Forum > Geluid

Geluid te hard op kamer, hoe kan ik dat dempen?

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
1-4-2003 22:59
Wat hessaklok ook al gezegd heeft: spaar een halfjaar je geld op en koop een massieve eikenhouten deur. Kieren afdichten met strips en een zo dik mogelijk laag schuim met een zo laag mogelijke dichtheid aan de binnenkant van de deur plakken. Niet vastlijmen, dat is zonde van de deur.

Maar om nu wat naar de wat meer practische tips over te stappen: het kan wel eens helpen je boxen NIET op de deur te richten happy :) Ik weet niet hoe de indeling van je kamer is maar als je op een of andere manier iets tussen de deur en de speakers kan zetten, bijvoorbeeld een kast, helpt het ook al veel. Ook is het mischien handig om met een toongenerator (zijn gewoon te downloaden) de resonantiefrequentie van je deur te bepalen, en deze frequentie zoveel mogelijk uit-EQ'en. Als er iets erger is dan lawaai wat langs de kieren van een deur gaat, is het wel een resonerende deur. Laten de baspoorten van mijn boxen nou net getuned zijn op die frequentie (puur toeval hoor) oei oei oei laugh :D
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
2-4-2003 00:10
ik neem aan dat je kamer op de eerste of tweede etage is (bij een flat wens ik je veel sterkte happy :) ).

ik woon wel in een flat een mijn onderburen hadden erg veel last van "muziek", dit kwam door de lage toon. ik heb nu spikes, deze werken super voor dat soort problemen. (minder oppervlakte op de vloer)

voor alle andere tonen, is er maar 1 oplossing: alle wanden volhangen met geluiddempend materiaal (een soort studio).

andere tip: hoofdtelefoon zachter zetten.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TwatboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 30-9-2003
Berichten: 5
2-4-2003 09:57
Ik denk niet dat ik ff een nieuwe deur ga inbouwen maar toch bedankt.
Ik zal idd maar eens proberen mijn speaker set zo te draaien dat ie minder naar de deur blaast.

Bedankt voor de hulp!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-4-2003 10:37
Baskasten kun je ontkoppelen van de vloer (halve tennisballen werken prima). Hiermee verlaag je het contactgeluid.

Verder is het aan te raden de speakers vlak voor je snufferd te zetten.

En als laatste zet je het gewoon ZACHTER.

Eierdoosjes werken voor geen meter (dempingsmateriaal heeft pas nut als de dikte t.o.v. de te dempen freq. een beetje in verhouding is (dus 10cm dik schuim zal 100Hz voor geen meter dempen). Eierrekjes kunnen de acoustiek IETS verbeteren maar hebben GEEN nut qua isolatie (het enige dat daarvoor goed werkt zijn zwevende muren (en die zijn niet te betalen)).

Hoe professioneler de DJ, hoe zachter z'n koptelefoon en z'n monitor staat!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-4-2003 00:54
Reeds eerder gepost, maar moeilijk te vinden voor niet ervaren forumzoekers:

Een truukje wil ik je niet onthouden, als de buren erg klagen
Neem 2 koptelefoons.
Een lichte dunne (zo een die vroeger wel bij walkmans geleverd werd) die onder je zware kan.
De lichte sluit je aan op je mixer, en de zwaren sluit je aan op de koptelefoon uitgang van je hi fi verterker.
De zware simuleerd dus je boxen en met de lichte zet je de boel scherp enzo.
ff wenne, maar een prima oplossing als je tot in de nachtelijke uren wilt doorgaan op je zolder
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-4-2003 09:41

Dré schreef:

Eierdoosjes werken voor geen meter
Plus dat je maandenlang iedere dag minstens 4 eieren moet eten om genoeg doosjes te krijgen... laugh :D
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)