Forum > Algemeen Forum

Maten CEE stekker

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-4-2005 17:51
Je moet je inderdaad eerst even registreren.

Het verschil tussen de blauwe 3-polige en de rode 5-polige is dat de blauwe enkelfase is (3 pinnen: fase, nul en aarde) en de rode driefasen krachtstroom (pinnen: fase 1, fase 2, fase 3, nul en aarde).

Je zou ook Powercon kunnen overwegen. De chassisdelen daarvan zijn veel compacter en passen in een standaard D-formaat gat van bijvoorbeeld een aansluitpaneel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
13-4-2005 17:59

Victor schreef:

Je moet je inderdaad eerst even registreren.

Het verschil tussen de blauwe 3-polige en de rode 5-polige is dat de blauwe enkelfase is (3 pinnen: fase, nul en aarde) en de rode driefasen krachtstroom (pinnen: fase 1, fase 2, fase 3, nul en aarde).

Je zou ook Powercon kunnen overwegen. De chassisdelen daarvan zijn veel compacter en passen in een standaard D-formaat gat van bijvoorbeeld een aansluitpaneel.
Oké bedankt, maar ik denk dan dat het toch de blauwe stekker word, omdat er toch aan de andere kant een schuko komt en er is dus van krachtstroom weinig sprake eigenlijk.

Powercon durf ik eigenlijk niet aan want er gaat misschien constant iets van 15 Ampere doorheen en ik heb verhalen gehoord van doorfikkende powercons... Daarnaast ziet een grote blauwe stekker er natuurlijk wel veel stoerder uit wink ;)
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
13-4-2005 18:12
je klonk nou niet bepaald alsof je uberhaupt wist hoe het hele verhaal met het ampere gedoe zit...?

zelf nooit van fikkende powercons gehoord, en kan me ook niet voorstellen dat die dingen tot 16a in de fik vliegen
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
13-4-2005 18:19
Powercon mag volgens mij (pin me er even niet op vast) zelfs 20A hebben. Dus 16A is helemaal geen probleem.

En doorfikkende powercons....sneaky :V Prima als je liever een grote stekker hebt, maar kom dat niet met dit soort broodje-aap-verhalen aanzetten om je keuze te onderbouwen.

[edit]
Net even gecheckt, en inderdaad powercon mag 20A hebben. Een gewone shucko stekker "maar" 16A.
Dance the night away!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
13-4-2005 18:24
Powercon gaat rooksignalen geven bij een ampere of 40-50. Daaronder wordt het alleen warm, dus die lullige 16 die er doorheen gaat moet geen probleem zijn.

'Getest' door een HF strobo te lang aan te laten staan. Probeer dit dan ook niet thuis in de keuken.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
13-4-2005 18:27
Ja, elke stekker gaat roken als je het ampèrage maar hoog genoeg op laat lopen. Gebruik je een stekker gewoon binnen de normen, dan kan en mag er geen sprake van rook o.i.d. zijn.
Dance the night away!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-4-2005 18:33
duidelijk is in elk geval wel dat de op er de ballen verstand van heeft,
en eigelijk min of meer op een regelrechte dodelijke ervaring af stevend......

Beste op, lees je eens goed in, met betrekking tot stroom, stopkontakten, krachtstroon, shuco's enzovoorts.
Gebruik de zoekmachine!

Over dit alles is al een hoop geschreven op ons forum, en evenveel gewaarschuwd dat dit geen zaak is voor doe het zelvers die denken dat ze weten hoe het moet.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-4-2005 20:06

Victor schreef:

De vraag is beantwoord door Joep. Waarmee niet gezegd is dat de chassisdelen van andere merken precies even groot zijn.
Klopt. Vaak passen ze wel in dezelfde gaten en hebben ze dezelfde schroefgatafstand MAAR kleine verschillen in afmetingen van met name de flens komen tussen merken onderling wel eens voor.

Ik heb meestal PCE op voorraad.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
14-4-2005 11:16

Tom schreef:

duidelijk is in elk geval wel dat de op er de ballen verstand van heeft,
en eigelijk min of meer op een regelrechte dodelijke ervaring af stevend......
Sorry maar ik vind dit wel een beetje overdreven. Het gaat hier immers om de keuze van de connector, en ik mag hopen dat alle connectors die Dré in zijn webshop verkoopt, niet dodelijk zijn mits goed bekabeld.

Mijn powercon doorfik verhaal gaat eigenlijk niet echt op want na enige navraag bleek het hier om een speakon te gaan. Hoewel ze wel geloof ik nagenoeg hetzelfde zijn.

Maargoed, ik heb desondanks denk ik toch meer vertrouwen in een grote blauwe stekker, onderandere omdat de verbindingen aan de achterkant van het chassisdeel naar mijn idee eerder loslaten (ivm geen schroef-verbinding)
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
14-4-2005 12:35
speakon... powercon... ach zien er het zelfde uit dus zijn ze het zelfde laugh :D

als jij een luidspreker connector met 16a gaat belasten is het niet zo gek dat er rook uit komt, DUHHHHHHHHHHHHHHHHH laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)