Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 175 van 345)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
7-7-2006 15:18
Zagen doe ik sowieso buiten, maar het zou kunnen ja. sneaky :V Het setje staat er toch, kan ik 'm net zo goed ook gebruiken. wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-7-2006 17:30
Martijn je doet me denken aan mijn zomer X aantal jaar terug laugh :D , met al die kistjes en binnenrackjes razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-7-2006 19:15
niet eerst de binnenkanten van zwarte kleur voorzien? Lijkt mij net even makkelijker werken. Verder; hoe groot maak jij de stolpkisten, handvaten in de rackjes? afwerking?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-7-2006 19:54
Valt me nu op: 1 binnenrackje is minder diep, heeft dat een reden? aangezien ze toch in een stolpcase gaan met z'n allen lijkt me het nut ervan vrij klein?
Verder net werk overigens, ben ook wel benieuwd naar de afwerking. Ik heb wel een lichtelijke voorkeur voor ingefreesde zwarte fliphandles razz :p
Ga je naast de stolpen ook nog losse "koffers" maken voor 1 binnenrackje voor losse dingen?
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
7-7-2006 20:10
Mag ik misschien vragen wat het voordeel is van een stolpcase t.o.v. een "normale" case?
Cyberlights in the house :D
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
7-7-2006 20:53
je kunt nu je rack op de stolp zetten, zo is ie van de grond.

ook kun je de stolp als gewone tafel gebruiken, en het binnerack op een andere veilige plaats wegzetten.

Ik gebruik liever een "gewoon" kistje
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-7-2006 21:08
In een stolpcase kan je 1 of meerdere binnenrackjes duwen. Voordeel hiervan is dat je een hoop losse rackjes mee kan nemen maar tijdens transport zitten ze per x aantal samen in een standaard case op wielen, de stolpcase dus. Dat scheelt je een hoop gesleep met allemaal aparte kistjes, immers rol je nu een paar stolpen naar binnen en je bent klaar. Verder scheelt het ook flink tijd met laden en lossen, en spullen naar de plek rijden, nu kan je op voorhand spullen samen stoppen in de loods en op de stolp schrijven waar het heenmoet, bijvoorbeeld FOH en Stage, wat tijdens het lossen een hoop uitzoek-werk van losse kistjes scheelt.
Daarnaast kan je die stolpen ook weer gebruiken om de apparatuur op hoogte te krijgen voor bijvoorbeeld FX racks etc. Ennn last but not least, door het schuim wat in de stolpkisten verwerkt is, is je apparatuur ook wat beter beschermd tegen schokken.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/images/stolpen_open_2.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/images/stolpen_vol.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/Springpop/images/DSC03179.jpg

Voor de X15 sets gaan we bijvoorbeeld nog kabelbakjes maken die even groot zijn als een 4HE binnenrack. Op die manier kan de hele set samen met 2 stolpcases op pad, en blijft ie toch flexibel (1 stolp met toprack, 1 stolp met Laag amp (3HE), Processorrack (3HE) en kabelbak (4HE). Maar zo kan je bijvoorbeeld ook een simpel FX rackje samenstellen uit losse binennrackjes: stolpje met 3HE aan comp/lim, 3HE FX en 3HE EQ, eventueel daarnaast nog een afspeelrackje met MD, CD oid om het maar simpel op te noemen. Moest iemand een los EQtje of versterkertje huren zijn er daarvoor koffers waar precies zo'n 3HE binnenrackje inpast wink ;)

Als je een paar losse kistjes heb, is het het -naar mijn idee- niet waard om alles op deze manier te verpakken, maar zodra je met flinke aantallen losse spullen zit, die je ook regelmatig in verschillende configuraties samengebruikt, wordt het een heel erg handig systeem.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
7-7-2006 23:23
Bovendien ben je zo flexibeler in wat je meeneemt.

Zo hoef je niet meer een compleet amp-rack mee te slepen als je er maar 2 van gebruikt voor een specifieke klus maar wel veel FX mee moet hebben, scheelt je echt wel flink in ruimte.

Hier gaat alles wat nieuw binnenkomt vanaf binnenkort ook in binnen-rackjes, vind het systeem echt handig.

Tom bestaan jouw binnenrackjes uit een bepaalde top-laag of uit een heel fijn soort bekleding aan de buitenkant?
Vergeet niet te lachen
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-7-2006 23:51
Toplaag is gespoten:
2 lagen trimite lak, daarbovenop nog een laag trimite maar dan gespetterd, en dan afgewerkt met 2 lagen vernis sneaky :V shut up :X razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
8-7-2006 01:20

Watt-Xtra schreef:

niet eerst de binnenkanten van zwarte kleur voorzien? Lijkt mij net even makkelijker werken. Verder; hoe groot maak jij de stolpkisten, handvaten in de rackjes? afwerking?
Mwoah, kan ik straks ook nog wel bijkomen. (Nog een slechte eigenschap van me: eigenwijs zijn) De kisten zullen ongeveer 55*50*60/65 worden. Een zwart, een grijs. Geluid in de zwarte case, licht/stroom in de grijze. Handvatten heb ik voor een deel al liggen, maar waren helaas op. Afwerking doe ik met Trimite. 1x een grondlaag met zwarte grondverf, en 1 laag Trimite. Ik ben niet echt het type dat 5 lagen over zo'n rackje smeert. razz :p Of ik de handvatten in ga frezen weet ik nog niet, hangt er vanaf of ik er een handig malletje voor kan maken. Ik heb niet gek veel zin om 20 handvatten uit de losse hand te doen.

CyberDance schreef:

Valt me nu op: 1 binnenrackje is minder diep, heeft dat een reden? aangezien ze toch in een stolpcase gaan met z'n allen lijkt me het nut ervan vrij klein?
Verder net werk overigens, ben ook wel benieuwd naar de afwerking. Ik heb wel een lichtelijke voorkeur voor ingefreesde zwarte fliphandles razz :p
Ga je naast de stolpen ook nog losse "koffers" maken voor 1 binnenrackje voor losse dingen?
De helft van de rackjes is minder diep. 3*3E en een van 4: dimmertje en 3 stroomverdelers. Die ruimte is nodig voor de chassisdelen. Bedenk me overigens net dat een 63A chassideel iets meer ruimte nodig heeft, dus zal er binnenkort maar weer de zaag langstrekken. De diepe rackjes zijn 45cm diep, de ondiepe 36cm. De meesten versterkers passen wel in een 45cm diep rackje, plus dat er ook nog wel iets ruimte in de stolp overblijft. Fliphandles heb ik al voor een deel liggen, zijn inderdaad zwart. Infrezen gebeurt waarschijnlijk ook, heb terwijl ik het bovenstaande stukje typte al een ideetje gekregen om dat snel en strak te doen. sneaky :V

Over een klein koffertje heb ik nog wel zitten denken, maar dat gebeurt voorlopig niet. Ik kan wel een compact kistje maken voor alleen een versterker met processor, maar de aanhanger moet toch mee voor het meubel. Losse verhuur doe ik voorlopig niet, mocht ik dat wel gaan doen dan zijn losse kistjes natuurlijk zo gemaakt.

Laxap schreef:

Mag ik misschien vragen wat het voordeel is van een stolpcase t.o.v. een "normale" case?
Een normale case heeft sowieso wat loze ruimte in de deksels, maar ging me vooral om de handelbaarheid ervan. Ik had eerst een 6HE rackje, die dus te laag is voor 2 vlinders per kant per deksel, en dus maar ruimte heeft voor 1 fliphandle in het midden. Doordat het zwaartepunt redelijk voorin lag tilde dat voor geen meter, laat staan met 2 versterkers erin. Met een stolpcase heb je ruimte over de volle breedte, en heb je dat probleem dus niet. Daarnaast scheelt het geklooi met bedraden. Eigenwijs als ik was had ik de processor en beide versterkers in losse kisten (willen stoppen) gestopt. Dat betekent een hoop losse snoeren en troep. Alleen het onderling aansluiten kostte me welgeteld 4 minuten. Niet veel, maar het heeft meegewogen. Ik kan dus thuis alles mooi voorbedraden. Om dat voorbedraden dan maar meteen nog een stukje verder door te trekken, komt ook de 32A verdeler bij de versterkers in de stolp te zitten. Stroom(verdeling) kan dus thuis ook al geregeld worden. In plaats van 4 kisten naar binnen sjouwen en onderling bedraden haal ik nu 1 deksel eraf en prop er 32A krachtstroom in. Dat scheelt.

Geit schreef:

je kunt nu je rack op de stolp zetten, zo is ie van de grond.

ook kun je de stolp als gewone tafel gebruiken, en het binnerack op een andere veilige plaats wegzetten.
Van de grond halen hoeft van mij niet zo, ze staan immers toch al op wielen. En een tafel van 60cm hoog lijkt me ook niet zo praktisch. wink ;)

Enne Tom, dat van die kabelbakken om overgebleven ruimte op te vullen was inderdaad ook al in me opgekomen. laugh :D Even kijken hoe ik met hout uitkom, zal waarschijnlijk wel 9mm worden aangezien ik met 2 plaatjes 12mm PRECIES uitkwam om die 9 binnenrackjes en fanombouw te maken.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)