Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 16 van 27)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-5-2009 22:40
Ik kan me de slow fox beginnerslessen nog herinneren als de dag van gisteren: laag op de slows en op de tenen bij de quicks. Het duurt even voor je de golfbeweging te pakken hebt; was in mijn geval in de eerste instantie weinig vloeiends aan *s. De slow fox is uiteindelijk wel één van mijn favorieten geworden.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
14-5-2009 22:46
Persoonlijk vind ik het een van de lastigere dansen. Een jaar of 2 / 3 ben ik met de slowfox begonnen, maar hij loopt nog steeds niet lekker. De hiel-turns die erin zitten krijg ik gewoon niet voor elkaar.
Doe mij maar lekker Quickstep of Engelse wals. Die vind ik een stuk leuker.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
14-5-2009 23:13
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 15-11-2010 21:50

Sylvia schreef:

De slow fox is uiteindelijk wel één van mijn favorieten geworden.
me too, maar er zijn er maar weinig die hem netjes kunnen dansen sad :(

Als hij aangevraagd word, vraag ik meestal wel of men dan gaat dansen, en of men begrijpt dat ze waarschijnlijk de enigen op de dansvloer zijn... Want ik kondig hem natuurlijk wel aan als slow fox....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
12-6-2009 13:16
Hee, leuk, een stijldansdraadje...

*trekt zijn platentas/koffer/MP3-folder open*

Veel moderne dance-platen kun je wel onder of een quickstep of een cha-cha-cha gooien. Maar er zijn natuurlijk nog veel leukere dingen te bedenken. De 'prullenbak-platen' die allemaal netjes 4/4 zijn en waar je dus eigenlijk altijd wat op kan verzinnen wil ik een beetje vermijden. Platen met een goed ritme erin zijn zeldzaam :)

Ik zoek meestal ook de platen uit waar geen lange intro voor zit en iedereen dus gelijk op de vloer kan. Zelf ben ik nog beginner (net brons af), dus de wat moeilijker dansen kan ik niet allemaal gauw thuisbrengen. D'r zijn ook genoeg twijfelgevallen.

@Sylvia: Je muzieksmaak als het om dansen gaat is ook maar net waar je de nadruk op wil leggen. IMO mag je er wel lol in hebben als je aan het dansen bent of een stijldans-avond draait, maar het moet niet uitdraaien op een knalfuif. Wat je over stijldansen op top 40 platen zegt ben ik het deels wel mee eens - ik ben er ook niet heel blij mee dat ze in onze lessen bijvoorbeeld Lady Gaga met Pokerface als een cha-cha-cha gaan draaien. Dan zijn er veel mooiere platen te bedenken. Voor de tango, engelse/weense wals en paso doble worden bij ons op de vereniging dan ook vaker traditionele nummers gebruikt. Voor die laatsten kun je trouwens ook best goed op film-soundtracks terecht. En dat mensen kunnen stijldansen op reggae- of ska-plaatjes snap ik soms ook niet (uitzonderingen daar gelaten).

Ballroom
Quickstep:
Lionel Ritchie - Dancing On the Ceiling
Fine Young Cannibals - She Drives Me Crazy
Abba - Dancing Queen
David Bowie - Let's Dance
Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This)
George Michael - Fastlove Part 1
Murray Head - One Night In Bangkok

Engelse wals:
Simply Red - If You Don't Know Me By Now
The Commodores - Three Times A Lady

Weense wals:
(Note: Onderstaande nummers zijn allemaal in een 6/8 maatsoort, maar prima voor een Weense wals)
Blof - Dansen Aan Zee
Nick Cave & Kylie Minogue - Where The Wild Roses Grow
Billy Joel - Piano Man
R.E.M. - Everybody Hurts
Bon Jovi - Bed of Roses

Slowfox:
Bear McCreary - Theme from "A Town Called Eureka"

Latin
Jive:
Pointer Sisters - I'm So Excited
Fleetwood Mac - Don't Stop
Sniff & The Tears - Driver's Seat
The B52's - Love Shack
(Slow jive:)
Robert Palmer - Addicted To Love
Bette Midler - Beast of Burden
Bryan Adams - The Only Thing That Looks Good On Me...

Rumba:
Marvin Gaye - Sexual Healing
Chris Isaak - Wicked Game
George Michael - Careless Whisper
Phil Collins - In The Air Tonight
Chris De Burgh - Lady in Red
Allesandro Safina - Luna
Zucchero & Paul Young - Senza Una Donna

Cha Cha Cha:
John Lee Hooker & Carlos Santana - (Blues is) The Healer
Chic - Le Freak
Wes - Alane
Anastacia - I'm Outta Love
Earth, Wind & Fire - September
Frankie Valli - Grease (veel leuker dan die standaard Megamix...)

Samba:
Safri Duo - Sweet Freedom (en zo'n beetje de rest)
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
16-6-2009 20:21
weet iemand toevallig nog wat nieuwe/nieuwere nummers van uit de top40/nederlandstalig:
*Quikstep
Jive
Engelse Jive
Tango
Chachacha

Bedankt alvast!
Allround disckjockey gezocht!
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
18-6-2009 12:26

djbobo schreef:

weet iemand toevallig nog wat nieuwe/nieuwere nummers van uit de top40/nederlandstalig:
Engelse Jive
Die ken ik nog niet! Is dat een langzame jive met een spin-turn? :p

Je zal de Engelse wals waarschijnlijk bedoelen.
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
18-6-2009 16:42
haha, nee ik bedoel de jive en los daarvan de engelse wals... mijn excuus wink ;)
Allround disckjockey gezocht!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
18-6-2009 16:49
Heb even de huidige top100 ernaast gelegd, maar het valt behoorlijk tegen.
B-Yentl - No One But You, Neil Hendriks - Geen Dag Zonder Jou, AR Rahman & The Pussycat Dolls ft. Nicole Scherzinger - Jai Ho! en Nick en Simon - De Dag Dat Alles Beter Is zijn op zich goed te gebruiken als chachacha (misschien een fractie trager)
Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle dancemuziek (Bob Sinclar - Love Generation?), maar de meeste dancemuziek heeft daarentegen geen lekkere Latinsfeer voor zulke dansen.
Lady GaGa - Just Dance is nog wel te doen en ook Valerius - She Doesn't Know heeft op zich een goed tempo voor een chachacha, hoeft niets aan veranderd te worden.
Django Wagner & The Rosenberg Trio - Kali is niet onaardig voor quickstep. Op zich is deze dans, samen met de jive, nauwelijks in de top40 terug te vinden, omdat ze doorgaans met swing (jazzy) moeten worden gespeeld (of zoals in Kali met afterbeat). Op de dansschool was het gebruikelijk om Andre Hazes - 't Laatste Rond (De Hoogste Tijd) als afsluitende quickstep te dansen aan het eind van de vrijedansavonden.
Ilse DeLange - So Incredible heeft dan ook de goede snelheid voor een quickstep, maar doordat het volledig recht is gespeeld, danst het bijzonder raar.
Antje Monteiro - Je Kent Me en Alesha Dixon - The Boy Does Nothing zijn zowaar geschikte jives.

Een tango zul je al helemaal bijna nooit aantreffen. Shakira - Objection Tango is een vrij snelle tango. Dancemuziek is zelfs bruikbaar, maar de muziek is 2x zo snel geschreven, dus dat is ook gevoelsmatig raar dansen. (In-Grid - In-Tango is op zich nog wel te doen).
Lichtje erbij?
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
18-6-2009 17:44
kijk daar heb ik tenminste wat aan, een paar zitte in mn cd koffer. Ga morgen gelijk eve na de cd winkel. Bedankt!
Allround disckjockey gezocht!
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
21-6-2009 19:17
Okee, in het top-100 rijtje blijft het moeilijk natuurlijk, als je van de cha-cha-cha af wil ;)
(Even uit de lijst van deze week...)

Quickstep:
Amy McDonald - This is The Life
Milow - You Don't Know (mogelijk aan de langzame kant)
Alexander Rybak - Fairytale

Jive:
Lily Allen - F*ck You
Ilse deLange - Puzzle Me

Rumba:
Tiziano Ferro ft. Kelly Rowland - Breathe Gentle

En zoals hierboven al gezegd, doe geen moeite om Engelse walsen, tango's, paso dobles en slowfoxen in de top 40 te zoeken, die vind je nagenoeg niet. Hooguit een verdwaalde Weense wals als apres-skihut knaller (bv. Guus Meeuwis - Brabant).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)