Forum > Geluid

ONZIN watt's per persoon --> dB?

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
20-2-2003 08:54

Tom schreef:

Noem mij eens één full range luisprekersysteem met een spl van 130Db? shocked 8O
Er zijn genoeg 'full range' systemen die een SPL kunnen halen van 130 dB. Er zijn er echter weinig die dan nog lekker klinken (gelukkig mag ik zelf met zo'n uitzondering werken).

Maar om er een aantal te noemen:
- EAW KF850
- Nexo Alpha
- Community Airforce
- Funktion-One Res 4/5/9
- EV X-Array CF

Victor schreef:

.... ze willen allemaal zeg 115dB om lekker te dansen (ik noem maar een waarde, 130dB werd genoemd maar dat is echt niet fijn!).
Hangt ook erg van je systeem af ... het ene systeem klinkt bij 115 dB (dB-c, midden in de zaal) al irritant, en begint dan al pijn in de oren te doen, terwijl een ander systeem bij zeg zo'n 128 dB nog zeer aangenaam klinkt. En waar je ondanks die hoge SPL geen piepende oren aan over houdt. Heeft te maken met de hoeveelheid vervorming.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-2-2003 09:08

michel van de beek schreef:

Er zijn genoeg 'full range' systemen die een SPL kunnen halen van 130 dB. Er zijn er echter weinig die dan nog lekker klinken (gelukkig mag ik zelf met zo'n uitzondering werken).

Maar om er een aantal te noemen:
- EAW KF850
- Nexo Alpha
- Community Airforce
- Funktion-One Res 4/5/9
- EV X-Array CF
Dan heb je het niet meer over budget systemen, en dat is het soort systemen wat hier bedoeld word.
En mijn ervaring is,
dat als we echt de meter er voor gaan zetten,
het bij 120DB meestal al begint te vervormen.
Heb nl met een Db meter voor diverse systemen gestaan, en alleen binnen een meter kwamen we nog wel eens boven de 130Db, maar dan klonk het meestal bagger.
Maar ik wil je best geloven hoor, als je er genoeg geld in stopt is alles mogelijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
20-2-2003 09:37

Tom schreef:

Dan heb je het niet meer over budget systemen, en dat is het soort systemen wat hier bedoeld word.
En mijn ervaring is,
dat als we echt de meter er voor gaan zetten,
het bij 120DB meestal al begint te vervormen.
Heb nl met een Db meter voor diverse systemen gestaan, en alleen binnen een meter kwamen we nog wel eens boven de 130Db, maar dan klonk het meestal bagger.
Maar ik wil je best geloven hoor, als je er genoeg geld in stopt is alles mogelijk.
Zijn inderdaad geen budget-systemen.

Je hebt gelijk dat een hoop systemen inderdaad al vrij snel beginnen te vervormen. Vaak ook omdat men met een niet daarvoor geschikt systeem een te grote klus wil doen. Zie dan ook dat het systeem ten onrechte de schuld krijgt van het handelen van een niet capabele operator. Voeg daar nog eens aan toe dat er af en toe idioten zijn die alle kanalen en master-uitgang van hun mengpaneel volledig oversturen ... wordt het geluid niet prettiger van. Maar we dwalen nu een beetje af.

In ieder geval zou het niet zozeer moeten gaan om het aantal dB's, maar om een prettig geluid dat de klus klaart ... namelijk een tevreden opdrachtgever en een publiek dat zich de hele avond vermaakt heeft.

Als jij als geluidsman zorgt voor een systeem dat in staat is het publiek op een goede manier te bespelen (zie hierboven), en je zorgt dat dit gebeurt met een 'schoon signaal' ... dan ben je in mijn ogen goed bezig.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-2-2003 12:27
Ik zou graag wat meer duidelijkheid hebben over het feit dat wel of geen piepende orennaderhand betekend dat je wel of geen gehoorbeschadeging hebt opgelopen. Ik denk dat 128dB onvervormd zeer veel schadelijker is dan 115dB met vervorming. Juist wanneer het oor het geluid onaangenaam vindt klinken worden bepaalde spiertjes aangespannen die trachten de geluidsdruk op het trommelvlies te beperken. Bij het 128dB geval zal dit dus minder gebeuren dan bij die 115dB.

MVG Contour
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
20-2-2003 13:03

Contour schreef:

Ik zou graag wat meer duidelijkheid hebben over het feit dat wel of geen piepende orennaderhand betekend dat je wel of geen gehoorbeschadeging hebt opgelopen. Ik denk dat 128dB onvervormd zeer veel schadelijker is dan 115dB met vervorming. Juist wanneer het oor het geluid onaangenaam vindt klinken worden bepaalde spiertjes aangespannen die trachten de geluidsdruk op het trommelvlies te beperken. Bij het 128dB geval zal dit dus minder gebeuren dan bij die 115dB.

MVG Contour
Als je oren piepen, betekent dit dat er schade aan de trilharen in het oor ontstaan is.

Onvervormd geluid is minder schadelijk juist om de reden die jij aangeeft. De zelfbescherming van het oor. Is de druk te hoog, dan trekken je spiertjes samen, waardoor het oor beveiligd wordt. Is het echter vervormd, dan zijn er extra hoge tonen aanwezig die er eigenlijk niet zouden mogen zijn. De beschermende werking van je oor schiet dan op dat moment te kort. Ook nog eens omdat je oor voor die tonen veel gevoeliger is.

Er zijn onderzoeken waarin blijkt dat de blootstelling aan een hoge geluidsdruk niet rechtstreeks te relateren is aan het ontstaan van gehoorbeschadiging. Wel is aangetoond dat excessieve bllotstelling aan tonen tussen de 3 - 4 kHz leiden tot gehoorschade. De beroemde 4k -dip. En laten dit nu eens veel voorkomende harmonischen zijn in vervormd geluid.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-2-2003 13:33
Zeer duidelijk verhaal, bedankt daarvoor!

MVG Contour
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-2-2003 14:07
Er is ook inmiddels bekend dat het langdurig blootstellen aan lage tonen ook een zogenaamde boem-doofheid kan veroorzaken.
Veel Dj's uit de oude tijd hebben hier last van.

Net zoals bij machinedoofheid.
Schepen, pneumatische hamers enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
20-2-2003 15:21

Tom schreef:

Er is ook inmiddels bekend dat het langdurig blootstellen aan lage tonen ook een zogenaamde boem-doofheid kan veroorzaken.
Veel Dj's uit de oude tijd hebben hier last van.

Net zoals bij machinedoofheid.
Schepen, pneumatische hamers enz.
Klopt ... het beschermende spiertje wordt zo goed getraind dat ie continue zal gaan aflsuiten. Zie ook: www.pbaudio.nl/Forum/read.asp?id=34
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
20-2-2003 20:24
okey bedankt voor de info, dus met is net zo'n onzin als met watt's per persoon... bedankt mensen hè!

mvg, Remco wink ;)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-2-2003 21:05
Ik had na een schoolfeest ook een keer oren die dicht zaten. Het hele podium sontd bijna halverwege de zaal (kort zaaltje) en de boxen daar nog voor. Ik stond dus erg dicht voor de subs en toppen. Aan het eind toen ik terugfietste had ik toch wel weer een piep in mijn oren en zaten ze ook een beetje dicht. Die piep gebeurd eigenlijk altijd, dus ik maakte me niet druk.
Toen ik 's ochtends wakker werd echter zaten mijn oren nog steeds dicht. Voelde alsof er watten in zaten ofzo. 2 dagen later nog. Gelukkig begon het de 3e dag wel weer goedt te komen.

Wat wil dat zeggen? Heeft die drive-in te hard gedraaid? Teveel vervorming? Of had ik verder van de boxen moeten staan? Daat laatste is natuurlijk vreemd, aangezien er anders wel iemand anders had gestaan.

Trouwens, zorgen subsonische geluidsgolven ook voor schade? Je kan ze dan wel niet horen, maar dat wil niet zeggen dat er geen trillingen zijn.
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)