Forum > Licht

Huur laser?

(142 reacties. Pagina 2 van 15)
Moderator(s): Dré
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
13-5-2002 18:33
Dat zijn effect spiegels, waar ik het over had in m'n vorige postings...

Tiemen
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
13-5-2002 20:39
Dat zijn effect spiegels, waar ik het over had in m'n vorige postings...
Ehhh Neen, ik was er zelf ook op dat feest en ik heb toch echt die bolletjes met kleine spiegeltje erop gezien (spiegelballen heten die).

Groeten
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
13-5-2002 21:46
De diameter van een laserstraal zal misschien een halve centimeter zijn op een paar 10tallen meter afstand. De spiegelbolspiegeltjes hebben meestal de afmetingen van 1 cm...Dan moet jij mij eens uitleggen hoe die straal GESPLITST (en niet zomaar weerkaatst) kan worden op een spiegelbol, naar zo veel verschillende straaltjes!

Tiemen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-5-2002 23:23

Tiemen schreef:

Een laser op een spiegelbol richten gebeurt nooit, ten eerste omdat het geen effect heeft, en ten tweede inderdaad omdat het gevaarlijk is.
Ik dacht dat de entertainment lasers (dikkere straal; lagere intensiteit per vierkante mm) wel degelijk op een spiegelbol gericht konden worden MITS het niet om een stationaire straal gaat (er moet dus een afbuigunit (galvanometersetje) in zitten om ervoor te zorgen dat de straal niet continue op dezelfde plaats gericht staat).

MAAR: Ik kan er volledig naast zitten ;-) Lasers zijn echt niet (niet echt) m'n sterkste punt; misschien in de toekomst...

Wat zeker WEL een leuk effect is (mits je een grote spiegelbol gebruikt) is af en toe je moving heads er overheen waaien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
13-5-2002 23:58
De spiegelbolspiegeltjes hebben meestal de afmetingen van 1 cm...Dan moet jij mij eens uitleggen hoe die straal GESPLITST (en niet zomaar weerkaatst) kan worden op een spiegelbol, naar zo veel verschillende straaltjes!
Er zijn tegenwoordig ook spiegelbollen met een spiegeltjesdiameter van 0,5 centimeter hoor.
De straal laten ze in een rondje over de spiegelbol draaien, heel snel, en daardoor lijkt het alsof de straal gesplitst word.
Maar ik blijf erbij dat het toch echt niet goed voor je ogen is hoor! Je hebt best wel wat vermogen nodig voor een goed zichtbare straal. Zo'n crab ding zit maar heel weinig power in, en daar staat al in koeienletters een waarschuwing op voor het gevaar!

Er is misschien wel een manier om dat veilig te doen, en wie het weet mag het vertellen. Als je het niet precies weet, zou ik niet met dit soor app. gaan exp.!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
14-5-2002 08:28
Men gebruikt effect spiegels, en dit is een veilige manier...Ik heb die hier bij mij liggen, ik weet wel waar ik over spreek hoor. En nee, ik ben niet bezig over een lasercrabje van 5mW. En het is inderdaad zo dat er nooit een stilstaande straal in het publiek mag schijnen. Maar bij deze systemen zit een veiligheidsmechanisme dat detecteerd als de galvo`s stil staan, en dan wordt er automatisch mechanisch geshut. Afbuiging naar de effectspiegels gebeurt voor de galvo`s. Deze moeten ofwel manueel gericht worden, of het zijn elektrisch verstelbare spiegeltjes. Spiegelbollen staan bij het gebruik van lasers op de zwarte lijst.

Tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
14-5-2002 13:38

Tiemen schreef:

Spiegelbollen staan bij het gebruik van lasers op de zwarte lijst.Tiemen
Zie je wel, had de oude bok toch gelijk happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
14-5-2002 13:46
De diameter van een laserstraal zal misschien een halve centimeter zijn op een paar 10tallen meter afstand. De spiegelbolspiegeltjes hebben meestal de afmetingen van 1 cm...Dan moet jij mij eens uitleggen hoe die straal GESPLITST (en niet zomaar weerkaatst) kan worden op een spiegelbol, naar zo veel verschillende straaltjes!
Die lasers kunnen bijna alles op het gebied van afbuigen. Zo kan er bv op een afstand van 20 meter een straal met een diameter van een spiegelbol geprojecteerd worden. Een andere manier is zoals gezegt werdt de stralen snel over de spiegelbol heen laten gaan zodat ook dat straaltje effect bereikt wordt. Maar de stralen blijven idd niet lang op de spiegelbol staan maar `strobo-en` erop zodat de stralen die vd spiegelbol afkomen niet langer dan een aantal miliseconde duren.

Kijk nog maar eens goed op www.id-t.com/portal/page-backstage-partypictures.php bij de laatste massive weer en dan de 4e serie foto´s en dan de 5e foto op de 4e rij. Dit zijn de zelfde spiegelbollen als op die andere foto´s.

Ben je nu dan met me eens dat het spiegelbollen zijn en geen effectspiegels (die ik ook vaak genoeg gezien heb)??

Groetjes
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
14-5-2002 15:05
Ja tegenwoordig kan je al gemakkelijk (maar duur) aan iets van een 80.000 pps komen, en daar kan je al heel veel mee doen. Maar ik blijf erbij dat het geen gewone spiegelbollen zijn zoals André er waarschijnlijk verkoopt in alle maten en gewichten.

Tiemen
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
14-5-2002 19:51
Maar ik blijf erbij dat het geen gewone spiegelbollen zijn zoals André er waarschijnlijk verkoopt in alle maten en gewichten
Het is je goed recht ook natuurlijk wink ;)
Leuk he zo'n forum, er gaat niets boven een lekkere discussie! laugh :D

Groetjes
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)