Forum > Zelfbouw Speakers

Sub kast om de Dap AB-15 speaker

(201 reacties. Pagina 15 van 21)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
14-3-2007 17:31

geluidsfreak schreef:

[het gaat om het volgende je kan niet zomaar een kast er om heen bouwen om een speaker je moet met het volgende allemaal rekening houden.
1 wat wil ik 18"" 15 "" speakers
2 moet het hard en goed
3 moet het hard en mooi klinken
4 je moet je aan de specs houden van de speaker
5 hoeveel watts wil je
6 hoeveel D.B wil je gebruiken (DB is geluids druk)
7 waar ga ik op draaien 2/4/8 ohm
Ik vind dit lijstje redelijk dubieus. Ik vraag me sowieso af wat het verschil is tussen 2 en 3. 5 is alleen relevant als je al een versterker hebt, en ook dan alleen nog maar i.c.m. 7. Wat verder van groot belang is, is de toepassing (voor buiten zet je sneller een hoorngeladen systeem neer, voor het echte life werk is 45Hz niet diep genoeg etc.). Uiteraard is het budget meestal ook redelijk doorslaggevend. Voor een beetje subwoofer ben je als snel over de 200 euro aan materiaal kosten per sub kwijt.

Dat 18 inch per definitie verder draagt dan 15 inch is pure onzin. Imo heeft het soort kast daar in eersteinstantie sowieso een stuk meer invloed op.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
Berichten: 74
19-4-2007 23:00
ik heb ff een vraagje over deze speaker(dap ab-15)
het zal misschien niet in dit topic passen maar ik wil er geen nieuwe voor aanmaken wink ;)

bij de gegevens staat dat de spl 103 dB is maar dat is dus niet de sensetivity.
want bij de meeste fabrikanten staat de sensetivity aan gegeven en de max spl.
mij vraag is dus kan iemand hier meer duidelijkheid over geven want anders is de max spl best wel aan de lage kant
als het wel de sensetivity is dan het juist weer aan de hoge kant(goed dus)


kevin
...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
19-4-2007 23:04
Ik denk dat die 103dB compleet uit de duim gezogen is en dat er voor de SPL_ref en de SPL_max geen waardes bekend zijn wink ;)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
20-4-2007 01:05
Zou knap zijn als je een max SPL op kunt geven bij een losse driver. sneaky :V
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-4-2007 02:11
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 20-4-2007 02:18

big bang schreef:

Dat 18 inch per definitie verder draagt dan 15 inch is pure onzin. Imo heeft het soort kast daar in eersteinstantie sowieso een stuk meer invloed op.
Het is met name de afstralende oppervlakte die het al dan niet verdragen van het geluid bepaalt. In dit geval draagt een direct stralende 18 inch speaker ietsjes verder dan een 15 inch speaker.

Helemaal duidelijk wordt het als je een hoorngeladen subwoofer kast inzet. Deze heeft een groot afstralend oppervlak en draagt dus ook veel verder.

Ander voorbeeldje zijn personal monitoren. De 5 inch woofers geven best wel een leuke en diepe basweergave, maar na een 1 meter afstand blijft er niks meer van over.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-4-2007 02:16

SebasVD schreef:

Ik denk dat die 103dB compleet uit de duim gezogen is en dat er voor de SPL_ref en de SPL_max geen waardes bekend zijn wink ;)
Tja, leuk om op te scheppen ;) Ook leuk voor de verkoop. Deze speaker valt nog in de budget reeks en moet je dus inderdaad met de nodige argwaan benaderen.

Toch is deze speaker met een echt rendement van 95 dB/W/m helemaal niet slecht. In een grote kast valt zelfs een rendement van 97 dB/W/m full space te halen, terwijl het half space zelfs 103 dB/W/m is. Hee, zou het dan toch niet toevallig kloppen :)
In een hoorngeladen kast haal je dan nog zelfs wat meer rendement uit.

TCMC
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-4-2007 08:56
1 x bewerkt. Laatst door Janbo op 20-4-2007 09:01
Toch blijf ik dit soort gevoeligheden hoog vinden. Als ik in grote lijnen simuleer kom ik voor dit type speaker in een BR op een gevoeligheid van 90 db 1w/1m full space en 96 db 1w/1m halfspace in een realistisch werkgebied van ca. 50 – 100 hz. Doordat de speaker niet is geoptimaliseerd voor echt laag, is deze 96 db relatief zelfs nog hoog. Een speaker als de B&C 15TBX100 bijvoorbeeld komt in een BR full space op ca. 88 db 1w/1m (en half space dus 94 db). De splmax van deze speaker ligt wel een stuk hoger, maar toch…

Simulaties zijn uiteraard niet heilig, maar ook een enkele punisher bv. doet in het pakket ca. 94 db 1w/1m full space en ca. 100 db 1w/1m half space (gemiddeld in zijn werkgebied). Ik kan mij niet voorstellen dat deze BR nog eens 3 db over de punisher heen gaat. Als je met 103 db 1w/1m in een BR terug gaat naar rendement, dan zou je op een No komen van zeker 8 – 9%. Dit soort getallen is alleen weggelegd voor kostbare speakers die zijn geoptimaliseerd voor het mid, met een Xmax van slechts enkele mm’s. Als basspeaker zijn deze volledig ongeschikt.

Om geen appels met peren te vergelijken; de genoemde simulaties zijn in Ajhorn… als je wilt vergelijken zou je in elk geval op dezelfde manier moeten vergelijken. happy :) Daarom, wat is in deze jouw bron of meting TCMC?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-4-2007 09:00
Een sub full space simuleren heeft alleen nut als je van plan bent hem 10 meter hoog in een 20 meter hoge ruimte op te hangen. De meeste mensen zetten hem echter gewoon op de grond (en dan is half space simulatie meer van toepassing...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-4-2007 13:11

Janbo schreef:

Om geen appels met peren te vergelijken; de genoemde simulaties zijn in Ajhorn… als je wilt vergelijken zou je in elk geval op dezelfde manier moeten vergelijken. happy :) Daarom, wat is in deze jouw bron of meting TCMC?
Was een puur theorestische gedachte. Eigenlijk ook om aan te geven dat het onzin is, maar in een grote basreflex kast wel toevallig in de buurt komt.

Mijn ervaring met een hornflare is dat je in het werkgebied van een rendement verhoging hebt van ca 6 dB. Hierbij komt directivity om de hoek kijken en zul je zefls in het vrije veld met pi steradialen of zelfs 0,5 steradialen moeten werken.

Hornresp is wel leuk om iets te voorspellen, maar wijkt toch vaak af met de werkelijkheid. Hetzelfde geldt ook voor WinISD en Basbox Pro 6. Vergeet niet dat meten met Sia Smaart Live 5 nog het beste werkt, in combinatie met een goed en muzikaal gehoor. Hierbij is het niet alleen meten op 5 meter afstand ofzo, maar onder verschillende afstanden, hoeken en waar mogelijk zelfs verschillende soorten ruimtes.

Overigens kunnen hoorngeladen subwoofers gemakkelijk 106 - 108 dB/W/m op de grond halen mits de aandrijving (BL-product) hoog genoeg is.

TCMC
Remco de JonghStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2007
Laatste: 23-3-2008
Berichten: 11
26-4-2007 10:14
Ik ben benieuwd hoe de Dap AX-15B (± 160liter) er van binnen uit ziet, net zoiets als de b&c sub15 er van binnen uit ziet? of simpeler?
Wil de AX-15B namelijk na bouwen shut up :X
Of heeft iemand al de tekeningen liggen? laugh :D
Dat zou me wat werk besparen razz :p

gr. Remco
--??>>

Terug naar forum Reageer (zonder quote)