Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 17 van 130)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
24-11-2004 18:27
Om te beginnen zijn veel van je antwoorden al in dit forum te vinden... maar goed.

Betonplex is niet hetzelfde als flightcase materiaal (als je triplex met HPL bedoeld). Dit laatste is in 15 mm (waar de punisher van is ontworpen) in elk geval niet standaard verkrijgbaar. Voor de verwerking ga je enorme problemen krijgen met randen, afrondingen en het binnenwerk. Het is ook nog eens peperduur. Niet doen dus!! Vervormen heeft er naar mijn idee geen *** mee te maken, tenzij je naar heel dun materiaal gaat met de daarbij behorende resonanties

De GSP-top kan heel geschikt zijn, maar full-range zou ik deze niet zo snel toepassen. De ontwerper kan je hier meer over vertellen. Het vermogen heeft hier niets mee te maken, gaat erom dat 'ie diep genoeg gaat.

Als je dit systeem gaat bouwen heb je minimaal drie versterkers nodig met de daarbij behorende processor en delay. Een flinke 1000-watter voor de punisher, een 1000-watter voor het laag in de top en een 600 - 800 watter voor mid en hoog. Voor die laatste overgang tussen midden en hoog zul je een passief filter moeten maken dat eigenlijk ook nog eens delay in zich heeft.

Al met al een flinke klus en veel euro's...

Greetz, Janbo.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
24-11-2004 18:35
dus als ik het goed begrijp moet je 2 versterkers op 1 box zetten?
Kan dit niet aan elkaar worden verbonden zegmaar dat je 1 versterker nodig hebt?
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
24-11-2004 18:41
Met dit soort systemen en vermogens is passief filteren onmogelijk. Kleinste set-up die ik me kan bedenken is een punisher met topkastje 12" en hoorn (of iets dergelijks).
Maar dan nog moet je een processor gebruiken. Bovendien is de punisher gebaat bij stacken van minimaal twee kasten per kant (zoals dit weekend wel bleek). Een kan maar als het je daar om gaat kun je beter voor een ander systeem kiezen.
Voor de GSP-top zijn inderdaad minimaal twee versterkers nodig.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-11-2004 18:48

Janbo schreef:

Voor de GSP-top zijn inderdaad minimaal twee versterkers nodig.
Of met het linker kanaal het hoog van links en rechts aansturen,
en met het rechter kanaal het laag van links en rechts aansturen.
Je hebt dan wel geen sterio meer.

Het is niet optimaal met het werkt wel. Als het budget het na enkele klussen het dan toelaat kun je nog altijd een versterker erbij kopen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-11-2004 13:36

joepvandemortel schreef:

Of met het linker kanaal het hoog van links en rechts aansturen,
en met het rechter kanaal het laag van links en rechts aansturen.
Je hebt dan wel geen sterio meer.

Het is niet optimaal met het werkt wel. Als het budget het na enkele klussen het dan toelaat kun je nog altijd een versterker erbij kopen.
Het is niet optimaal? Ik vindt als je aan zo'n dergelijk systeem begint dat je het meteen goed moet doen.
Bovendien die paar duizend euro meer of minder zal het hem ook niet doen op zo'n bedrag.

Martin.
kvm entertainment
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-12-2004 11:10
Het prototype van de Punisher staat nu in mijn studentenkamer van 3x4 meter. Met de parametrische EQ rechtgetrokken tot 30Hz. De kast is met de mondopening naar de hoek gekeerd ongeveer 30cm vanaf de wand.

Het rendement is extreem veel hoger dan van de gesloten 8" kastjes die ik hier ook heb staan (met daarin P-audio TM-8) de bass klinkt moeiteloos diep en het gaat zeer hard. Een enkele Punisher is dus ook ideaal voor diegenen die indruk willen maken op vrienden met hun thuisbioscoop. Sterker nog, deze basdruk overtreft echt makkelijk elke normale bioscoop.

MVG Contour
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-12-2004 13:51
Wat een optie zou zijn is een redesign voor de Punisher geoptimaliseerd voor plaatsing in een hoek en wellicht iets langere hoorn. Beetje afweging tussen SPL en diepgang. Ik heb met de Punisher nog geen film gekeken maar hij doorstaat elke test met muziek met glans zo ook de zware lage tonen uit track 10 van de eerste CD van Lene Marlin.

MVG Contour
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-12-2004 16:07
contour zou je misschien kunnen uitleggen hoe je precies je hoorns hebt geplaatst.
ik heb met die neiwue 15" folded hoorn erg veel last van "baswegval" als ik door de kelder loop.
ik heb een vrije hoek, daar staat ie in nu, maar gewoon met de hoornmond naar voren, zodat ie de hoek volgt als het ware.
jij draait hem dus om ?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-12-2004 18:14
Ik heb de kast met de mond in de hoek gericht, op deze manier verleng je als het ware de hoorn. In mijn geval blijkt 30cm goed te klinken. De oppervlakte die je dan rond die opening hebt tussen kast en wanden moet natuurlijk groter zijn dan de mondoppervlakte...

MVG Contour
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-12-2004 19:18
ajja ik vat hem al ja. en jij had maar een 3x4 kamer ;)
je slaapt in de hoorn neem ik aan.
ik zal eens gaan schuiven met de hoorntjes, als ze beide af zijn, en alle puin geruimd is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)