Forum > Geluid

Einde aan de Db Schaal ?

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
20-7-2005 11:34
Waarom zet je dat ding dan zo hard en zo dicht bij je oor? Da's toch nergens voor nodig, zeker thuis niet?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
20-7-2005 11:44
addicted to bass
het is zo moeilijk voor mij om stiller te draaien :-) maarja, zal wel moeten nu!
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
20-7-2005 12:07

DJ_SCARAViLii schreef:

hmz, begin de laatste tijd toch beetje problemen te ondervinden... ben nu 18 jaar :-s
monitor thuis staat gemiddeld op 1.5 m van men linker oor af, en deze kan een +- 118 db produceren op maximale belasting. soms wanneer ik luid geluid waarneem, begint het ineens dof te klinken in mijn linkeroor...
Als eerste als ik achter de FOH sta, dan probeer ik rond de 100 dB(A) te blijven. Dit lijkt weinig, maar ik kan nog voldoende basdruk produceren. Bij 2 hardrock nummers laat ik het wel eens boven de 120 dB(A) uitkomen, maar dan zitten mijn oren ook dicht. Binnenkort laat ik me speciale gehoorbescherming aanmeten die automatich vanaf 80 dB begint in te grijpen. Dit beschermt het gehoor, maar je hoort ook beter wanneer de geluidsset over de rooie begint te gaan. Het leuke is ook nog dat je normaal met elkaar kunt praten.

Ik weet niet welk merk en type monitorbox je gebruikt, maar als een box een belabberde frequentiegrafiek heeft, slaat met weinig vermogen het gehoor al dicht.

Kenmerk van een goed geluid voor mij is dat mijn autoradio na afloop van de voorstelling nog net zo goed klinkt :)

TCMC
TCMCVIP Lid
20-7-2005 12:12

Tom schreef:

Hallo zeg,
alles boven de 120Db treed meteen onherstelbare bijvende gehoorsbeschadiging op.

Alles boven de 90 Db kan al schade toebrengen aan het gehoor.
En tot hoe hard kan je horen?
Ik heb eerder in mijn hoofd (vaak gelezen) dat je vanaf 130 dB(A) blijvende gehoorschade oploopt. Tot 115 dB(A) hoor ik nog alles goed, maar daarna begint het voor mij een brei te gaan worden. Ik ben zelf iemand die niet graag hard draait (op uitzonderingen na dan) maar wel van een lekker geluid houdt. Dit betekent dat je alles van de muziek duidelijk hoort, ook duidelijk voelbare basdruk, en dat je met elkaar nog kan praten.

TCMC
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
20-7-2005 13:00
Het is niet enkel het aantal dB's die de grens aangeven maar het aantal dB's in combinatie met de tijdsduur. Daar zit overigens ook een vast verband tussen. Ik meen me te herrinneren dat elke 10 dB de tijd halveert waarin geluisterd kan worden zonder blijvende gehoorschade (al zou dat getal ook best wel eens lager kunnen zijn). Bij hoge dB-niveau's is de tijdsduur simpelweg heel kort geworden.

Daarnaast wordt het mede bepaald door de frequentie, hoe lager de frequentie hoe hoger het niveau mag zijn. Denk maar eens aan twee kleine budgettopkastjes die nog geen eens 120 dB(A) halen en toch al gehoorschade opleveren.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
CalipsoStandaard Lid
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 6-10-2024
20-7-2005 13:13
het is ook hoe hoger de toon hoe hoger de db's weer mogen worden.

Dit komt omdat het menselijk oor gevoelig is voor de middentonen (zeg maar 700 hz tot 1000 hz)
daar mag de dB waarde niet te hoog zijn.

Hiervoor hebben ze de dB(a) schaal in eht leven geroepen. deze is aangepast aan de gevoeligheid van het oor. En word ook vaak op meters toegepast. Zo kun je meteen zien of een geluid schadelijk is of niet.
wat een onzin in dit vak
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
20-7-2005 14:35

TCMC schreef:

Ik heb eerder in mijn hoofd (vaak gelezen) dat je vanaf 130 dB(A) blijvende gehoorschade oploopt.
We hebben het bij 130 Db over de pijngrens.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
20-7-2005 21:25
Geplukt van een website,
De nieuwe norm in de "Arbo-wet" bepaald dat werkgevers bij een geluidsdruk van 80 dB verplicht worden gesteld om gehoorbescherming aan te bieden.
Geluiden van 95dB of meer kunnen al na een kwartier een blijvende gehoorbeschadiging veroorzaken!
Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
20-7-2005 23:10

Rademakers schreef:

Daarnaast wordt het mede bepaald door de frequentie, hoe lager de frequentie hoe hoger het niveau mag zijn. Denk maar eens aan twee kleine budgettopkastjes die nog geen eens 120 dB(A) halen en toch al gehoorschade opleveren.

Mvg Johan
Wat jij dus aangeeft is het geluid uitgedrukt in Phon, en dat lijkt veel op dB(A), echter dB(A) is een vast filter terwijl Phon min of meer dynamisch is. Je kunt dus gerust de lage tonen flink opschroeven. Ook het tophoog rond de 15 KHz kun je een beetje opschroeven, echter het gebied tussen 2 - 6 KHz, daar is het menselijk gehoor het meest gevoelig voor. Zie ook de Flechter Munson curves.

TCMC
FrisbeeStandaard Lid
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
21-7-2005 12:37

kvm schreef:

Geplukt van een website,
De nieuwe norm in de "Arbo-wet" bepaald dat werkgevers bij een geluidsdruk van 80 dB verplicht worden gesteld om gehoorbescherming aan te bieden.
Geluiden van 95dB of meer kunnen al na een kwartier een blijvende gehoorbeschadiging veroorzaken!
Martin.
Het geluid van een kettingzaak oid is anders dan muziek en richt veel sneller schade aan wink ;)

Lastig uit te leggen, maar ik stel me muziek voor als een sinus achtige golf die de trilhaartjes in je oor lekker laat golven. Een kettingzaag staat continu op je oor in te hakken zegmaar.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)