Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 19 van 32)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
9-9-2008 14:26
Hallo Webbie,

dat kan ook vocht zijn.
Maak maar eens een jackplug/tulp stekker een beetje nat met wat speeksel en sluit de andere kant van de kabel aan op je versterker.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-9-2008 15:13
Hallo Tom,

Tom schreef:

waarschijnlijk staat de input gain iets te hoog afgesteld van je line in.
Dan denkt hij dat er signaal is wink ;)
Staat gewoon op 0dB, zoals hij hoort te staan (kan overigens niet hoger).
De LED brand ook als er geen XLR in gestoken is.

De andere versterker heeft dit verschijnsel niet.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
9-9-2008 15:29
0dB is zeker niet per definitie de stand waarin hij zou moeten staan. Als het ingangssignaal heter is dan de ingangsgevoeligheid van de blue box dan zal je de gain-regelaar naar beneden moeten draaien.

Neemt niet weg dat in dit geval oversturing van ingang niet de oorzaak kan zijn van je probleem, want zonder signaal zou het lampje toch echt uit moeten gaan, lijkt me.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
9-9-2008 16:29
Hoi Webbie,

hebb even in het schema gekeken, als ik het goed kan volgen komt het signaaltje uit IC7 en IC8 van het analogeboard, Ik heb geprobeerd een datasheet te vinden van die IC's maar kon zo gauw niks vinden, type nummer komt me ook niet bekend voor SA1010?

Als ik jou was zou ik idd even de voedings spanningen controleren +/-18V en de 3V die op het analoge board gemaakt wordt. Daarna kan je eventueel wat IC'tjes uitwisselen met de werkende unit?
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
9-9-2008 20:56
Ik heb even een blik op het schema geworpen (met in 't hoofd de melding "signal present" én "input overload" zonder signaal), en ik kwam eigenlijk ook vrij vlot richting de +/-18v die via CN1 op het ana-board komt (die 14 polige die René van SA al aanhaalde). Wellicht inderdaad corrosie in deze connector.

Indien het probleem zich voordoet, controleer of je +/-18V t.o.v. ground hebt op pin 10-11 (even de groundlift uitzetten, dan kun je pin 1 van de XLR als GND voor de multimeter nemen).

Verder op het ana-board misschien even alle IC'tjes voorzichtig een beetje aandrukken en de PCB controleren op losse contacten (vooral rond connectoren of zware componenten waar de soldeerverbindingen mechanisch belast worden).

Problemen die soms optreden zijn vaak tijdrovende gruwels om op te lossen, vooral als het dingen zijn die pas optreden nadat een apparaat in een koude-vochtige ruimte heeft gestaan (erg lastig te simuleren).

Succes ermee !
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-9-2008 21:33
Hallo,

Hans en Joost, vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

Als het weer voorkomt zal ik de zaak eens doormeten op de manier die is aangegeven.

Maar weten jullie misschien waarom dat alles nu wel werkt, en toch de "Signal Present" LED blijft branden?
Ook ergens nog corrosie of slecht contact, of is dit een ander probleem?
Zoals eerder gemeld ziet er alles heet netjes en schoon (bijna nieuw) uit.

(@Verheyen: gefeliciteerd met je zeven Blue Boxen, ik heb je gemaild met adressen van mensen die ook een setje Blue Boxen zoeken)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-9-2008 23:09

Webbie schreef:

Maar weten jullie misschien waarom dat alles nu wel werkt, en toch de "Signal Present" LED blijft branden?
Kan ruis of brom zijn (slechte contacten of solderingen), kan een oscillatie zijn (slechte contacten of solderingen OF een defect component). Iets dus om ZEKER na te lopen voordat je verder gaat (en niet op z'n beloop te laten).

Overigens moet een kast die zichzelf PA kast noemt (wellicht ook nog met termen zoals professioneel in de omschrijving) probleemloos overweg kunnen met vochtige omstandigheden (is immmers een vrij normale zaak in ons werkgebied dat de relatieve luchtvochtigheid echt stevig in de buurt van de 100% komt).
Zoals eerder gemeld ziet er alles heet netjes en schoon (bijna nieuw) uit.
Headers zijn een ramp. Liefst vervangen, inclusief headerconnector (kun je prima plaatsen met een bankschroef als je er geen speciale tang voor hebt). IC voetjes zijn een nachtmerrie (zeker de uitvoering zonder gedraaide contacten terwijl juist DIE altijd gebruikt wordt omdat hij net weer een duppie goedkoper is). IC's één voor één eruit en precies zo weer terugplaatsen kan helpen.

Loop ook alle elco's na (zeker de elco's die wat warmer dan gemiddeld kunnen worden hebben een levensduur die helaas niet zo hoog ligt als je zou willen).

Maar een beetje vochtige ruimte moet zo'n kreng gewoon tegen kunnen (anders mag hij van mij zo de container in).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
9-9-2008 23:15

Dré schreef:

Maar een beetje vochtige ruimte moet zo'n kreng gewoon tegen kunnen (anders mag hij van mij zo de container in).
Ai Dré, ik weet niet of Webbie er wel tegen kan als je zo over zijn schatjes praat...
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-9-2008 23:29
Hallo,

joepurlings schreef:

Dré schreef:

Maar een beetje vochtige ruimte moet zo'n kreng gewoon tegen kunnen (anders mag hij van mij zo de container in).
Ai Dré, ik weet niet of Webbie er wel tegen kan als je zo over zijn schatjes praat...
Jawel hoor, Dré onderbouwd altijd alles netjes, en heeft er zeker meer verstand van als ik.
Had je hem eens moeten horen over mijn Peavey SP1's laugh :D.

Volgende setje worden gewoon DAP's, daar is namelijk Dré op uit laugh :D.

@Dré: bedankt weer voor je reactie (serieus).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
9-9-2008 23:33
Dat klopt ook wel weer...

Over die SP1´s trouwens... We hebben toentertijd eens gemaild omdat je interesse had in mijn SP3´s herinner ik me net happy :)

Geen idee wat Dré op de SP1 aan te merken had, maar met mijn SP3 kastjes ben ik toch altijd zeer tevreden geweest (op het gewicht en de omvang na).
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)