Forum > PC related Forum

Logo ontwerpen

(287 reacties. Pagina 19 van 29)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-10-2006 23:18

Dj Spider schreef:

Mag ik dan vragen waarom je ons de afbeelding in jpg laat zien, en niet in het gangbare pdf formaat?
Als je ze dan in jpg opslaat, doe dit dan altijd op het maximale. Als ik nu het logo inzoom, zie ik duidelijk de verschillende pixels.

Heb je trouwens je schetsen in gescand? Of heb je het na proberen te tekenen in een willekeurig programma? En waarom heb je gekozen voor rgb kleuren? Was je van plan om het logo alleen te gebruiken op je internet pagina? Mocht dit niet het geval zijn, moet je natuurlijk kiezen voor cmyk kleuren.
Vind ik allemaal zaken die niets te maken hebben met het logo dat hij post en meer bedoeld om 'm af te kraken. Als ik een logo hier wil laten zien zou ik het ook in JPG neerknallen, gewoon RGB. Lijkt me ook niet meer dan logisch, het is een PREVIEW en geen aanlevering van drukwerk.

Onnodig hoge resolutie, CMY (wat sommige windows viewers niet eens goed kunnen weergeven) en zelfs PDF met vector is natuurlijk overdone voor een preview.
Light Image
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
11-10-2006 08:35
Vind ik wel degelijk een zaak wat hier mee te maken heeft. Hoe kan je een goed oordeel over het logo geven, als het logo niet maximaal is opgeslagen? Het logo is maar 8kb groot, sla je hem als maximaal op kom je misschien net op de 100kb uit.

Het feit dat je een logo in rgb kleuren maakt is prima, voor webgebruik. Het is verstandiger om je logo direct te maken in cmyk kleuren. Je moet altijd van de basis uitgaan. Zodat je, je logo maar 1 keer hoeft te maken. Onthoud goed, van vector na pixel duurt slechts paar seconden. Van pixel na vector enkele uren.

Het blijkt maar weer, dat het niveau van logo ontwerpen hier (meestal) op een bijzonder laag pitje ligt. Het is tegenwoordig in de mmv wereld standaard, dat je het logo in pdf laat zien. Dan heb je (als het goed is) het minste verlies in kwaliteit. Zo kunnen de mensen die het bekijken, een goed oordeel geven.

Je kan je pdf file, ook prima beveiligen. Iets wat je trouwens ook prima in diverse andere tekenprogramma’s kan doen. Ik zou altijd in ieder geval het volgende in de afbeelding mee geven: Maker en datum waneer de afbeelding is gemaakt. Mocht er nou iemand, zo grappig zijn om je logo te kopiëren. Sta jij te minste sterker, dan dat je helemaal niks heb ingevuld.

@ Jeroen. Het is jammer dat jij het ziet als afkraken. Het is bedoeld als algemene kritiek/tips, ik speel het niet op de man. Het gebruik van rgb kleuren ipv cmyk kleuren is een veel gemaakte fout. Waarschijnlijk wordt die ook door jou gemaakt ( afgeleid aan jou reactie)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-10-2006 08:58
Leg mij aub eens uit wat er fout is aan het gebruik van rgb kleuren?
Verder kan je rustig iets over een logo zeggen op het moment dat het gewoon een jpeg-je is. Sterker nog, als ik in mn statusbalk zie dat het een pdf is heb ik vaak al geen zin meer om hem te openen.

Overigens denk ik dat je dat "afkraken" van Jeroen met een korrel zout moet nemen wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
11-10-2006 18:07
Op zich is er niks mis, met het gebruik van rgb kleuren. De meeste websites bestaan uit rgb kleuren, dit komt omdat ze alleen digitaal worden weer gegeven (d’uh). Het grote nadeel van rgb kleuren, komt pas om de hoek kijken als men gaat printen.

Cmyk kleuren kunnen, mits de printer goed is afgesteld. Precies zo worden afgedrukt als op het beeldscherm. Als je dus een logo gaat ontwerpen, is het verstandig om dit altijd in cmyk kleuren te doen. Websites maak je van zelf sprekend met rgb kleuren.

Je kan natuurlijk een logo ook laten zien met jpg afbeelding. Ga dan alleen niet alles zo veel mogelijk compenseren. Als je een logo op maximaal opslaat, komt het meestal rond de 100kb uit. Dit is meestal prima te doen.

PDF is trouwens gewoon digitaal papier. Je hebt hier het minste kwaliteitsverlies mee.
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
11-10-2006 18:17
als je dan toch bezig bent raad ik je aan om in EPS formaat een logo te maken. Hierdoor worden tekeningen niet als pixel opgeslagen maar als vectoren. Dit maakt het mogelijk om je logo's oneindig groot te maken. Een fatsoenlijke designer (lees een professionele) zal bijna altijd vragen om EPS figuren .

Daarmee ben ik het niet eens dat je PDF moet gebruiken. PDF werkt prima voor documenten die niet gewijzigd mogen worden, maar om plaatjes te laten zien.. nee.

Overigens heb ik een tijd geleden een heel leuk programmatje in handen gehad om logos te maken. Een programma met een enorme bibliotheek aan onderdelen. Echt ideaal. zal nog eens ergens zoeken.

succes verder. Mocht je ooit eens geld teveel hebben, neem dan een goede designer in huis. Ze zijn duur maar leveren echt goed werk. LAat zelf alles doen bij https://www.booreiland.nl. Die lui kunnen er echt wat van. Maar goed dan praat je over een huisstijl van 2.000 euro. shut up :X
niet nodig
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
11-10-2006 18:18

Dj Spider schreef:

is het verstandig om dit altijd in cmyk kleuren te doen.
(offtopic)
C= Cyenta
M= Mangenta
Y= Yellow

K= wat is dit DJ Spider
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
11-10-2006 18:23
Check
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
11-10-2006 18:27

Daniel schreef:

Check
ashamed :$
Tja...
Dat gebruikt een fixture met kleurenmenging niet.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
11-10-2006 18:39

mutz schreef:

als je dan toch bezig bent raad ik je aan om in EPS formaat een logo te maken. Hierdoor worden tekeningen niet als pixel opgeslagen maar als vectoren. Dit maakt het mogelijk om je logo's oneindig groot te maken. Een fatsoenlijke designer (lees een professionele) zal bijna altijd vragen om EPS figuren .
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om een afbeelding te laten zien aan je klant/doelgroep, volstaat een pdf file ruimvoldoende. Zo hoeven je klanten ook geen dure software aan te schaffen.

Als je illustrator gebruikt, sla je natuurlijk je afbeelding op in .ai (eps formaat). Dan kan je inderdaad je afbeelding zo groot/klein maken als je wilt.

Even een korte samenvatting.

RGB kleren = Website, logo (alleen digitaal)
CMYK kleuren = logo, t-shirts, kaartjes, etc
Vectoren (eps) = ontwerp je meestal je logo in.
PDF of JPG = laat je het resultaat zien aan je klant.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
11-10-2006 19:24
Jongens, waar gaat dit nog over?
Hij laat een logootje zien op internet, is het dan een probleem dat het in JPEG staat?
Nee, want zo ongeveer elke browser kan het weergeven zonder gebruik van externe programma's, het is sneller te laden, en het geeft je toch een redelijk en snel beeld van het logo.

Dat jullie gelijk over PDF, EPS, etc. gaan praten snap ik best, maar om het simpel even te tonen via internet zwaar overtrokken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)