Klaplong door muziek
(19 reacties. Pagina 2 van 2)Moderator(s): Dré
TeknoknightsStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-2-2004 Laatste: 26-9-2017 Berichten: 571 | 1-4-2005 14:22 |
Hadden jullie daar nog nooit van gehoord? Is al zo'n half jaar in de media... er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Even verduidelijken (hoe ik het gehoord heb uiteraard) : * Klaplongen komen bijna uitsluitend voor bij rokers of bij mensen die door ademhalingsproblemen onstevige longen hebben. De trillingen zouden beetje bij beetje scheurtjes maken in de longen, met als gevolg dat de long kan inklappen. * Klaplongen komen uitsluitend voor bij mensen die zich zeer dicht bij de boxen bevinden. In clubs komt het af en toe voor, maar vooral hele grote technofuiven (zie: I love Techno bijvoorbeeld) en Metal-Concerten zijn de gevaarlijkste plekken. Ik heb er een heel artikel over uit de krant, zal het vanavond eens opzoeken en posten als ik het vind. Groetn | |
Jumping is not a crime. It's just hilarious. | |
CoenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-9-2002 Laatste: 7-4-2012 Berichten: 27 | 4-4-2005 20:22 |
Victor schreef: Ik heb wel eens gehoord dat een discotheekbezoekster te dicht bij een stel baskasten stond, waardoor zij -door de harde bas- luchtbelletjes in haar bloed kreeg en ternauwernood in het ziekenhuis van de dood kon worden gered! | |
Vond zijn (oude) account terug! | |
DJ.TStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2003 Laatste: 1-11-2024 Berichten: 1207 | 4-4-2005 20:57 |
Het idee van een klaplong door een hoge geluidsdruk is natuurlijk mogelijk, maar zoals gezegt bij EXTREEM hoge drukniveaus. Je long krijg je niet zomaar los, dat is dus alleen mogelijk als er een scheur in je long zit. Om zo'n scheurtje te verkrijgen moet je echt ontzettend je best doen. Dit zijn van die verhalen van: het-is-wel-mogelijk-maar-alleen-als... In dit geval dus zo'n extreme druk dat je allang weg bent gerent van de pijn in al je lichaamsdelen. | |
Darth Crossfader | |
PeterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-8-2002 Laatste: 12-9-2012 Berichten: 1137 | 4-4-2005 21:29 |
In het artikel wordt ook al gezegd dat het alleen kan gebeuren als je dus al zwakke plekken in je longen hebt. | |
Volgende keer Peter! | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 4-4-2005 23:44 |
ik heb percentages gezien, van ongevallen met en zonder herstel, en ik schrok er toch wel van hoor. nu moet ik dit waar maken, en ik ga zoeken.! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 9-4-2005 20:42 |
Edit Mod: Dré: Topic stevig opgeschoond (hier en daar is helaas ook nuttige info gesneuveld (met dank aan de onzinschrijvers in dit topic)). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 10-4-2005 10:29 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 10-4-2005 16:05 Dit kan nooit gebeuren door enkel de drukken die worden opgewekt door menig PA systeem. Wil je dat het stikstof in je bloedbaan gasvormig gaat worden heb je zo'n inmense druk nodig. Diepzee duikers hebben er last van. Die hebben een gelijke druk op iedere hoek van het lichaam. Als het lichaam dan in die onderdruk komt, en dat moet ook een behoorlijke druk zijn. Wordt het stikstof in je bloedbaan van vloeibaar naar gasvormig. Dit vormt dan deze bubbels. Ze zijn dodelijk, want zodra ze ergens in haarvaten komen zullen deze verstopt worden. En dit zal zeker niet fijn zijn als dit in de hersenen gebeurt. De druk die wordt opgewekt door PA systemen komt maar van 1 kant, en komt niet in iedere hoek. Dus je zal alleen een druk verschil voelen. Nooit stikstof bubbel vorming krijgen in de bloedbaan. Omdat dit gewoon weg niet kan door ongelijke drukken op het lichaam. Zoals iemand ( weet niet meer wie ) zei in dit topic dat er een vrouw was die hier wel last van had. Dit is dus simpel weg niet mogelijk. Ze zou 'gespoten' kunnen hebben en hiermee zuurstof in de bloedbaan hebben gebracht. Maar dit zal echter nooit kunnen gebeuren door de 'kleine' drukken van een PA systeem. Hoe het komt dat diepzee duikers hier wel last van hebben: Zoals ik zal zei omdat die een toch behoorlijk grote druk hebben op het gehele lichaam. Hoe dieper ze gaan, hoe groter de druk wordt. Ze blijven natuurlijk ademenen door de zuurstof flessen. De bloedbaan blijft stikstof en zuurstof vervoeren. Echter het probleem van stikstof is dat het geen enkel probleem is om aan drukken blootgesteld te worden. Maar zodra deze drukken 'tesnel' weg vallen. Wordt het stikstof in je bloedbaan gasvormig. Dus als je 100m diep zou zitten. En je dan zou opgehesen worden naar boven, gaat dit te snel voor het stikstof om zich aan te passen aan de nieuwe drukken. En wordt het gasvormig. Daarom moeten diepzee duikers altijd langzaam, en zelfs met pauzes op bepaalde hoogten naar boven. Anders wordt het stikstof in hun bloedbaan gasvormig, wat dus die bubbels vormt. Na het duiken moeten ze ook altijd in een 'decompressie' kamer. Ook dit is bedoelt om de bloedbaan aan de nieuwe drukken te laten wennen op de oppervlakte. Edit Mod: Dré: Post iets aangepast omdat er reacties in stonden naar berichten die reeds verwijderd zijn. | |
Soms.. | |
TeknoknightsStandaard Lid Uit: België Sinds: 23-2-2004 Laatste: 26-9-2017 Berichten: 571 | 10-4-2005 11:47 |
Heel mooie en ik denk ook wel correcte uitleg van je ! Maar kan je ook even vertellen wat er dan wel gebeurt met de longen in feite? Zijn het gewoon scheurtjes door die ontstaan waardoor de long inklapt? Door de druk? (zo heb ik het althans al een paar keer gehoord in de media en dgl.) Groetn | |
Jumping is not a crime. It's just hilarious. | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 10-4-2005 12:52 |
Allen mensen met een aangeboren zwakte in de longen hebben hier last van. Het zal bij een 'gezonde' long nooit gebeuren. Maar wat er nou gebeurt met je longen: Het is eigenlijk best simpel. De druk in de longen wordt groter dan de druk in het lichaam. Waardoor de long als het ware opgblazen wordt als een balon. Waardoor deze klapt. Het zwakke plekje scheurtje open. En de long 'loopt' leeg. Waardoor deze inklapt. Deze mogelijkheid bij een PA instalatie is er echter wel. Iemand met zwakke longen zal nooit dicht bij de basstacks moeten komen. Aangezien hier de meeste luchtverplaatsing plaats vindt. Als deze lucht zijn weg naar binnen via de luchtpijp naar de longen vindt. Is er een hele kleine kans dat de zwakke plek het begeeft. Deze kans is echter wel heel klein. Maar toch komt het een enkele keer voor. | |
Soms.. | |
SapphireStandaard Lid Uit: België Sinds: 26-3-2005 Laatste: 22-4-2005 Berichten: 1 | 10-4-2005 14:28 |
Goed dat hier beetje opgekuisd is want er stond zo'n flauwekul bij dat ik als dokterstudentje de moed verloor om te proberen reageren. In ieder geval hebben gasbelletjes in het bloed er niks mee te maken maar voor diegenen die geinteresseerd zijn: Link naar informatie. In deze studie van een belgische univ staat het wel heel duidelijk. | |