Forum > Newbie Forum

Echte Newbie-vraag: Gebruik van de Equalizer

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-10-2004 14:32
Misschien is het naast de topics die je met de zoekmachine op het forum gaat vinden ook nog wel interessant om dit even door te lezen:
www.new-line.nl/default.asp?i=32
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
11-10-2004 14:49
Het punt is gewoon dat er niet één vaste regel is over hoe je je equalizer gebruikt. Sommige overgangen lopen vanzelf prima, daar heb je geen eq voor nodig. Bij andere is het fraai van de plaat die je wilt uit-faden de bas wat weg te draaien, bij weer andere wordt de mix beter als je de bas van de plaat die je inmixt wat opendraait etc. En dan verschilt ook nog het moment (timing) dat je aan je eq moet draaien en de hoeveelheid per plaat.

Datzelfde zal in theorie ook wel gelden voor je hoog, hoewel ik daar bijna nooit aanzit.

Kortom: veel oefenen, dan komt het (hopelijk) wel een keer goed!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
11-10-2004 18:29
Ja sorry voor de misschien wat belachelijke vraag zo als blijkt uit Dré zijn reactie, maar ik ben toch ook AL 2 weken bezig met cd'tjes draaien... Dus had graag wat uitleg gehad. En Sylvia, ik vind veel van het beatmixen, maar toch niet zo veel over het spelen met de toonregelingen op het forum. Maar toch bedankt voor jullie reacties.
Oefening baart kunst zoals ze zeggen zeker.
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
11-10-2004 18:58
Kijk dan hier eens:
www.new-line.nl/forum/read/?t=977
Maar dat is MIJN mening...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-10-2004 22:49
Of misschien een beetje zoeken, gebruikmakend van de volgende steekwoorden:

www.new-line.nl/forum/search/?str=eq+laag+mid+hoog

of

www.new-line.nl/forum/search/?str=eq+bas+mid+hoog
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
13-10-2004 18:16
1 x bewerkt. Laatst door Remczero op 13-10-2004 18:44
Nou omdat ik vandaag goedgezint ben...Een paar truukjes:
Bass killen: Ongeveer de belangrijkste....je doet een overgang...je platen lopen gelijk ,je schuift je fader omhoog (eq knop in het midden) en het klinkt niet als een geheel. Vaak heffen de basstonen elkaar op ,of als ze net niet gelijk lopen word je getrakteerd op een hels gebonk wat geen muziek te noemen is. Hoe moet het dan wel?? Dat kan je niet zo zeggen. Hier is een van de mogelijke manieren waar veel dj's op terug vallen ,en eigenlijk de belangijkste kwa low tones afregelen:

Platen gelijk => Bass killen van inkomende => fader omhoog schuiven => zachtjes expirimenteren met bass om het een geheel te laten worden => op 1e bonk van nieuwe 16 of 32 tellen zet je je low EQ in het midden en demp je de low van ander kanaal => je draait uitgaande plaat de high een stukje dicht ,en trekt fader op het goede moment naar beneden.

Hoge en midden tonen: Bij wat drukkere platen zul je snel merken dat de hoge en midden tonen ook een grote rol spelen. Hier kan je ongeveer hetzelfde doen ,maar suptieler is het om met kleine veranderingen met de EQ te spelen. Zorg altijd dat je mix niet TE druk word. Je moet een soort balans zien te vinden tussen de tonen van beide tracks.

Climax: Als je een hoogtepunt in je set wilt ,kan je dat ook met je equalizer benadrukken. Zo kun je bijvoorbeeld bij een trance nummer dat opbouwd naar de climax van het nummer de midden tonen steeds wat opdraaien. Dit is iets wat je voorzichtig moet doen. Denk altijd aan de oren van je publiek ,en ook belangrijk aan je apparatuur! Draai nooit je vu meter in het rood ,en hou deze bij veranderingen met de equalizer ook ALTIJD in de gaten!

Meer truukjes ga ik je niet voorschotelen! Een goede hoofdregel is om jezelf geen grenzen te stellen. Je moet altijd op zoek zijn naar perfectie en creatief blijven. Ga dus gewoon eens met de tips hier op het forum aan de slag en ik weet zeker dat jij over en paar maanden deze dingen (in het zoveelste topic) aan iemand anders uit aan het leggen bent wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-10-2004 18:40
Accenten in een climax kun je beter (met BELEID) zetten in het mid. Hoog EN Laag NOOIT plussen, minnen is geen probleem. Mid kun je, met beleid en goed luisterend, SOMS plussen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
13-10-2004 18:44
Heb het even aangepast. Schaam dat ik soms wel hoge tonen opdraai ashamed :$ Ook niet veel maar wel een beetje ,maarja niet meer doen dus shut up :X Thnx dre
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
13-10-2004 19:16
een vraagje tussen. Is niet de moeite waard om nieuw topic te openen.

-Ik mix middels hoofdtelefoon helemaal op mijn hoofd en beide platen gecued (dus kanaal 1 door speaker en kanaal 1 + door hoofdtelefoon (niet split cue).
Ik stel een kanaal zodanig in dat de que meter netjes uitslaat tot net onder de 0db. Logischerwijs knalt de que meter in het rood als ik het 2e kanaal ook aanzet over koptelefoon. Op mijn gewone stereo VU meter blijf ik netjes onder de 0db.

Is dit heel normaal allemaal of moet ik iets anders doen?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
13-10-2004 19:25
Je cue methode klinkt goed. Zodra je de VU meter over de gain van de kanalen apart (bij jou de CUE) niet boven de 0 laat komen ,en de stereo vu ook niet kan er weinig mis gaan. Houd alleen wel altijd de gain ook in de gaten. Het kan namelijk zijn dat als je je gain hoog zet en master laag dat je stereo vu niet boven de 0 komt ,maar het apparaat intern wel een zwaar vervormt signaal uitstuurd. Jij voorkomt dat door de CUE vu meter ,dus niet mis mee zou ik zeggen.

Ikzelf gebruik een mixer met losse vu meters per kanaal ,ik neem dan aan dat zon losse vu meter hetzelfde effect heeft als de cueVUmeter op 1 kanaal. Als dat niet zo is hoop ik dat wel van anderen te horen hier ,want ben daar niet helemaal 100% zeker van

Terug naar forum Reageer (zonder quote)