Forum > Licht

kabelboom voor in truss

(44 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
28-4-2005 14:13
Ik gebruik power/signal comicable regelmatig (icm actieve ludsrpekers dan wel) en ben er behoorlijk over te spreken. Het raakt door de spinnen bij slordig gebruik wel iets sneller in de war en is ook behoorlijk dik.

Doorlussen van power met zoiets in een lichtinstallatie wordt echter al snel krap, het "power" deel is (zo te zien) niet dikker als 3 x 0.75, zeg 1 kW max.
Om het veel toe te passen zou men dus een soort DMX-splitter/power verdeel `combibox' moeten gebruiken en stervormig verdelen. Ook is het jammer dat er bij mijn weten geen compacte en kosteneffectieve bijpassende 6p stekerverbinding is.

PowerCon in/out om door te lussen op ieder effect lijkt me wel handig, en is ook degelijker dan de gebruikenlijke euroverbindingen. Let wel op eventuele netfilters en/of zekeringhouders in de euro's. Powercon valt alleen misschien wel wat meer op als een zwarte Eurosteker ?

Heb zelf weinig ervaring met mobiele installaties, maar het lijkt me dat je met een combinatie van dit soort `handigheden' wel een eind moet komen. Vier niet te grote scan's doorgelust over powercons en combicabe moet kunnen.
Vaste kabelbomen lijken me niet handig - maar het samenstellen van dat soort dingen gaat ook wel aardig net met groot en stevig krimpkous, is alleen niet goedkoop.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
28-4-2005 17:52
er zijn van merten speciale rubbere contra stekkers met de mogelijkheid voor 3x schuko, dus met enkele van deze en wat goede stekkers kom je een eind. Ook zijn er kunstof contacdozen met daarin de mogelijkheid voor 3x schuko. Deze kun je rijgen, dwz in en uit met een snoer. Het kost wat maar dan heb je wel wat veiligs en volgens de regels.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
28-4-2005 18:27
Het moet zowiezo veilig en volgens de regels, anders dan maar wat minder mooi..
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
28-4-2005 18:52
Er bestaan ook 'euro-split'-kabels, worden o.a. gebruikt voor PC's: 1e naar de kast, 2e naar de monitor.(en de steker uiteraard in contactdoos....)
Helaas zijn dat meestal dunne dingen, waar wij geen licht ofzo op moeten hangen.
Voor geluid zou het wel kunnen: actieve sub & top tegelijk.

Een goede oplossing lijkt me wel de zelfgemaakte doos (of hoe je het ook noemen wilt) met het aantal gewenste aanluitingen.
Heb dit wel vaker gezien, en werkt inderdaad een stuk sneller.

Hou me aanbevolen voor de beste tip!!
Alles komt goed....
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
28-4-2005 21:46
In het weekend ook maar eens beginnen met een zelfbouw project trussbekabeling. Plan en uitwerking zal ik wel laten zien.
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-4-2005 22:11
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 28-4-2005 22:19
Geen T splitter of eurostekker verloop.
Wat te doen als er 1 kabel defect is?

Gewoon in de driehoek b.v. een vast 4 weg stopcontact plaatsen, en de stekkers er altijd in laten zitten.

De Band werkt ook op deze manier, hier hebben "de lampen" altijd een vaste plek op de truss. Zowel de dmx kabels als de stroomkabel zitten altijd vast aan de truss met kabelbandjes.(2 delen truss 2.50m in het midden van de truss wordt de spanning en DMX doorverbonden)
Setje staat supersnel.

Even nog een [EDIT]
Met de losse pa verhuur en disco zit ik ook te klooien met losse kabels maar dat heeft te maken met welke lengte truss gebruiken en welke verlichting erin plaatsen?
Per stuk (10 stuks) moet je een 230v-kabel en een dmx-kabeltje zoeken (ook nog uit 2 verschillende cases),
Daar heb ik geen last van zowel de 230V kabels en de DMX kabels zitten in 1 case uitsluitend voor alle verlichting.

Martin.
kvm entertainment
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
28-4-2005 22:13
Hmmm, interessant dit. Bij ons staat het geluid binnen 10 minuten in een 'normale' zaal. De rest van het uur ben je licht aan het inhangen en aansluiten, bij grotere klussen nog flink langer.

Waar ik wel eens aan heb gedacht is werken met aluminium profiel (iets als een T-balk) waar om de zeg 10 cm een schuko-contactdoos zit en xlr. Met vier van deze balken kun je flink wat truss van spanning en dmx voorzien waarbij elk apparaat via relatief korte kabeltjes snel ingeprikt kan worden. Is flexibel, je kunt de balken onderling snel doorverbinden of werken met meerdere groepen in je truss. Staat netjes maar zal niet echt goedkoop zijn.

Daarnaast zit je met het probleem van het doorverbinden van de dmx. Of het is per apparaat: balk -> dmx in - dmx out -> balk (of direct doorverbinden als je een uitgang niet gebruikt) of je gebruikt alleen dmx in per elk apparaat met elke keer een terminator.

Iemand hier ideeën over?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-4-2005 22:30
of je gebruikt alleen dmx in per elk apparaat met elke keer een terminator.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je maximaal 2 terminators in je DMX lijn mag hebben.

Heb overigens wel menigeen gesproken (waaronder licht verhuurbedrijven) die geen terminator gebruiken.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
29-4-2005 10:36

kvm schreef:

of je gebruikt alleen dmx in per elk apparaat met elke keer een terminator.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je maximaal 2 terminators in je DMX lijn mag hebben.
Yep. Aan het begin van de lijn en aan het einde van de lijn ;-)

Het begin van de lijn is vrijwel altijd de tafel zelf (en die heeft dus een ingebouwde terminator). Bij sommige tafels bestaat echter de optie om de terminator uit te zetten zodat je 2 kanten opkan als je de tafel uit komt (de tafel zit dan immers niet meer aan het begin van de bus maar ergens in het midden). In DAT geval zul je, net als normaal, alle OPEN uiteinden moeten afsluiten.
Heb overigens wel menigeen gesproken (waaronder licht verhuurbedrijven) die geen terminator gebruiken.
Ik ken zat bouwvakkers die geen helm dragen tenzij de opzichter langskomt. Ook hun reactie is een "zeur niet joh, het werkt toch".

Ach...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-4-2005 11:55
In 99 van de 100 gevallen werkt het ook prima zonder terminator, zeker op niet al te lange lijnen.

Maar als we het omdraaien: wat is de moeite om even een terminator in het laatste apparaat te steken? En als dat nou eens in 1 op de 100 gevallen een vervelende storing halverwege de avond voorkomt als je niet meer bij je truss kan?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)