Forum > Geluid

Orientatie digitale mengtafel

(190 reacties. Pagina 15 van 20)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-4-2012 14:16
Cd kwaliteit is 44,1k dus 'bij lange na' is misschien wat overdreven. Bovendien gaat het hier om de keuze tussen 48k en 96k.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
8-4-2012 15:07
Wat voeg het toe om op een hogere bitrate te draaien? CD kwaliteit is al goed...
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
8-4-2012 17:21

dexter schreef:

Wat zou het toevoegen om op 48K te draaien?
CD kwaliteit is ook bij lange na niet 48k...
CD is 44.1k, komt aardig in de buurt volgens mij :)
Making air move..
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
8-4-2012 18:12

dexter schreef:

Wat zou het toevoegen om op 48K te draaien?
CD kwaliteit is ook bij lange na niet 48k...
Standaard draait de zooi op 96KHz, de nieuwe behringer mengtafel met AES50 gaat maar tot 48KHz. Daarom de vraag of er ook op 48KHz gedraait kan worden.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
8-4-2012 18:23
Wat heeft het voordeel om op een hogere bitrate te draaien dan cd kwaliteit? Als je er later een
opname van wil maken moet je weer het spul converteren.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-4-2012 19:45
Inderdaad, wat Jadjong zegt. Het gaat niet zozeer om mogelijke verschillen in geluid (-kwaliteit) maar om compatibiliteit.

Ik geloof niet dat er duidelijke verschillen in geluidskwaliteit zijn en dat deze in ieder geval zo miniem zijn dat je het in livesetting merkt. Wat misschien wel een verschil is, is de halvering van de latency (all else equal). Maar ook dit zal alleen merkbaar zijn in erg kritische situaties.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-4-2012 22:01

jadjong schreef:

dexter schreef:

Wat zou het toevoegen om op 48K te draaien?
CD kwaliteit is ook bij lange na niet 48k...
Standaard draait de zooi op 96KHz, de nieuwe behringer mengtafel met AES50 gaat maar tot 48KHz. Daarom de vraag of er ook op 48KHz gedraait kan worden.
Bingo. Na mijn gesprek met de designers van de X32 hadden ze wel interesse om een 96k mode te ontwikkelen voor de X32 waarbij je dan de FX functionaliteit verliest, maar dat is nog geen zekerheid. De enige manier om nu 96k op de X32 te draaien is een halvering van het aantal kanalen, en das minder handig. Daarom dat het interessant zou zijn als de Pro2 48k kan zoals zijn stagebox het al kan.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
8-4-2012 23:40
Ik ga het voor je uitzoeken, maar omdat alles op 96khz draait geef ik je weinig hoop.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
10-4-2012 10:08

dexter schreef:

Wat heeft het voordeel om op een hogere bitrate te draaien dan cd kwaliteit? Als je er later een
opname van wil maken moet je weer het spul converteren.
Hoe hoger de kwaliteit tijdens het editten hoe beter. Achteraf terug masteren is niet erg, achteraf omhoog masteren wil je niet. Een master wil je toch ook niet als MP3 bestand hebben terwijl men daar toch het meest gebruik van maakt?

Daarnaast, hoe lang zal de CD zoals wij die nu kennen nog bestaan, steeds meer mensen kopen hun muziek online en spelen dit af op digitale apparaten op 48K of hoger.

Echter het waarom om hier ontopic te blijven is simpel te beantwoorden, de genoemde mengtafels draaien op 48 of 96K en men wil graag weten of de digitale snake van het ene merk compatibel is met de ander. De vraag van jou snap ik wel maar is in deze geheel niet relevant.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
10-4-2012 17:27
Klopt het was ook een uitstapje. En hieronder weer 1:p
Mij is ooit geleerd en verteld is oa door wat gerespecteerde studio mixers en live mixers om vooraf te bekijken op welk medium het eind resultaat uiteindelijk word uitgebracht.
Om dan ook de opnames en dergelijke gelijk in die betreffende rate te doen.
Dit om onnodige bewerkingen te voorkomen zoals conversie naar hogere of lagere rate.
Hierdoor schijnt ook de kwaliteit van het origineel weer beter te worden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)