB-OUT heeft. Behringer heeft deze in diverse banden

Vanaf je mengtafel ga je met signaal XLR eerst naar de EQ toe, Links input/Rechts input.(aan de achterkant dus,he..)

Ook zie je daar een "SUB OUT" met een regelaartje wat wij een potmeter noemen waarmee je de kantel frquentie van de "SUB OUT" kan bepalen (0 - 300Hz).
Deze output is bedoeld om je sublaagkasten aan te sturen, dus alleen LAAAAAAAAGG!
Hoeveel versterkers je kan aansturen hangt af van de soort XLR kabels en mogelijkheden van je versterkers (input/output doorgelust intern?)

Tevens zie je Links output/Rechts output, deze zijn bedoeld voor je topkasten.
Ook hier geldt, afhankelijk van je XLR kabels en versterker mogelijkheden kan je vele, vele,vele versterkers aansturen.

PS. Je topkasten zullen wel voorzien moeten zijn van een zogenaamde "passief filter" anders zal je toch een 3 weg aktief filter nodig hebben met de bij behorende versterkers en kabels.

Je moet dus geen 3 weg aktief filter hebben maar een goede EQ waar een sub out op zit sneaky :V .

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)