Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 16 van 130)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
19-11-2004 20:02
Als je de bouwtekening hebt gezien dan zie je dat de 12" speaker en net doorheen gaat en dat gaat niet als je de opening kleiner maakt.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-11-2004 02:03
Vele kilometers later... Ja, 't ging best hard en vooral STRAK. De kast is dan ook errug stevig gebouwd. Dat levert wel de extra kilo's op, onder de 50 speelklaar kun je vergeten. Verder gaat het niet zo diep als m'n oude BR maar dat is het doel ook niet.

De kast is niet plug-and-play maar moet absoluut met de processor getuned worden. High pass te laag (onder de 40 hz) dan gaat 'ie rommelen en na de eerste indruk voelt de kast zich boven de 100 hz ook niet heel erg lekker meer. Filterhelling op 24 db klonk duidelijk beter dan minder steil. Koppeling van twee hoorns leek eerst meer rommel te geven, dit bleek vooral met de high pass te maken te hebben. M'n Crest CA12 deed het prima, had echter niet het idee dat er nou zoveel meer vermogen op zou moeten maar dat is misschien ook een kwestie van inspelen. Na enkele uurtjes klonken de Ciare's nl. naar ons idee duidelijk 'makkelijker'. Door de klachten van de buurman :-) niet toegekomen aan proberen van vier kasten, aiai (wordt zondag dus)

Om compleet te zijn m'n oude topjes d'r op gezet maar dit combineerde niet lekker. Een goede topkast is dus een must.

Zover een eerste indruk, nu zzzzz

Janbo.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
20-11-2004 13:11
hoe zou zo'n punisher het doen onder een bestaande set, dus als extra zeg maar?

heb nu een syrincs sps3 set, top is 10" en 1" (hoorngeladen), en sub is 2x 15" frontloaded.
nu lijkt het me wel wat om daar per kant een punisher onder te leggen, voor wat extra laag.

gaat dat een beetje klinken, of kan ik dan beter aan een hele nieuwe set met punishers en een bijpassende top?
natuurlijk zodra er punishers bijkomen, komt er ook driverack-PA, om alles netjes te processen, geloof dat de rest van de set dan op een kleine delay gezet moeten worden, vanwege de lange hoorn van de punisher?
Music is what feelings sound like...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-11-2004 15:43
Hallo Janbo en Ivo,

Beetje rekening houden met de buren he! Ik begrijp dat jullie 2 Punishers getest hebben, maak een stackje van 4 dan zal dat nog eens 6dB extra basdruk opleveren (3dB door het dubbele vermogen en 3dB door het koppelingseffect) maar ik neem aan dat we die configuratie morgen zullen horen spelen. De CA12 levert 1200W op 4 ohm en wanneer dat in de buurt van clipping wordt gebracht dan is dat zeker voldoende vermogen op een Punisher. Maar iets van 1500W RMS die je uit de clip houdt is ook zeker een optie. Hoe meer kasten je samen stackt des te hoger het rendement dus hoe kleiner de behoefte aan zware amps. Ik stel me voor dat 4800W op een stack van 4 Punishers morgen toch flink zal doorblazen. Meest optimale zal dan zijn de kasten met de 70cm zijde op de grond in een 2x2 configuratie met de hoornmonden aan de binnenkant voor optimale koppeling.

24dB filerhellingen zou ik zeker willen aanbevelen! In een gevouwen hoornkast kunnen allerlei resonanties en uitdovingen optreden voor hogere frequenties. In de praktjk zal dit het werkingsgebied begrenzen tot circa 100Hz voor echt optimale klank. Hoger filteren kan wel maar dan verlies je aan geluidskwaliteit. Laat die Ciare maar lekker wapperen in het laag en sublaag daar is die voor gemaakt.

MVG Contour
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-11-2004 16:10
Hoi Contour, ja stom verhaal van die (dronken) buurman, heb je de ruimte...

We hebben inderdaad ook nog geexperimenteerd met de opstelling. De manier die jij omschrijft (plat en hoornmonden naar elkaar toe) gaf het beste resultaat. Nadeel is wel dat je er voor 'zaalhoogte' dan vier per kant moet gebruiken.
24 db Filtering gaf veel beter resultaat dan 18 db. 36 db Hebben we niet geprobeerd, morgen maar eens verder uitproberen. Het boven 100 hz doorlopen was overigens met name bij harde house en op hogere geluidsniveau's een probleem, alsof de woofer op bepaalde frequenties bleef hangen. Nadat de Ciare wat losser was gespeeld leek dit te verbeteren.
Een enkele kast gaf aanzienlijk minder druk maar we vonden deze juist ook op laag geluidsniveau erg netjes spelen. Voor mij was dit een van de overwegingen om op deze kast over te stappen, geslaagd dus. (Je staat niet altijd in 500+ zalen...)

Rest: wordt vervolgd morgen, cheers.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-11-2004 16:25
Hallo Janbo,

Dat een stack van 2 Punishers dik over een enkele heengaat is een feit. De extra 6dB (een factor 4 in akoestisch vermogen) zijn natuurlijk goed merkbaar! Stel je dus nog maar eens voor hoe een stack van 4 Punishers het zal doen met weer een extra 6dB erbij...

De hoornlengte en de hoornmond zijn bij de Punisher in die verhouding gekozen dat ook voor een enkele kast de responsie vlak is tot 50Hz, dit kom je niet vaak tegen bij andere hoornontwerpen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de perfect gebouwde Punishers (natuurlijk dankzij de uitzonderlijke kunsten van Ivo) het morgen zullen doen!

MVG Contour
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
23-11-2004 20:18
wat voor rooster heb je eronder verstopt?!?! heb je hier geen fotos van?!?!
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!
ElshoutjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2004
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 13
23-11-2004 20:19
soort van kippegaas, maar dan sterker
EAW & NAD power!
ElshoutjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2004
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 13
23-11-2004 20:50
1 x bewerkt. Laatst door Elshoutje op 23-11-2004 20:53

DJJD schreef:

sorry, zag door de bomen het bos niet meer wink ;)
Ik laat mijn toekomstige speakers denk ik maar zonder dure dingen als handvatten en speakerschuim.
Of zou je dan krijgen dat mensen er afval in gaan stoppen ofzo? razz :p

@Elshout, hoe duur is het schuim+gaas pp? (per punisherwink ;))
Erhm.. dat gaas heb ik van de BoerenBond.. en was meen ik 7,50 ofzo maat: 1*0.75(weet het eigenlijk echt niet meer.. het was iig niet de duurte..) en het schuim heb ik hier in tilburg gehaalt was rond de 35 euri voor een groot stuk
EAW & NAD power!
TheomenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2004
Laatste: 20-8-2005
Berichten: 10
24-11-2004 17:50
allo mensen
Ik wil ook binnenkort een punisher gaan bouwen en ik heb nog enkele vragen.

Als je de box van "betonplex" (flightcase materiaal) maakt, wordt het geluid dan sterk vervormd?

En als ik als topjes de GSP2 van speakerstore.com maak, kan ik deze dan ook als fullrange box gebruiken bij de kleinere feestjes? (vanwege het toch vrij hoge vermogen)

En nog even over de topjes.. er staat: "Voor het laag zal dit op minimaal 800-1000 watt komen, en het mid op 600-800 watt." wat voor een versterker moet je er dan opzetten?

Nou dit waren mijn vraagjes tot nu toe laugh :D

Alvast bedankt

Dj The Omen

("wie niet vraagt weet niks")
All speakers should be horny!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)