Forum > Geluid

jb-systems pro 12 opgeblazen

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-2-2005 14:02
tweeter beveiliging erin en het probleem is opgelost.
Volgende keer kost het je een lampje van 12V.

Neemt niet weg dat je je setje hoogstwaarschijnlijk in de vervorming hebt gedraaid. Het hoog is dan het eerste wat er mee ophoud. daarna volgt de rest.
Wordt het wel lekker rustig .... sneaky :V

Martin.
kvm entertainment
KnoeierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2005
Laatste: 23-12-2005
Berichten: 13
1-2-2005 14:05
he dit klinkt als een goede tip.

hoe doe je dat zo'n beveiliging/lampje?

waar kan ik zoiets halen? (linkje)

kvm schreef:

tweeter beveiliging erin en het probleem is opgelost.
Volgende keer kost het je een lampje van 12V.

Neemt niet weg dat je je setje hoogstwaarschijnlijk in de vervorming hebt gedraaid. Het hoog is dan het eerste wat er mee ophoud. daarna volgt de rest.
Wordt het wel lekker rustig .... sneaky :V

Martin.
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
1-2-2005 16:27

knoeier schreef:

nu zijn deze pro 12 in bruikleen tot onze vibe12 geleverd kunnen worden. kan ik bij deze hetzelfde verwachten? is het misschien verstandiger om 4 vibe15 speakers (300watt rms) te bestellen?
Best knoeier (oeps, moet ik me daar iets bij voorstellen of is het toeval... wink ;) ) ik kan je gerust stellen: bij de VIBE12 zijn de tweeters een stuk zwaarder uitgevoerd en beter beveiligd (PTC). Bij de PRO12 zit er een redelijk lichte JB665 in en die kan je niet te zwaar belasten.

Let wel op: ik zeg niet dat je met VIBE12 geen stukken kan maken hé!
Als je in de vervorming speelt dan krijg je alles stuk, zelfs al gaat de versterker niet in de clip. De vervorming kan je al vroeger (in de PC kaart of in de mixer) introduceren en die wordt dan gewoon verder versterkt...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-2-2005 19:31

knoeier schreef:

he dit klinkt als een goede tip.

hoe doe je dat zo'n beveiliging/lampje?

waar kan ik zoiets halen? (linkje)
Zelf bouwen, gegarandeerd nooit meer opgeblazen tweeters.

Tweeterprotector

Heb het zelf in de monitoren vanwege losse verhuur.

Martin.
kvm entertainment
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-2-2005 19:34
beste knoeier.
ik kan me niet voorstellen dat je dit niet hoort!

ver vioordat je een tweter opblaast, is er al een hoorbare vervorming.

misschien dat je iets niet goed aan/uit zet, wat een plop tot gevolg heeft.
bv versterker aan zetten met de gain open ??
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-2-2005 20:03

knoeier schreef:

zit een hoorn in volgens mij is het dan geen piezo.

kan iemand iets zeggen over VIBE12/VIBE15
Heb je al gezocht in het forum??? sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-2-2005 20:08

kvm schreef:

tweeter beveiliging erin en het probleem is opgelost.
Volgende keer kost het je een lampje van 12V.
Zul je wel eerst een stuk of wat drivers op moeten blazen om te bepalen welk formaat het lampje moet hebben (tenzij je niet de grens op wilt zoeken).

Overigens lukt het zelfs fabrikanten niet om met lampjes een waterdichte beveiliging te realiseren (dus de gedachte dat het een consument wel zou lukken lijkt mij wat te hoog gegrepen).

Nee, dan liever een zekeringetje in serie met de driver. Begin gewoon heel laag (waarde fiks lager dan de nominale belastbaarheid van de driver) en verhoog de waarde als de zekering te vaak de geest geeft. Natuurlijk test je ook dit NIET in het veld maar lekker thuis/in de loods/whatever.

<<<

Piezo drivers hebben een belastbaarheid die NIET in vermogen wordt uitgedrukt maar in spanning. Ga je daar overheen dan slaat het kristal door. Uit het hoofd ligt het rond de 35V maar een ieder die het precies wil weten: Het komt overeen met een systeembelastbaarheid van 150W bij een 8 Ohm systeem (dus even die spanning uitrekenen en je weet het).

Daarnaast zijn er ook piezo dingen waarbij het kristal op een kleine conus zit vastgelijmd. Zo'n "driver" heeft als ingebouwde feature dat de aanhechting tussen die 2 met grote regelmaat komt te vervallen (met alle gevolgen van dien). Foutzoeken is eenvoudig: Schudden en als hij rammelt kan ie de container in.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnoeierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2005
Laatste: 23-12-2005
Berichten: 13
2-2-2005 08:24
nee hoor is gewoon toeval onze carnavalsvereniging heet DE KNOEIERSBest knoeier (oeps, moet ik me daar iets bij voorstellen of is het toeval... wink ;) )
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-2-2005 12:55

Dré schreef:

kvm schreef:

tweeter beveiliging erin en het probleem is opgelost.
Volgende keer kost het je een lampje van 12V.
Zul je wel eerst een stuk of wat drivers op moeten blazen om te bepalen welk formaat het lampje moet hebben (tenzij je niet de grens op wilt zoeken).
Eerlijk gezegt heb ik mij daarin niet verdiept. Schema is uit de electuur (februari 1989) hierover staat ook niets vermeld.
quote uit electuur:
Tweeter protector volgens het PTC- en kortsluitprincipe: de lamp wordt bij overbelasting hoog ohmiger. Als noodrem begrenst de 2N3055 vanaf een bepaalde spanning de topwaarden (kortsluiting parrallel aan de tweeter) Deze schakeling is geschikt voor alle PA tweeters met een scheidingsfrequentie van 5kHz of hoger.
Nadeel van deze schakeling, bij een ingangspanning van 12V of hoger is 10% vervorming heel goed mogelijk.
Die vervorming zal er ongetwijfeld zijn, maar dat ik nou duidelijk kan zeggen dat het te horen is.
het is in iedergeval voor mijn doeleind niet storend.
Er staat ook een betere versie in het blad, met minder vervorming.

Ik heb vanwege de eenvoud toen voor de beveiliging met lamp gekozen. Print en onderdelen zijn snel terugverdiend.
Zelf heb ik eigenlijk nooit die lampjes eruit liggen, het is meestal met losse verhuur.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)