Forum > Geluid

Beste subwoofer onder de €350,-???

(134 reacties. Pagina 2 van 14)
Moderator(s): Dré
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
8-7-2005 17:36

TCMC schreef:

Later zie je ze ook bij goedkopere Hifi speakers, al schieten mij geen merken te binnen.
TCMC
Jamo gebruikte in de jaren '80 veel foamranden in hun speakers, inmiddels hebben velen van die kastjes dus geen foamrand meer.
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-7-2005 19:24
Whahaha ik heb nog 4 jamo speaker kasten hier staan uit de jaren 80 idd en idd die foam rand is een plakkerig zwarte subsantie geworden. Voor de rest is alles oke. Maar Jamo was en is niet goedkoop. De speakers die ik hier heb staan zijn de jamo power 350 en jamo 120 dacht ik zo uit mijn hoofd. (heb nu geen zin om naar zolder te gaan en te gaan kijken)

m.v.g.

misterBoem
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
8-7-2005 20:48
Ik weet nog wel dat ik 2 aardig op leeftijd bose boxen kreeg van mijn buurman, de foamranden waren aan het vergaan en daarom deed hij ze weg.

Ik heb er nog best lang plezier van gehad maar zodra ik hem wat harder zette en de conus meer in beweging kwam ging de rand scheuren en vielen er zelfs stukjes af.

Deze boxen waren ong. 20jaar.
Soms..
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
9-7-2005 10:28
Ook B&W heeft vroeger foam randen toegepast in de goedkopere series. En da's toch een heel gerenomeerd merk met high-end speakers in het program van enkele tienduizenden euro's. Zo zullen er nog wel meer zijn (geweest).

Echter voor zover ik weet gebruiken alle luidsprekerfabrikanten in het serieuze hifi-segment (Scanspeak, Dynaudio, Seas etc.) rubber als rolrand. De kwaliteit is veel constanter EN nauwkeuriger zowel bij productie als bij gebruik. Dat kan een mini-randje zijn maar ook een forse en stugge ophanging zoals bij de Ciare 12.00 uit de punisher.
Afgezien gewoonte en bestaande productieprocessen lijkt mij er weinig op tegen om meer PA-speakers te voorzien van een rubber rolrand in plaats van de linnen en aanverwante ophangingen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-7-2005 10:58
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 9-7-2005 13:02

TCMC schreef:

Foamranden / soepele ophanging zijn not done bij PA luidsprekers.
Wellicht...

Alleen is de reden dan puur marketing en niet omdat foam (of rubber) beter of slechter zou zijn dan linnen.

Er zijn ook mensen die denken dat een speaker met een foam (of rubber) surround automatisch een soepel opgehangen driver is. Da's een behoorlijk foute aanname. De bulk van de compliantie wordt namelijk GELUKKIG bepaald door de spider. En als je daar ook maar een beetje over nadenkt snap je ook DIRECT waarom! Bedenk je eens wat de krachten op de conus zouden zijn als de bulk van de compliantie bepaald zou worden door de surround... Totale ramp en nachtmerrie.

De surround heeft maar een paar functies:

1. Zorgen dat de conus kan bewegen.
2. Zorgen dat er een minimale lek is naar buiten.
3. Zorgen dat de conus mooi gecentreerd blijft.

Dat bij het uitvoeren van deze taak de surround zelf ook een compliantie heeft is een gevolg MAAR dus NIET een doel!

PS: Foam werd/wordt gebruikt omdat het goedkoop was/is, niet vanwege welke andere reden dan ook (ten opzichte van rubber). Natuurlijk werd/wordt het anders gemarket (maar da's dan een pittige partij jokken...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-7-2005 12:53

Dré schreef:

Dat bij het uivoeren van deze taak de surround zelf ook een compliantie heeft is een gevolg MAAR dus NIET een doel!
EV heeft lijm voor de surround, dat maakt de surround stuger. Een lapmiddel voor "uitgelubberde" speakers.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-7-2005 13:01
De coating die gebruikt wordt op linnen surrounds heeft bij mijn weten maar één doel: Het linnen luchtdicht maken. Weet je zeker dat er niet per ongeluk een verkeerd doel aan dit flesje geknoopt is (wellicht doordat iemand ooit een keer een interpretatie opschreef in plaats van een feit)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-7-2005 15:31
Goed mogelijk, maar het is mij bij het bestellen van een recone van EV met de bijbehorende lijm e.d. door de TD van Iemke Roos ooit bijverteld.

Lijm is op een vrijwel nieuwe Celestion speaker (in een Trace Elliot bascombo) uitgeprobeerd, en het "flapperen" was stukken minder.
De lijm heeft het uiterlijk van houtlijm. (wit, en droogt transparant op)

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-7-2005 15:37
Zelfde potje wordt ook geleverd bij veel recones (aangezien de linnen surround eerst aan de basket gelijmd moet worden en pas dan luchtdicht gemaakt mag worden om zo de beste hechting te geven).

Ben bang dat iemand van Iemke Roos er z'n eigen interpretatiesausje overheen heeft gegoten ;-)

Coating hoeft in principe nooit opnieuw opgebracht te worden (blijft soepel) maar ik kan me voorstellen dat in extreme (bijvoorbeeld vochtige) omstandigheden de coating toch na een aantal jaren weer zou kunnen gaan lekken (en een lek in een kast is nooit goed voor de performance van zo'n kast ;-)

Toevoegen van extra coating op een nieuwe driver (zeker in stevige hoeveelheden) verhoogt de bewegende massa van de driver en heeft dus een directe invloed op de T/S parameters van de driver. Of ook de compliantie zal veranderen zul je echter echt moeten meten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-7-2005 20:50
Ik heb is rond zitten kijken, en heb bij mij in de buurt iemand gevonden met een DAP AX-18b.

Ik stond echt even te kijken of die windhoos echt uit die speaker kwam.
Hij ziet er ook heel goed uit, klinkt ook goed, alleen er is een probleem:

Dit ding is niet te tillen!!! Hoe krijg je die een trap op?! Niet lijkt mij?

Hoe vervoeren jullie deze enorme bak?! Hoe til je hem op?!

(btw, ik heb is even zitten meten, en hij is 10cm groter dan onze wasmachine... Toch iets groter dan ik dacht... , maar wel mooi!)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)