Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 198 van 345)
Moderator(s): Dré
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
27-9-2006 22:02
Systeem draait op 8 bar, ik maak gebruik (nu nog ) van een masterfix potnagelpistool en gebruik, even denken, uhm, speciale grip nagels, ze lijken glad, doch zijn het niet
Uhm
ja zou mogelijk moeten zijn, zit in regio r'dam. maar even goed kijken wanneer, want zoals Mark al aangaf is het best druk, sta op het punt om 4 dagen te gaan volgspotten in Belgie voor de VRT (vlaamse radio televisie ? razz :p )

mail me anders even, hebben we wel contact, tel nummer doe ik niet over het forum
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-9-2006 01:19

SpaceyDeeJ schreef:

wel eens een technocase gezien ? die sluit ook niet helemaal aan in dichtstand, (ja echt, kijk maar eens goed ! )
//edit en dat heeft een bouwtechnische reden !
Ieder zijn manier van bouwen natuurlijk. Ik laat liever alles netjes aansluiten. Overigens heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar die bouwtechnishe reden?
Grappig dat je dat op de foto zou zien en kunnen meten, moet ogenschijnlijk bedrog zijn, uit mijn hoofd gezegd, zal er misschien een halve milimeter verschil tussen zitten
Een foto die recht van boven is genomen zal niet zo heel veel vertekenen. Overigens ook niet echt de moeite om erop in te gaan, ben alleen redelijk perfectionistisch ingesteld dus zulk soort kleine dingen vallen me snel op.
Op deze manier krijgt de stopschotel minder voor zijn kloten. De rest van de deksel overleeft dat wel !
//edit, plus het feit dat wanneer je de scharnieren voor de binnenplaat wat meer naar binnen zou zetten, komt al het gewicht van de zware inlay, gecentreerd in het midden. Door de scharnieren naar buiten te zetten, verdeel je dat juist !
De stopschotel hoeft alleen te voorkomen dat de deksel te ver opengaat. De 2 delen van de stopper zitten verder niet aan elkaar vast, dus die heeft niks te lijden.

Als je er vanuit gaat dat de deksel ver genoeg open is dat het sluitprofiel geen stevigheid meer geeft, zal het dus aankomen op de scharnieren. Hoe dichter die bij het draaipunt (in dit geval op de plaats waar de stopschotel zit, aangezien de scharnieren symmetrisch zitten) zitten, hoe groter de momentkracht erop wordt. Stel dat de scharnieren 2x zo ver van de stopschotel zouden zitten als nu. Dan is er dus ook 2x zoveel kracht nodig om de het scharnier eruit te trekken. Heel theoretisch dit, maar liefst tenminste 2 scharnieren aan de buitenkant van de kist, en eventueel als aanvullig scharnieren naast de stopschotel(s).

Overigens bepaalt de plaats van de scharnieren van de binnenplaat niet de gewichtsverdeling in de kist. Wel op de scharnieren zelf.
dit is op zeker NIET gepopt, maar geschroeft met een speciale torx schroef. Juist, ook deze methode wordt door collega bouwers van Technocase toegepast....
Iedere bouwer doet dat anders, ik pop liever. Technocase heeft ook een eigen manier van werken, die niet per definitie goed of fout is. Nu kijk je tegen een rits gaten aan.
en dus minder stevig, nu heeft de complete imbusbout een veel beter grip op de hele hele case. Dit is een toolcase en dus behoorlijk zwaar en geen klein parren kistje
Als de popnagels een beetje schuin staan moet je dus eerst een heel stuk hout eruit trekken. Popnagels kunnen een hoop hebben, evenals (goed) hout. Ook zo'n toolcase kan dus prima.
Doe ik ook niet, maar ben op meerdere punten het niet met je eens,lijkt me moeten kunnen in Nederland
Ik zeg ook niet dat dat niet kan. Overigens komt er nu wel duidelijk naar voren dat er een hoop verschillende manieren van bouwen zijn. Prima, zolang de klant maar tevreden is.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-9-2006 18:53
Douwe, was het idee om alleen een mobiele gereedschapskist te maken, of een soort van "workstation"? Dat laatste kan nog wel eens praktisch zijn als je onderweg wel eens een keer wat moet repareren. Je zou bijvoorbeeld bovenop een 20/25cm hoge deksel kunnen maken, die rechtop open kan staan. Daarin kun je het kleine handgereedschap gesorteerd ophangen. In de uitstekende rand (vandaar zo'n hoge deksel) zou je een TL balk kunnen hangen zodat je altijd genoeg werklicht hebt. Bovendien kun je nog wat kleine troep op het werkblad laten liggen als de kist voor nood dicht moet. Onderin zou ik kijken of je 2 openslaande deuren kunt maken, met eventueel daarin wat specifiek gereedschap wat niet past/hoort tussen het gereedschap in de deksel. In de ruimte onder het werkblad zou je lades kunnen maken, waarin wat onderdelen en ander middelgroot spul komt te liggen.

Verder zou ik de kist niet zo enorm groot maken, aangezien 'ie dan erg zwaar en onhandelbaar wordt. Mocht je eens over een blubberig terrein moeten, dan zakken de wielen weg. Verder weet ik niet precies hoe groot de laadklep van een gemiddeld bakwagentje is en hoeveel gewicht die kunnen hebben, maar ik kan me voorstellen dat een zware 1,20 diepe kist niet praktisch is. Ik zou zelf liever voor 80cm gaan. Diep genoeg om goed op te kunnen werken, en toch handelbaar. Eventueel kun je voor het losse zware materiaal een aparte kist maken om gewicht te sparen.

Wat moet er trouwens allemaal aan gereedschap in?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-9-2006 19:00
@Martijn

Het is dus de bedoeling dat het een verplaatsbare werkplaats wordt. 120x120 past gemakkelijk op een laadkep en het is de helft van standaard vrachtwagen breedte. voor de hoogte van het deksel heb ik 18 cm bedacht(komt mooi uit). De bedoeling is dus wel dat het een toolbox wordt die uit twee stukken bestaat die afzonderlijk vervoerd kunnen worden.

Ja, wat gaat erin als gereedschap?? Heel veel. wink ;)

Maar er komt ook een stuk alleen voor spare parts, dit is natuurlijk afhankelijk voor welk bedrijf ik op pad wordt gestuurd.

(edit)
Gangbare maten voor een FC zijn toch wel een meervoud van 60. Als je 80 aanhoud kunnen er hoogstens nog 2 Minibeam dolly's naast.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-9-2006 20:12
Het ligt er ook maar aan voor wie je op pad gaat met zo'n toolcase. Voor een gemiddelde drive in show heb je sowieso niks aan zo'n case dus daar moet ie ook niet vervoerd te worden. Bij een beetje productie ga je met de bakwagen of vrachtwagen op pad en dan kan ie prima mee tussen de andere kisten gezien de maten. Overigens zou ik m niet strak 120 maken maar 115 of 110 binnenmaat gezien 60cm cases vaak 55 intern zijn dus net iets kleiner dan 60. Verder zou ik in ieder geval zorgen dat 1 richting altijd een veelvoud van 60 is aangezien je anders heel vaak niet goed uitkomt in de wagen. Tenslotte worden kisten in de lengte getipt dus 80/120 etc. Breedte is zodoende altijd 60.

Gemiddelde d'hollandia laadkleppie kan 750 of 1000 kilo dragen afhankelijk van het model dus dat mag ook het probleem niet zijn. Wij laden altijd ledkisten per 2 op de klep en das 600 kiloos. Dat gaat prima of het moet een klep van een of ander vaag merk zijn.

Over het werkblad: Gezien de maten van de kist (1 helft dus 120 breed 60 diep) kan je natuurlijk ook kiezen voor een uitschuif plateau in 1 van de delen. Een deksel is doorgaans niet groter, en tevens heb je die niet mee als je de 2 delen meehebt. Eventueel uitklappootjes onder het plateau voor de stabiliteit. Al zie ik zo een case niet 123 omvallen als je hem helemaal vol met tools hebt en niet alle lades gelijk openzet shut up :X

Martijn schreef:

Ieder zijn manier van bouwen natuurlijk. Ik laat liever alles netjes aansluiten. Overigens heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar die bouwtechnishe reden?
Volgens mij had ik t al eens eerder aangehaald ergens waarom de sloten vaak niet strak aansluiten, toen ook al reactie op volgens mij een vraag van jou. Heeft ermee te maken dat als je ze strak laat aansluiten ze altijd net een tikkeltje oversteken over de ronde rand van het sluitprofiel, wat eigenlijk gewoon niet netjes is razz :p
Tevens moet je je dan never nooit zorgen maken dat een slotje misschien net wel te ver uitsteekt en je zodoende problemen kan krijgen met uitwisseling (kist sluit op slot en niet op sluitprofiel). Met een heel klein beetje opening weet je altijd zeker dat de deksel strak dicht zit op t sluitprofiel.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-9-2006 20:30

CyberDance schreef:

Met een heel klein beetje opening weet je altijd zeker dat de deksel strak dicht zit op t sluitprofiel.
Case goed inklemmen bij het poppen en een setje l-brackets tussen de naad van de vlinder stoppen (ca. 2mm ruimte tussen de 2).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-9-2006 21:49

CyberDance schreef:

Het ligt er ook maar aan voor wie je op pad gaat met zo'n toolcase. Voor een gemiddelde drive in show heb je sowieso niks aan zo'n case dus daar moet ie ook niet vervoerd te worden. Bij een beetje productie ga je met de bakwagen of vrachtwagen op pad en dan kan ie prima mee tussen de andere kisten gezien de maten. Overigens zou ik m niet strak 120 maken maar 115 of 110 binnenmaat gezien 60cm cases vaak 55 intern zijn dus net iets kleiner dan 60. Verder zou ik in ieder geval zorgen dat 1 richting altijd een veelvoud van 60 is aangezien je anders heel vaak niet goed uitkomt in de wagen. Tenslotte worden kisten in de lengte getipt dus 80/120 etc. Breedte is zodoende altijd 60.

Gemiddelde d'hollandia laadkleppie kan 750 of 1000 kilo dragen afhankelijk van het model dus dat mag ook het probleem niet zijn. Wij laden altijd ledkisten per 2 op de klep en das 600 kiloos. Dat gaat prima of het moet een klep van een of ander vaag merk zijn.

Over het werkblad: Gezien de maten van de kist (1 helft dus 120 breed 60 diep) kan je natuurlijk ook kiezen voor een uitschuif plateau in 1 van de delen. Een deksel is doorgaans niet groter, en tevens heb je die niet mee als je de 2 delen meehebt. Eventueel uitklappootjes onder het plateau voor de stabiliteit. Al zie ik zo een case niet 123 omvallen als je hem helemaal vol met tools hebt en niet alle lades gelijk openzet shut up :X

Martijn schreef:

Ieder zijn manier van bouwen natuurlijk. Ik laat liever alles netjes aansluiten. Overigens heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar die bouwtechnishe reden?
Volgens mij had ik t al eens eerder aangehaald ergens waarom de sloten vaak niet strak aansluiten, toen ook al reactie op volgens mij een vraag van jou. Heeft ermee te maken dat als je ze strak laat aansluiten ze altijd net een tikkeltje oversteken over de ronde rand van het sluitprofiel, wat eigenlijk gewoon niet netjes is razz :p
Tevens moet je je dan never nooit zorgen maken dat een slotje misschien net wel te ver uitsteekt en je zodoende problemen kan krijgen met uitwisseling (kist sluit op slot en niet op sluitprofiel). Met een heel klein beetje opening weet je altijd zeker dat de deksel strak dicht zit op t sluitprofiel.
Wat voor voordeel heb je als je een kist van 120x120x110+wielen tipt?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-9-2006 21:51
Neeeee laugh :D Laat dat maar lekker op de wielen staan shut up :X Bedoel meer dat je alle andere kisten in de wagen die je tipt tipt op de korte kant. Met als gevolg dat als je truckmaat kisten hebt ze meestal op 60 breed uitkomen. Als je dan een kist van 80 ertussen hebt staan kom je weer niet meer uit aangezien een vrachtwagen 240 is. Alleen in een bakwagen zou t handig kunnen zijn. Alhoewel wij daar altijd werken met 3x60 kist + een stapel truss, maakt totaal 210 (bakwagen is 215).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
28-9-2006 21:53

CyberDance schreef:

Neeeee laugh :D Laat dat maar lekker op de wielen staan shut up :X Bedoel meer dat je alle andere kisten in de wagen die je tipt tipt op de korte kant. Met als gevolg dat als je truckmaat kisten hebt ze meestal op 60 breed uitkomen. Als je dan een kist van 80 ertussen hebt staan kom je weer niet meer uit.
Daarom een zeer incorrecte en toch correcte maat voor mijn kistje
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-9-2006 21:55

Douwe schreef:

@Martijn

Het is dus de bedoeling dat het een verplaatsbare werkplaats wordt. 120x120 past gemakkelijk op een laadkep en het is de helft van standaard vrachtwagen breedte. voor de hoogte van het deksel heb ik 18 cm bedacht(komt mooi uit). De bedoeling is dus wel dat het een toolbox wordt die uit twee stukken bestaat die afzonderlijk vervoerd kunnen worden.
Ik doelde voornamelijk op de kleinere bakwagentjes. Een stukje terug in dit topic postte Tom een foto van een klein bakwagentje. Ik kan het zo vanaf de foto niet goed zien, maar kan me voorstellen dat zo'n grote kist hier een twijfelgevalletje wordt. Met grotere vrachtwagens is het inderdaad geen probleem.

CyberDance schreef:

Martijn schreef:

Ieder zijn manier van bouwen natuurlijk. Ik laat liever alles netjes aansluiten. Overigens heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar die bouwtechnishe reden?
Volgens mij had ik t al eens eerder aangehaald ergens waarom de sloten vaak niet strak aansluiten, toen ook al reactie op volgens mij een vraag van jou. Heeft ermee te maken dat als je ze strak laat aansluiten ze altijd net een tikkeltje oversteken over de ronde rand van het sluitprofiel, wat eigenlijk gewoon niet netjes is razz :p
Tevens moet je je dan never nooit zorgen maken dat een slotje misschien net wel te ver uitsteekt en je zodoende problemen kan krijgen met uitwisseling (kist sluit op slot en niet op sluitprofiel). Met een heel klein beetje opening weet je altijd zeker dat de deksel strak dicht zit op t sluitprofiel.
Dat ging toen over de overzethoeken dacht ik. Maar inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Zal voor mezelf wel eens een proefkistje timmeren en alle nieuwigheid erin verwerken. (Insteekprofielen, andere manier van gaten uitzagen, rekening houden met een kleine afstand tussen overzethoeken/vlindersloten ed (hoewel ik voor de overzethoeken al een mal had, dus die zaten elkaar nooit in de weg)) Resultaat zal tzt wel op het forum voorbij komen.

Tom, komt dat HD insteekprofiel ook van Penn? Aangezien de profielen die jij gebruikt een groef hebben, en het Penn profiel in het boek staat als volledig glad.

2mm afstand tussen beide delen is best flink. Ik zal op een eigen kistje wel eens kijken hoe dat het beste uitkomt. Best kans dat ik ook een malletje voor de vlindersloten maak, die op het sluitprofiel gedrukt kan worden en daardoor altijd de ligging van het slot ten opzichte van het profiel altijd gelijk is.

Ik sta weer te trappelen om verder te bouwen, maar helaas is het beslag een beetje op. Gisteren nog gebeld naar de Belastingdienst om te vragen of ik voor de inschrijving bij Penn alvast mijn onofficieele BTW nummer (sofinummer+B01) op mocht geven, maar mooi niet. "Nee meneer, dat kan niet meneer, pas als wij het nummer officieel hebben uitgereikt meneer." De formulieren hebben ze al ruim 3 weken, dus de medewerker kwam met het bericht dat ik dus binnen 6 weken wel wat van ze zou moeten horen. Leuk als je over 2,5 week een week vakantie hebt en dan dus flink kunt gaan bouwen. sad :(
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)