Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 153 van 250)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-12-2009 19:40

Sylvia schreef:

Het personeel van Oudaen is over het algemeen inderdaad erg vriendelijk en behulpzaam, maar voor zover mij bekend heeft Oudean géén invloed op de stand van het beruchte paaltje bij de Appie to Go.
Dat is een gevalletje gemeente/politie inderdaad, waar ze overigens wel over informeerden en hielpen.
Light Image
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
17-12-2009 21:51

Daniel-sound schreef:

Enne, laat duidelijk zijn, de kabel lag op een hoop op een kist, met een andere deksel erover, dus de warmte kon nergens heen. Was inderdaad wat anders geweest als die gewoon in "open lucht" gelegen had.
Ja en? Krachtkabels worden niet warm, worden ze dat wel dan is er iets (heel erg) goed mis!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
18-12-2009 01:40

Daniel-sound schreef:

Jeps, die op 1 fase samen met 2 phantom moving headjes,
En dan nog 1 multidim op n fase en die 2 1 kanaals dimmertjes op 1 fase.
Volgens mij heb je gewoon je fases, niet echt netjes verdeeld.
Hierdoor is je nul hoogstwaarschijnlijk de hittebron geweest.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
18-12-2009 01:47

hugovanmeijeren schreef:

Ja en? Krachtkabels worden niet warm, worden ze dat wel dan is er iets (heel erg) goed mis!
Groeten Hugo
Wat is dat voor onzin!
Jij hebt waarschijnlijk nog nooit een serieus belaste krachtkabel aangeraakt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-12-2009 10:14

hugovanmeijeren schreef:

Ja en? Krachtkabels worden niet warm, worden ze dat wel dan is er iets (heel erg) goed mis!
Waarom moet je ookalweer een haspel afrollen? Zou een krachtkabel opgerold in een kist onder spanning dan wellicht precies hetzelfde probleem hebben?
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
18-12-2009 10:42
Achja, of er nou wel of geen hitte-ophoping plaats vindt hangt nogal van de precieze omstandigheden af. Dat deksel erover kan bijvoorbeeld weer een hoop schelen. Wat mij betreft hoeven we daar geen wel/niet verhaal van te maken.

Het lijkt me echter, ook gezien de geringe belasting, wél handig om even de dikte te checken en de algemene conditie van de kabel. En mocht de kabel vooral aan de uiteinden warm zijn geworden is het ook zeer zeker verstandig om even te checken of de stekkers wel goed zijn gemonteerd. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. wink ;)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
18-12-2009 11:08

Sylvia schreef:

Het personeel van Oudaen is over het algemeen inderdaad erg vriendelijk en behulpzaam, maar voor zover mij bekend heeft Oudean géén invloed op de stand van het beruchte paaltje bij de Appie to Go. Je kunt het treffen, je kunt pech hebben.
Daar hebben ze ook geen invloed op, maar ik had gewoon mazzel dat het paaltje zowel bij lossen als laden naar beneden stond...
Probleem is wel dat je via die omweg weer in z'n achteruit over de Oude Gracht terug moet. Gaat goed in de winter, gaat vrijwel niet in de terrasperiode.
Daar heb ik wel een hekel aan in grote drukke steden als utrecht en amsterdam. Mensen lopen en fietsen gewoon door, rakelings lang je bus af maar vooral ook er gewoon achterdoor... hebben ze nou echt niet in de gaten dat ik ze niet zie als ze achter de bus zitten?!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-12-2009 11:39

JeroenVDV] schreef:

Waarom moet je ookalweer een haspel afrollen? Zou een krachtkabel opgerold in een kist onder spanning dan wellicht precies hetzelfde probleem hebben?
Nee, bij een haspel hebben we het over een zeer compact opgerolde kabel, de binnenste laag kabel zit dan helemaal ingepakt en kan zijn warmte nooit kwijt.

Ik lees hier dat er een bult krachtstroomkabel (niet meer dan 10~15 meter) in een kist is gegooid (niet strak opgerold, lijkt mij genoeg contact met de lucht om de opgebouwde warmte af te kunnen staan). Als die kabel alleen al door dit feit zo warm is geworden dat het tegen smelten aan zat dan is er iets heel erg mis, want dat hoort niet!

Misschien was mijn posting dat krachtkabels niet warm worden wat ongelukkig uitgedrukt... Laat ik het dan zo zeggen: als een kabel zó warm wordt dat deze tegen smelten aan zit dan zit het gewoon fout! Of die kabel nu in de openlucht ligt of in een bult in een kist.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
18-12-2009 14:50
Dat zou ik niet zo snel zeggen. Op het moment dat 15 meter krachtkabel in een enigzinds geisoleerde ruimte ligt kan je best een behoorlijke warmte ontwikkeling krijgen.

Een rekenvoorbeeld :
15 meter 2,5^2 draad heeft een weerstand van ongeveer 0,1 ohm. (wet van Pouillet 1,67*10^-8*15/(2,5*10^-6))
Als we aannemen dat er door een ader 20 Ampere stroom loopt, geeft dat een spanningsval van 2 volt over onze 15 meter.
Dit betekend dat onze ader 40 watt warmte in onze kist stopt.
3 aders belast met 20 ampere continu geeft dus 120 watt aan warmte. Op het moment dat deze dus niet afgevoerd word, zal de kist gaan opwarmen.

Echter door de initele warmte ontwikkeling treed een tweede effect op. Een warme kabel heeft een hogere weerstand. Voor koper geld dat deze ongeveer toeneemt met 0,004 ohm per graad Celcius. Op het moment dat de kabel 30 graden opwarmt stijgt de weerstand van onze 15 meter kabel met 30*0,004=0,12 ohm!
Dit betekend dat als onze 3 aders 50 graden zijn en nog steeds met 20 Ampere het stuk belast wordt, er opeens 264 watt aan warmte geproduceerd word. En bij 100 graden celcius word er maar liefst 500 watt aan warmte geproduceerd!!

Dit is dus de reden waarom kabels die zwaar belast worden vrij moeten liggen. Op het moment dat een kabel zijn warmte niet volledig kwijt kan zal deze gaan opwarmen, met als gevolg een hogere weerstand en meer warmte productie.
Lost in Music
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
18-12-2009 16:07
Ergernis van de week: sneeuw angry Een ritje naar het cafe wat mij normaal 45min a een uurtje kost, heeft nu 3u45 geduurd. Nuja, dankzij de spontane hulp van een aantal studenten en studentes stond alles tochj vrij snel recht.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)