Forum > Geluid

Welke actieve luidsprekers?

(244 reacties. Pagina 2 van 25)
Moderator(s): Dré
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
6-10-2004 17:06
Vorig jaar op de fuif van onze jeugdbeweging (ik zat er toen nog bij, nu niet meer maar dat ter zijde) waren er twee zalen, één grote (ik schat 800 personen) en één kleinere (ik schat 400 personen). In de kleine zaal werden 4 van die Mackie's gebruikt voor de FOH en 2 voor de monitoring. In de grote zaal werden 2 Mackie's gebruikt voor de monitoring.

Met de Mackie's als monitors heb ik geen ervaring want ik mocht niet draaien van één persoon die nogal veel te zeggen heeft (soort vete, vanwege die vete heb ik de jeugdbeweging ook verlaten).

Ik moet wel zeggen dat in de kleine zaal die 4 Mackie's meer dan voldoende waren, mooi geluid en ze kunnen heel hard (dat had ik echt niet verwacht want het zijn eigenlijk kleine kastjes). Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik voor de Mackie's gaan, al heb ik geen ervaring met andere speakers.
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
6-10-2004 17:20
De RCF 500 heb ik in een luisterruimte gehoord, en vond ik zeker niet slecht. Zowel op hoog als laag volume weten ze een leuk plaatje neer te zetten.

De Mackie srm450 ben ik vaker mee op pad geweest, in verschillende ruimtes (klein en middelgroot) En ben er absoluut enthausiast over.. vooral het laag wat eruitkomt! Heb weinig ervaring met JBL, maar kan me niet voorstellen dat je huidige laagweergave beter is. Ze kunnen een leuk stukje druk uitoefenen (voor een fullrangekast dan)

De LEM-D400 ben ikzelf in geïnteresserd geweest, het is echter nooit tot een luistersessie gekomen. Mits ze in de buurt komen van de mackie's wel een flink stuk goedkoper!

En wat dan wellicht interessant word is de D400 in combinatie met 1 LEM t5 sub, qua prijs absoluut aantrekkelijk en dan heb je een mooie sub/top combinatie. De sub staat op transportwielen geloof ik, dus zolang het begane grond werk is wel mee te slepen (alhoewel het me wel sterk lijkt dat je zoiets alleen in je busje kan wurmen)

Dus mits de geluidskwaliteit bevalt vind ik de onderste optie wel het compleetst binnen je budget.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Mark.

[edit]
de sub: www.new-line.nl/v/13188 (en van die transportwielen ben ik opeens niet zo zeker meer afgaande op de beschrijving sad :( )
JoepvandemortelStandaard Lid
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 20-11-2024
6-10-2004 17:52
Kijk ook eens naar de p-audio S 400FA. Dit is een 15"/2" top met ingebouwde (300/100W) versterkers. Prijs ong. 750 Euro per stuk. Het grote voordeel is dat deze kasten lager gaan dan de gemiddelde 12" topkast.

Overigens kost de elias set ong 2900 Euro Exc. Btw.
BobWStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
6-10-2004 20:55

massive schreef:

de sub: www.new-line.nl/v/13188 (en van die transportwielen ben ik opeens niet zo zeker meer afgaande op de beschrijving sad :( )
Wat wel een minpunt zou kunnen zijn is dat die sub 43,5KG weegt, als Sylvia er dan op vooruit wil gaan qua gewicht lijken deze subs me een beetje zwaar [in aanmerking gemomen dat haar huidige JBL toppen geen 43,5KG per stuk wegen razz :p]
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
6-10-2004 21:22
weet een fijne aktieve set,maar wegen ook 34 kg per stuk
compleet met statiev/hoezen etc
Indien zin in-mail me dan even
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
6-10-2004 21:24
35 Kilo is toch niks? Maar Sylvia, 2 kleine 10/12" topjes dan met een enkele 15" baskist? Is dat niets? (eventueel zelfbouw, door Ivo wink ;) ) denk dat je dan wel erop vooruit gaat. Stevige flinke 10" pakken, compact, alleen eventueel de sub even tillen, maar wieltjes op de achterkant, en rijden maar.. Is dat niets?.. (of heb je je keuze nu definitief gemaakt)?
YoghurtStandaard Lid
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
6-10-2004 21:25
Als ik ook even mag praten laugh :D

Ik heb zelf nu alweer bijna jaar 2 g2's en gebruik je al wat langer...aan mij dus om even hierover te hebben.
In vergelijking met de Lem's..
Lem's zijn misschien net iets zuiverder en kan je met heelveel functies instellen op de soort functie en ruimte waar je je bevind. Duurzaamheid van de lem's leek me wel ietsje minder, maar daarintegen zijn ze weer goedkoper.

g2's gaan belachelijk hard, maar zijn prijs ligt dan ook veel hoger...Ideaal is echter de combinatie met de Mpro sub, compact setje waar voor het geld gewoon goed geluid uit komt. G2's zijn met tas en al makkelijk te vervoeren, maar zonder tas moet je ze gewoon niet kopen. ( tel dit dus bij je begroting ).
JBL is iets makkelijker uit te breiden kwa verhuur als je hetzelfde merk wilt houden. ( je kan net zo goed JBL subs onder LEM toppen knallen, allebei rood logo niemand die het merkt ).

Als je vragen hebt over de g2's hoor ik het wel happy :)

Je kan natuurlijk ook keertje luisteren, of ze even bij me komen huren razz :p

grtz,
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
6-10-2004 23:21
2 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 6-10-2004 23:27
Hoi Sylvia,

Ik heb geen ervaring met de door jouw genoemde speakers, maar het leek me handig voor je om een aantal/ de mogelijkheden weer te geven.
- De JBL’s komen wat tekort in het laag. Zodra er 100 mensen tegelijk gaan dansen of als de ruimte wat groot is, vind ik het geluid niet meer ok. Het is te doen, koffiekan, maar ik wil beter.
Zoals gezegd, zullen vrijwel (zoniet) alle 12" fullrangekasten te kort komen in het laag. Als dat is wat je mist, dan heb je dus grote kans dat je dat te kort blijft komen met de Mackie's. Ik weet niet hoe vaak je draait, maar je zou ze natuurlijk een keertje kunnen huren, om te kijken of je gevoel klopt. Ook als je dan niet voor 100 man draait, zul je ongetwijfeld genoeg ervaring op doen om het verder gevoelsmatig af te handelen (zet ze op het eind van de avond lekker hard en laat het publiek beslissen wink ;)). Als je dan de mogelijkheid hebt om ze naast je JBL's te zetten (één keertje extra sjouwen), heb je een meteen een prima beeld van de prestaties.

Een 15" geeft in ieder geval meer bas. Om een zo minimaal dipje in het middengebied te hebben, worden de beter fullrange kasten uitgevoerd met een 2" of, een 8" en een 1". Eén van onze forumleden heeft dergelijke kasten (van LEM dacht ik), ik weet alleen niet meer wie. Overigens geldt voor een 2", dat niet iedereen dit even mooi vindt klinken, omdat er minder tophoog uit komt als een 1".

Een andere optie is om er één 15" of 18" subje bij te kopen, of wederom te huren. Dat is natuurlijk ook mogelijk als je de Mackie's hebt gekocht wink ;). Op de kleinere feesten kun je dan de sub gewoon thuis laten. Als je de sub dan vrij laag crosst, kom je met slechts een sub meestal wel goed weg, terwijl je toch nog het maximale uit je fullrange/topkastjes haalt. Een subje weegt natuurlijk ook wel wat, maar die hoef je meestal niet te tillen. Met wieltjes er onder kom je al een heel eind.

[edit]Hmmm.. en opeens waren we 9 posts verder shocked 8O[/edit]

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
6-10-2004 23:24

Victor schreef:

Ik denk trouwens niet dat je laag er veel beter op zal worden (hoewel ik niet weet hoe jouw speakers nu klinken).
Ik denk het wel.
Het zou kunnen dat mijn eisen in de afgelopen 2 jaar omhoog zijn gegaan, maar ik heb toch het idee dat de RCF en JBL huursetjes was beter gingen. Eind deze maand hoop ik een Mackie-setje van iemand te lenen, en anders ga ik op zoek naar een ruimte waar ik ze naast mijn huidige set kan testen.

joepvandemortel schreef:

Overigens kost de elias set ong 2900 Euro Exc. Btw.
Tsja, dat wordt wat te veel van het goede ben ik bang.

Mr. Edie schreef:

35 Kilo is toch niks? Maar Sylvia, 2 kleine 10/12" topjes dan met een enkele 15" baskist? Is dat niets? (eventueel zelfbouw, door Ivo wink ;) ) denk dat je dan wel erop vooruit gaat. Stevige flinke 10" pakken, compact, alleen eventueel de sub even tillen, maar wieltjes op de achterkant, en rijden maar
Als ik die barkerels zie, dan is 35 kilo inderdaad niets. En als ik ze lief aankijk, pakt zo'n vent in iedere hand een JBL, loopt ermee vanaf de parkeerplaats de trap af een werfkelder in en zet ze ook nog op een tiefje. Maar ik moet dat spul thuis ook nog de trap af slepen en de auto in tillen, plus in omgekeerde volgorde als ik om 5 uur 's ochtends weer terug ben, omdat ik in een wijk woon waar je dat spul echt niet in de wagen moet laten staan.

Ik moet zeggen dat de LEM Hercules-set (of iets soortgelijks) mij best aanspreekt. Qua geluid zou ik er in ieder geval op vooruit gaan. Maar geloof me, ik heb zo'n hekel aan dat gesleep met die zooi dat snelle verplaatsbaarheid voor mij net zo zwaar telt. Als het écht niet met twee actieve luidsprekers kan qua aantal bezoekers of ruimte, dan huur ik de hele zooi en laat het afleveren door het verhuurbedrijf op kosten van de klant.

yoghurt schreef:

g2's gaan belachelijk hard, maar zijn prijs ligt dan ook veel hoger...Ideaal is echter de combinatie met de Mpro sub, compact setje waar voor het geld gewoon goed geluid uit komt.
Tsja, met sub zou ik mijn huidige set bijna kunnen houden.

yoghurt schreef:

G2's zijn met tas en al makkelijk te vervoeren, maar zonder tas moet je ze gewoon niet kopen. ( tel dit dus bij je begroting ).
Hoe dat zo?
(Het is al weer een eeuwigheid geleden dat ik deze voor het laatst huurde, kan mij niet herinneren dat ik er een hoes omheen had.)

yoghurt schreef:

JBL is iets makkelijker uit te breiden kwa verhuur als je hetzelfde merk wilt houden. ( je kan net zo goed JBL subs onder LEM toppen knallen, allebei rood logo niemand die het merkt ).
Ik was mij dat al wel aan het afvragen, welke subs je onder welke setje bij zou kunnen huren. Moet nog eens wat huiswerk in gebeuren voordat ik hier lompe vragen ga stellen.
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
6-10-2004 23:37
dus jij gaat al die spullen trap af trap op slepen?

niet doen, zeker niet met subjes.

kan je geen box huren ofzo?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)