Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 15 van 32)
Moderator(s): Dré
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 19-8-2024
Berichten: 109
8-8-2008 20:48
ik eet nog wel een leverancier in belgië die het je kan leveren rene
alleen omwille van de regels van dit forum, die ik wil respecteren, kan ik het je niet publiek tonen
grts
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-8-2008 22:09
Hallo Martin,

Bedankt voor je reactie.

Het topic gevonden waar ik eerder al wat had uitgezocht over het blauwe filter schuim (kon hem eerst niet meer vinden).
Zoals eerder gemeld verschillen de zwarte en blauwe foams niet zoveel van elkaar op de kleur na.
Nou, dat blauwe is naar mijn idee meer plastic achtig. Vergelijkbaar met die gele sponzen (ook open cell struktuur) om ongewenste vliegen en ander ongedierte van je auto ruit te halen. Ook een struktuur roller (ook open cell struktuur) is meer plastic. Ik heb het idee dat dergelijk materiaal een mindere houdbaarheid heeft.
Dat het blauwe foam wat meer plastic-achtiger is klopt volgens mij wel.
Ik heb die insectensponsjes weleens een keer in mijn handen gehad, en die voelen inderdaad behoorlijk plastic-achtig aan.
Wat betreft de houdbaarheid kun je ook weleens gelijk in hebben.
Toevallig vorige week een foamen roller (die ik al een paar jaar had liggen) in mijn handen gehad, die welliswaar ongebruikt was, maar toch tekenen gaf van verwering (of hoe je dat ook noemt bij foam).
Wellicht moet ik er dan wel rekening mee houden om een wat lagere PPI waarde te nemen, daar de verf de open cellen wat kleiner maakt.
Ik heb niet het idee dat verf lekker hecht en flexibel is.
Soms voelt het foam ook vettig.
Het lijkt mij inderdaad ook niet de ideaalste manier, maar een andere manier, buiten het foam op kleur te bestellen, is er volgens mij niet.
Ik weet bijna zeker als je met een stukje "echte speakerfoam" naar een luchtfilterspecialist gaat, hij jouw exact het zelfde spul mee geeft (alleen zal de productnaam anders zijn) die ongetwijfeld veel goedkoper zal zijn.
Dus ik heb vandaag even voor jou rondgekeken om te kijken of er een prijsverschil is.
We hebben vele soorten filters, echter is er maar 1 type wat in aanmerking komt, formaat 27 x 29 x 1cm kost 8,25 bruto. Uiteraard is dit stukje te klein, maar geeft wel een prijsindicatie.
Bedankt voor de genomen moeite.

Bedoel je nu een "blauw" foam, of een ander foam wat op speakerfoam lijkt (zelfde eigenschappen heeft)?

Bij mijn zoektocht naar "blauw" foam kwam ik absurde prijsverschillen tegen, bijvoorbeeld: platen blauw aquaruim filter van 2 cm dik, waar ik zo twee frontjes uit kan halen voor mijn Blue Boxen voor 14,95 euro.
Maar ook een stukje "blauw" filter foam van 15 x 15 x 4 cm voor 19,- euro (bedoelt voor een bepaald soort pomp van een gerenomeerd merk).

Inmiddels ben er ik wel achtergekomen hoe SA de frontjes maakte.
De frontjes blijken door SA zelf gemaakt te zijn op een CNC-gestuurde "hot-wire" machine (wist niet dat er toen al CNC-machines bestonden) die in de timmer-werkplaats stond. Na het snijden werden ze gespoten.

Valt mij overigens steeds op dat ik echt van elke werknemer en ex-werknemer het zelfde hoor wat betreft de sfeer bij SA.
Echt iedereen geeft aan dat het bij SA heel leuk werken was en is.
Misschien niet zo verwonderlijk omdat iedereen die daar werkt(e) wel op een of andere manier buiten het bedrijf ook iets met Pro Audio doet/deed. Wie wil dat niet, van je hobby je werk maken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-8-2008 23:06

Webbie schreef:

Bedankt voor de genomen moeite.
Geen dank, was vandaag toch niet druk dus ik had de tijd om het even op te zoeken.
Daarnaast wilde ik het het prijsverschil ook wel weten.
Achteraf denk ik toch dat bij dergelijk foam inderdaad vrij dure grondstoffen gebruikt worden. (dat is namelijk de uitleg die ik ooit gekregen heb).
Bedoel je nu een "blauw" foam, of een ander foam wat op speakerfoam lijkt (zelfde eigenschappen heeft)?
Luchtfilter antraciet (zwart) kwa uiterlijk/materiaal vergelijkbaar met "speakerfoam".

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-8-2008 11:30
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 10-8-2008 17:53
Hallo,

(Een paar keer per maand krijg ik toch wel de vraag, via mail of via mijn site, waar op gelet dient te worden tijdens de aanschaf van een setje Blue Boxen. Dus nu maar eens een keer allemaal bij elkaar gezet, maakt mijn leven ook wat makkelijker laugh :D)

Wel handig als je eerst de Blue Box User Manual download van mijn site, die heb je immers nodig om wat dingen te testen en op te vragen.

Checklist:
  1. Check of er frontjes bij zitten, negen van de tien keer zijn de frontjes niet meer aanwezig (of het foam is verteerd), of worden domweg gewoon vergeten mee te verkopen (vraag er dus naar). Vraag dan ook gelijk of er fc's bij zitten. BB's werden zonder en met fc's verkocht.


  2. Vraag altijd naar de User Manual (Blauw SA mapje, A5), altijd leuk om er bij te hebben. Geldt overigens ook voor de Service Manual (Blauw SA map, A4).


  3. Check eerst aan de achterkant van de Blue Box (op de PMS-5000 versterker dus) of er een vast 220v snoer aan zit (zo niet, laten gaan).


  4. Check het serienummer op het stickertje, de eerste twee getallen stellen het jaartal voor, 90 of hoger zou mooi zijn, want dan is hij helemaal origineel al voorzien van alle updates en de software is te updaten (bij de oudere versterkers zijn de aanpassingen naderhand alleen aangebracht als de BB in onderhoud is geweest bij SA).


  5. Check de software versie (zie handleiding), moet 5.0 zijn of hoger (zo niet, laten gaan).


  6. Check de afmetingen van de hoornmond van de mid/hoog driver (de opening die dus gevuld word door een zwart of grijs stukje gaas) , die moet 163mm x 48mm zijn (is die een stuk kleiner, dan ook laten gaan, dan heb je namelijk een SA 8520 RCD te pakken, je moet minimaal een SA 8525 (of beter SA 8526) hebben, die zijn namelijk twee keer zo zwaar te belasten (de SA 8526 heeft zelfs daar boven op ook nog een hoger rendement).


  7. Check de woofer of het echt een SA 1503 is, die is te herkennen aan een “foamen” surround en aan de het blauwe frame (waarvan je net een randje ziet als hij is ingebouwd, tussen de “foam” rand en de kast).


  8. Check het vrijlopen van de woofer door met twee handen zachtjes de conus in te drukken, zou geluidloos moeten zijn zonder schrapend geluid.


  9. Check ook even bij de woofer dat de originele zwarte inbusboutjes zijn gebruikt met een onderlegring die net iets groter is dan de inbus (grote ringen onder de inbus beschadigen de “foamen” surround tijdens de montage, zodat naar verloop van tijd de surround scheurt en moet worden vervangen (surround is niet los verkrijgbaar bij SA, maar daar heb ik wel een adresje voor).


  10. Op de buitenkant van de kast moet je altijd aan de zijkanten het SA logo aantreffen, zo niet dan is hij overgeschilderd.


  11. Check nu de werking (met de handleiding van de BB bij de hand) van de Blue Box/PMS-5000 door hem aan te zetten met alleen de stroom er op (dus zonder ingangs-signaalkabel), normaal gesproken moet je absoluut niets horen (de Blue Boxen zijn van origine ruis, hiss en brom vrij), let er wel op dat beide INPUT’s (Low en High) op 0dB staan, brom kan hoorbaar zijn via de woofer en/of mid/hoog driver (de BB heeft immers twee versterkers), brom in beide kanalen of één kanaal (versterker) komt negen van de tien keren van uitgedroogde/leeggelopen condensatoren (zijn heel simpel te vervangen) .


  12. Check ook van beide kanalen of de temperatuur niet snel oploopt of zelfs in protect gaat (zie weer handleiding), de twee kanalen moeten ongeveer even warm worden.


  13. Check nu met een signaal of de beide kanalen in balans zijn qua geluid en kwaliteit (beiden INPUT’s (Low en High) moeten weer op 0dB staan (zie handleiding))


  14. Zet nu de Blue Box uit, en check of hij wijzigingen heeft onthouden als je hem weer aanzet, zo niet dan is de accu op het PCB leeg/kapot of de 5 Volts laadspanning is niet meer aanwezing (display kan dan ook “888” aangeven, en start dan niet verder op).
Buiten de “laten gaan” (= niet kopen) punten die ik aan gaf, moet je zelf even kijken op hoeveel van bovenstaande punten wat op aan te merken is, bij de Blue Box die je wilt kopen.

Hieronder de (extra) onkosten waarmee je te maken kan krijgen, als je een set "opknappers" koopt:
  • Kapotte of aanlopende SA 1503 woofer, nieuwe losse recone kost bij SA 145,- ex btw per speaker.
  • Kapotte RCD, nieuw los “bandje” kost 185,- euro ex btw per RCD.

  • Brommen versterker (wel spelend), nieuwe condensatoren, tientjes werk aan materiaal (laat je hem maken, kost het natuurlijk ook arbeidsloon).
  • Kapotte PMS-5000 (niet spelend), kost tweedehands zo'n 225,- euro.

  • Kapotte accu, ook hier weer tientjes werk.
  • Niet originele verf of kleur, 1 liter originele SA Blue Box lak (natlak) kost 59,- euro ex btw (1 ltr per box nodig).

Nog een ding.

In de jaren dat de Blue Box werd geproduceerd (en verbeterd), werden veel Blue Boxen geupdate met nieuwe (zwaardere) RCD’s.

Daar ook aan gewicht de RCD drivers steeds zwaarder werden (behalve de SA 8535 die werd gebruikt in de Blue Box II), heb je bij de eerste kasten een probleem als je de driver/hoorn 90 graden wilt draaien (als je de RCD boven en de woofer onder wilt hebben i.p.v. naast elkaar).
De zware ribbon hangt namelijk bij het eerste type aan de hoorn en word ondersteund door een balkje.

Geen probleem als je hem op de originele manier laat zitten, maar wil je hem 90 graden gaan draaien zoals eerder aangegeven, kun je weleens raar staan te kijken als de Blue Box een keer hard op de grond wordt gezet.
De RCD kan namelijk van de hoorn afbreken.

Een iets jonger type kast (overigens niet aan de buitenkant te zien) heeft een frame waar in de RCD geschroefd zit en dit probleem dus niet heeft.
De hoorn zit mede vast op twee geleidepennen die op de RCD zitten gemonteerd.

Gaat de hoorn kantelen tijdens het losdraaien (positie kast: woofer onder, RCD boven), kun je er zeker van zijn dat het de versie is met het balkje.
Gebeurt er helemaal niets als je alle bouten los hebt van de hoorn, dan heb je het juiste type.


Overigens is de hoorn van de geleidepennen afhalen een beetje prullen, maar lukt wel met wat geduld en behulp van een haakje wat je in de bevestigingsgaten zet van de hoorn, en zo voorzichtig steeds de hoorn een beetje naar buiten trekt/wrikt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-8-2008 15:14
Hallo,

Bij mijn vorige post had ik bij de checklist punten meer informatie kunnen zetten.
Maar doordat ik aan meer als 7000 karakters kwam shocked 8O, was daar geen ruimte meer voor.

Maar mochten jullie over een van de punten vragen hebben, stel ze dan in dit topic.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-8-2008 17:47
Hallo Webbie,

Bedoel je niet 90 graden in plaats van 45 graden? wink ;)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-8-2008 17:52
Hallo René,

René Eppink schreef:

Bedoel je niet 90 graden in plaats van 45 graden? wink ;)
Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk moet het 90 graden zijn.
Hoe ik daar bij kom weet ik ook even niet.
Post aangepast.

Bedankt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-8-2008 18:59
Hallo,

Zoals beloofd een begin gemaakt met de Studiereis over het Internet: Creatief met SpeakerFoam.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-8-2008 12:02
4 x bewerkt. Laatst door Webbie op 21-8-2008 13:58
Hallo,

Nog even ter info:

Alle Blue Box PMS-5000 versterker ingangen hebben een andere XLR pin-bezetting dan de hedendaagse SA apparatuur, namelijk de Engelse Studio Norm.

Engelse Studio Norm:
pin1 = ground
pin2 = cold
pin3 = hot

Hedendaagse gebruikte norm:
pin1 = ground
pin2 = hot
pin3 = cold

Overigens geldt de Engelse Studio Norm ook voor de; F30, F40, F60, X60a, SA500, SA900 en PPE2400.
In 1988 is SA overgestapt naar de hedendaagse pin-bezetting, de PPA 1200 was het eerste apparaat wat aan die norm voldeed.

Als je dus een PPA 1200 (met bijvoorbeeld een sub) en een setje Blue Boxen gebruikt, moet je het signaal van de Blue Box inverteren (fase verdraaien).
Gelukkig zit er een knopje daar voor op de Blue Box.

Let op: Bij gebruik van beide "normen" door elkaar in één signaal-pad, zal bij het schakelen van een gebalanceerd signaal naar een ongebalanceerd signaal, zelfs het geluid wegvallen daar pin3 dan alleen maar voor signaal gebruikt kan worden (pin2 ligt dan aan de aarde of nc maakt).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
21-8-2008 12:05
Bose boxen hebben ook zo'n rare XLR-pin bezetting....
Er zijn zelfs twee pinnen doorverbonden
Zet je je verterker per ongeluk op die twee pinnen,
istiestuk shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)