Forum > Licht

Overstappen naar LED Parren

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
6-11-2005 19:06
Dan moet je toch al snel met meerdere dmx lijntjes gaan werken he wink ;).
Zonder gekheid, met 3 parren heb ik het al eens geprobeerd, werkt best goed. Een kennis heeft het ook al eens op een schoolfeest toegepast, gewoon 3x par 64 naar onder laten schijnen, het nadeel is alleen dat je de bundels ergens op moet richten om een mooie mix te krijgen.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-11-2005 08:06
Wij hebben onlangs wat proefjes gedaan met een Thomas PixelBrick, Pixelpar 90L en wat Pixellines. Dit gecombineerd met Mac300, Mac250 en wat PAR64 500W MFL.

De Pixelbrick met 22 RGBA LEDs en 6 graden lens haalde dezelfde opbrengst als een Mac300 in de dikke kleuren range. De lichte kleuren liep hij er dicht tegen aan. Met een PAR was het niet echt te vergelijken.

Met de PixelPar 90L waren er onder de maccen en de PAR alleen maar verliezers. Met 90 RGB LEDs en een 25 graden lens gaf deze meer output dan maccen en de par.

Ik denk alleen dat als zowel de PixelBrick als de PixelPar geen Luxeon LEDs hadden gehad en alleen maar 5mm LEDs de maccen en PAR64 er lachend overheen waren gegaan. Dit was nameijk al goed te zien in het verschil tussen de PixelLine 1044 en PixelLine 100ec.
Waarvan de 1044 is opgebouwd uit 1044 5mm RGB LEDs en de 110ec uit 110 RGBA LEDs.

Naar mijn idee willen te veel mensen nu mee lopen in de hype van LED en kiezen daarvoor al snel voor de low budget oplossingen. Met als risico dat ze al snel bedrogen uitkomen omdat ze niet het effect kunnen behalen wat ze voor ogen hebben of hadden. Of wat nu aan de hand is met die LED tubes.. iedereen kent die 32 standaard programma's wel die in de controller zitten...
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
7-11-2005 10:55
De zaal is een metertje of 4 hoog, hiervan moet dan nog de truss en de parren vanaf.
Dus laten we zeggen dat er 3,5 meter overblijft. Dan heb je nog de mensen in de zaal staan (laten we zeggen 2 meter) dan heb je dus 1,5 meter over voor je bundeltje licht wat uit de par komt.

En dan hebben we nog sommige plekken die worden uitgelicht met parren bij de verschillende thema's.
Maar hierbij is de lichtsterkte nooit een probleem omdat een normale par ook altijd maar op een procent of 25 tot 40 staat.

Dus om dan te kiezen voor de pixel RGB parretje lijkt me niet echt gunstig voor de financiele kant van het verhaal.
Het is niet zo dat bij ons de parren worden gebruikt voor lichtbundels te krijgen van een meter of 5. Het is gewoon om de zaal te vullen met kleuren.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-11-2005 13:51
Aan de ene kant heb je wel gelijk. Zeker wat betreft het financiele plaatjes. Maar wat betreft de lichtopbrengst is het net als met geluid, je kunt beter te veel dan te weinig hebben. Kom je dan op een andere klus te kort, dan kun je bij een lage output niets meer. Terwijl je met een hoge output altijd kan dimmen.
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
7-11-2005 14:09

DeMennooos schreef:

Kom je dan op een andere klus te kort, dan kun je bij een lage output niets meer. Terwijl je met een hoge output altijd kan dimmen.
Het gaat om een vaste installatie in een discotheek dus helaas niet op klus met de parren laugh :D
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-11-2005 14:54
Sorry heb daar in je originele post overheen gelezen ashamed :$
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
7-11-2005 16:28
ik weet niet... maar wanneer je een 3 kleurensysteem hebt met bijvoorbeeld 100 rode, 100 groene en 100 blauwe leds dan kan zijn dat wanneer je bijvoorbeeld alleen rood wilt dat die kleur veel minder lux heeft dan dat alle leds aan staan.

het is misschien wel leuk voor licht bij een drive-in. maar voor evenementen is hij niet echt geschikt. of je moet echt hele dure Led systemen nemen.
FreakyDJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2005
Laatste: 2-10-2008
Berichten: 40
7-11-2005 16:29
Het lijkt mij niks om met led parren te werken de lichtopbrengst lijkt me te weinig en in combinatie met rook al helemaal. Maar dat is mijn mening ik werkt liever met parren en een Flashpaneeltje. <---- Voor als ik niks te doen heb tijdens et draaien xD
God is a DJ, Life is a Dancefloor, Love is the Rhythm, And you are the Music.
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
7-11-2005 19:18

night06 schreef:

ik weet niet... maar wanneer je een 3 kleurensysteem hebt met bijvoorbeeld 100 rode, 100 groene en 100 blauwe leds dan kan zijn dat wanneer je bijvoorbeeld alleen rood wilt dat die kleur veel minder lux heeft dan dat alle leds aan staan.

het is misschien wel leuk voor licht bij een drive-in. maar voor evenementen is hij niet echt geschikt. of je moet echt hele dure Led systemen nemen.
Dit heb je bij conventionele parren ook. Als je een par hebt met een rood filter ervoor dan komt hier minder licht uit dan als je een par hebt met geen filter (wit dus)
Bij led parren krijg je dit dus inderdaad terug doordat als alleen rood aanstaat er maar 100 leds branden.
Wil je wit krijgen bij led parren dan staat de drie RGB kleuren voluit aan. Dan heb je dus 300 leds aanstaan.
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
14-12-2005 12:22
[Ik post het maar even hier, maar het zou ook in een apart topic kunnen.]

Een collega van mij heeft voor zijn band 8 ledparren in zijn bezit. Een showtec-model, met vier DMX-kanalen.

Hij zoekt hiervoor een geschikte stuurtafel. De bedoeling is dat hij de lampjes kan laten knipperen en van kleur kan laten veranderen middels een automatisch programma. Hij speelt namelijk zelf de drums, dus een lichtpik is er niet.

De verwachting is op dit moment NIET dat er nog conventionele parren of intelligent licht bijkomen.

Nou heb ik zelf niet erg veel ervaring met het licht - dat wil zeggen, ik kan overweg met een dj-mingle, maar daar bestuur ik alleen conventionele parren en switchpacks mee.

Ik vermoed dat ik mijn collega een tafel zou moeten adviseren die eigenlijk bedoeld is voor intelligent licht, zoals bijvoorbeeld een scanmaster. Wie kan wat suggesties doen?

Oja, het budget ligt ruwweg tussen de 100 en de 500 euro.
Het moet wel leuk blijven...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)